NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
een scenario-studie voor Nederland in 2040
De invloed van werknemers op de strategie van de vennootschap
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Transport en Infrastructuur
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Volksgezondheid Toekomst Verkenning – tussen wetenschap en beleid
De vertaling van model naar praktijk
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Transport en Infrastructuur
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Infectieuze afvalstoffen
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Outputgestuurde Onderhoudscontracten
Globalisatie en antiglobalisatie: Waar ligt de waarheid?
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Organisatie KIVI NIRIA ingenieurs vereniging
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Uitdagingen voor Boskoop
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Transport en Infrastructuur
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Vooraf: van - naar.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
Structuurvisie Buisleidingen
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
08 april 2016 NTHR-Symposium Ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer; vijftien jaar capaciteitsverdeling in NL.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Hoofdstuk 3 Europa.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
1.1 Globalisering: one world?
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER Vanmiddag Betuweroute en belang daarvan voor Amsterdamse haven Ik Meer nationaal en internationaal belang aangeven Brigit Gijsbers 5 juli 2007

Betuweroute 16 juni Betuweroute geopend Nationaal belang railgoederenvervoer Betuweroute 5 juli 2007 16 juni Betuweroute geopend Unieke infrastructuur: uitsluitend bestemd voor goederenvervoer; Achterlandverbinding van NL havens naar Duitsland en verder; Kans voor het goederenvervoer Opening Betuweroute is balngrijke stap voor spoorgeoderenvervoer, als achterland verbinding voor Rotterdamse haven maar ook zeker als achterland verbinding voor Amsterdamse haven.

Spoorgoederenvervoer: GESCHIKT ONGESCHIKT Nationaal belang railgoederenvervoer Spoorgoederenvervoer: GESCHIKT ONGESCHIKT 5 juli 2007 ? ? GESCHIKT Als aanvullende modaliteit voor dikke havengebonden stromen Goedkoper, sneller en veiliger op verre droge bestemmingen Sluit aan op externe factoren continentalisering, containerisatie, wegcongestie, hogere energieprijzen, milieueisen. ONGESCHIKT Voor nationaal distributieverkeer Voor oplossen alle files Als alleenstaande logistieke oplossing X Wat is nu de functie van het spoorgoederenvervoer en welk algmeen belang dient het? Geschikt Dikke haven gebonden stromen, zoals containers en zware goederen ertsen en kolen. Ongeschikt Nationaal distributieverkeer meete km worden afgelegd door bestelauto’s. De spoorsector is klein lost file probleem niet op In de keten, zal er altijd voor en natransport nodig zijn. X

Ontwikkeling vervoer goederensegmenten: 41,5 mln ton in 2006 Nationaal belang railgoederenvervoer Ontwikkeling vervoer goederensegmenten: 41,5 mln ton in 2006 5 juli 2007 Hoe staat het goederenvervoer per spoor er nu voor Plaatje loopt tot en met 2005, totaal vervoer 2006 41,5 miljoen ton. Afgelopen 10 jaar verdubbeling van de groei. Groei zit met name in containers en kolen en ertsen. Waar gaat dit naar toe?

Bestemmingen spoorgoederen-vervoer 2006 (Railcargo) Nationaal belang railgoederenvervoer 5 juli 2007 Bestemmingen spoorgoederen-vervoer 2006 (Railcargo) Bestemmingen in 1000 ton: Duitsland hoofdmoot Aantallen container shuttles per week: meer spreiding Stromen huidig vervoer analyseren dan zien we dat grootste stroom goederen naar Duitsland gaat. Overigens geeft het onderste plaatje goed aan dat via het concept van de containersshuttles er een grote spreiding van vervoer over Europa is ontstaan.

Nationaal belang railgoederenvervoer Goederenvervoer in Europa 2002-2040 (NEA): dikkere stromen, langere afstanden 5 juli 2007 Hoe ziet het plaatje er in de toekomst in 2040 uit? Plaatje 2002 laat nog weinig internationale handel zien (weinig kleur in het plaatje). Actieradius van het vervoer tot 1000 km. Plaatje 2040 laat een enorme toename van handel over het gehele continent zien. Met name bestemming in Oost/Europa zijn zeer aantrekkelijk voor spoor (verre droge bestemmingen). Actieradius van het vervoer neemt toe tot een gebied van 2000 km. 2002 basisjaar 2040 global economy

Nationaal belang railgoederenvervoer Globalisering en continentalisering: ontwikkeling Europese logistieke en productie structuren (BCI) 5 juli 2007 Uit onder andere deNEA studie, maar ook de WLA prognoses van het Planbureau kun je afleiden dat de vogende hoofdstromen van vervoer zullen ontstaan.

