Leader+ Project: Schaapjes op de Meetjes Coördinator: An Van Herck Promotor: Geert Storme, Vlaamse Schapenhouderij vzw
Schapen in Vlaanderen : dieren op bedrijven - registratie sinds 1996 – sanitel - hobby – beroep – decor – grasmachine - stamboekdieren – kruisingen - wol – vlees – natuurbeheer - vleesconsumptie: 2,2 kg/persoon/jaar - 20 % zelfvoorziening – british lamb (NZ) - toekomstkansen in Vlaanderen
Doelstellingen project: •Schapenhouderij in Meetjesland ondersteunen en professionaliseren •Zowel de hobbyist, de (semi)professionele schapenhouder als de streek moeten er beter van worden.
Deelprojecten: 1. Schapenhouderij draagt bij tot de versterking van de identiteit van het Meetjesland. 2. Onderzoek naar de mogelijkheden van begrazing van dijken en natuurgebieden door schapen. 3. Aanmoediging van het lamsvleesverbruik.
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij - Bij inpoldering en heide ontginning - Lakennijverheid (met wol van de schapen) resulteerde in de bloei van steden als Gent en Brugge - Waar vinden we nog restanten? =>Werkgroep bestaande uit voornamelijk mensen van heemkundige kringen uit de buurt.
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij -Verscheidenheid en variëteit: rassen, kruisingen, fokdoelen en kweekmethodes. Informatie bekomen via enquête aan alle schapenhouders en verwerken in brochure met foto’s en statistiek (verzamelen alle adressen!!). -Kanaliseren van behoeften van de sector (enquête). -Redactie en samenstelling educatieve brochure (Grasspriet) voor schoolgaande jeugd ism Plattelandsklassen vzw.
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij -Herkenbaar maken van de verscheidenheid door het plaatsen van bedrijfs- en landschapsborden (op plaatsen waar restanten aanwezig zijn van de schapenhouderij in het historisch landschap). => I + II worden verwerkt in een tentoonstelling (Cera holding cofinanciert)
Deelproject 1: bijdrage van de schapenhouderij in de identiteit van het Meetjesland. I. Historisch belang van de schapenhouderij II. Hedendaags belang van de schapenhouderij III. Ondersteuning van bestaande initiatieven: Meetjeslandse schapendag Op een site die historisch belangrijk was voor de schapenhouderij. Doelpubliek: elke inwoner van het Meetjesland.
Deelproject 2: onderzoek naar de mogelijkheden van begrazing van dijken en natuurgebieden door schapen. I. Begrazing door schapen op dijken, in parken en natuurgebieden: kosten – baten analyse tussen inzet loonwerk inzet schapen Studieavond was aanzet voor onderzoek. II. Proefveldwerking: hoe ecologische doelstelling bereiken met welk type schaap? (samenwerking met AMINAL)
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I. Optimalisatie lamsvleesproductie -Organiseren van voorlichtingsavonden voor schapenhouders vb. rond het kiezen van het meest geschikte ras voor uw bedrijf (samenwerking met Landelijke Gilde). -Demonstratiedagen rond schapen drijven met Border Collies. -Schapenhouders informeren over onze werking en plannen via periodieke Nieuwsbrieven. -Schapenmarkt met SEUROP klassering (karkaskwaliteit!) -Groeperen aanbod voor allochtonen (??) II. Promotie van lamsvleesverbruik
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I.Optimalisatie lamsvleesproductie II.Promotie van lamsvleesverbruik -Demo avonden rond versnijding en verwerking van lamsvlees voor (hoeve)slagers en andere vakmensen =>Lamsvlees in de winkel voor Kerstdag, extra promotie. (Samenwerking met kruidenfirma Rejo, veehandelaar, gepensioneerde slager)
Deelproject 3: aanmoedigen van het lamsvleesverbruik. I.Optimalisatie lamsvleesproductie II.Promotie van lamsvleesverbruik -Demo-avonden rond versnijding en verwerking voor (hoeve)slagers en andere vakmensen -Paasactie: pakkettenverkoop rechtstreeks aan consument en verdeeld via meewerkende (hoeve)slagers (cofinancieren), gekoppeld aan gratis kookles (Leader+ project rond hoeve- en streekproducten). -Redactie en aanmaak van promotiemateriaal (VLAM). -Kooklespakket samenstellen voor verenigingen en instellingen die avondonderwijs verzorgen (VLAM). -Lanceren nieuw product (salami met lamsvlees)