Prognoses spoorgoederenvervoer: groei met blijvend accent op Duitsland Nationaal belang railgoederenvervoer Prognoses spoorgoederenvervoer: groei met blijvend accent op Duitsland 5 juli 2007 De laatste tijd zijn er veel prognoses gemaakt Huidige realisatie (paarse lijn) zit nu al ver boven de laagste prognoses, die dan ook niet geloofwaardig zijn. Dan zit er een groep prognoses een beetje in het midden. Zijn veelal uitgegaan van de situatie in 2000. Laatste 6 jaar echter enorme groei doorgemaakt en zet die door? Meest recente prognoses gaan uit van 80/90 mln ton vervoerde goederen over het spoor in 2020.

Nationaal belang railgoederenvervoer 5 juli 2007 Spoornetwerk goederen volgens Nota Mobiliteit: faciliteren goederenvervoer met maatschappelijke meerwaarde Uitgangspunt voor spoorgoederenvervoer in Nota Mobiliteit faciliterren van goederenvervoer met maatschappelijke meerwaarde. De nieuwe regering heeft overigens in haar Coalitieakkoord aangegeven de NoMo volledig te onderstrepen. VenW heeft opbasis hiervan primair en secundaire goederennetwerk vastgesteld. Rode lijn geeft primaire netwerk aan Betuweroute, maar verbinding van Amsterdam naar Betuweroute!

Lopende activiteiten V&W voeren naar uitwerking beleid Nomo Nationaal belang railgoederenvervoer Lopende activiteiten V&W voeren naar uitwerking beleid Nomo 5 juli 2007 Evaluatie spoorwegwet Landelijke Markt en Capaciteits Analyse 5%groei ambitie personenvervoer (Coalitieakkoord) Corridor ontwikkeling Geluid en gevaarlijke stoffen Infrastructuur: Sloelijn, Maasvlakte enz Gebruiksvergoeding Waar is VenW op het moment mee bezig om uitwerking te geven aan het beleid dat is vastgelegd in Nota Mobiliteit. Op dit moment Evaluatie Spoorwegwet 2008 gereed LMCA / lange termijn Momenteel nog in ontwikkeling. Eind dit jaarmeer duidelijk. 5% groei ambitie groei van personenvervoer P/ en G/vervoer beconcurreren elkaar op de beperkte capaciteit. Tenzij we met elkaar maatregelen nemen om huidig spoor slimmer te benutten. Geluid wordt steeds meer issue NL wil ombouw van materieel gaan stimuleren. Gevaarlijke stoffen steeds meer over spoor.

Geografische zwaartepunten corridor activiteiten Nationaal belang railgoederenvervoer Geografische zwaartepunten corridor activiteiten 5 juli 2007 B =Bilaterale relatie =Corridor relatie R =Research B B B R B Dieper ingaan op een van ontwikkelingen corridor~aanpak Focus oorspronkelijk op buurlanden via bilaterale relaties. Paarjaar geleden op initiatief van NL gestart met corridoraanpak. / actieradius naar 1000 km. Gelet op ontwikkelingen dat dit gebied zicht nog verder zal uitbreiden studieprojecten in Oost Europa. WeiderEurope Retrack met TNO enRaio4CHem Cream hieraan doet ProRail-keyrail mee. R R

Nationaal belang railgoederenvervoer Conclusies 5 juli 2007 Kansen voor spoor: BETUWEROUTE, verbetering prestaties en punctualiteit, EU spoorliberalisatie, energieprijzen, fijn stof, congestie weg, MAUT, arbeidstijden en digitale tachograaf weg Bedreigingen voor spoor: capaciteit spoor nationaal en internationaal, professionaliteit, logistieke integratie, economie Noodzaak voor spoor: optimalisering containeroverslag teneinde veelvoud van nu op spoor te krijgen (Tweede Maasvlakte, Amsterdam). V&W: uitwerking Nomo beleid goederenvervoer voor het Betuweroute tijdperk dmv discussie over 5% groei personenvervoer, LMCA en Evaluatie Spoorwegwet! Betuweroute ligt er. Biedt enorme kans voor verdere groei. Daarnaast is erop korte termijn veel te winnen / door verbeering van prestaties en punctualiteit. Verantwoordelijkheid van de helesector en van alle spelers in de vervoersketen, ook in het voor en natraject. Bedreigingen met elkaar op pakken. Concurrenten op het spoor moeten samenwerken om oplossingen te vinden. Er moet verbetering komen in logistieke processen in de havens. Anders verstoppingen en lukt het niet om groei te verwerken die ontstaat door verdere ontwikkeling van Amsterdamse en Rotterdamse haven. Wat doet VenW Op korte termijn discussie over dilemma wat ontstaat rond 5% groei personenvervoer rekening houdende met een groeiende goederenmarkt Voor de lange termijn LMCA en Evaluatie Spoorwetweg.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directie Spoorvervoer Nationaal belang railgoederenvervoer 5 juli 2007 Brigit Gijsbers Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directie Spoorvervoer