VARIATIES OP DE LEVENSLOOP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
De “ leraar” als rolmodel
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE Paul van Geert Gerrit Breeuwsma.
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Depressie bij kinderen en adolescenten.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Subsumptie- en Specificatie- Verklaringen (H.3, H.4)
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Deel 2 Individu.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
POPULATIE GENETICA WAT IS EEN POPULATIE?.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Darwin op de Campus Radboud Universiteit Nijmegen Alumnilezing 2009.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
LEVENSKENMERKEN.
Leesvoorkeurenonderzoek
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
Psychologische Test.
Stand van zaken en typologie samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs PO en VO Prof. dr. Roel Bosker (RUG / GION) Dr. IJsbrand Jepma (Sardes)
Is de vereniging auti-proof?
Het begint bij het jonge kind
Tijd, ruimte en socialiteit (Fernand Braudel)
Dossier Empowerment.
Psychologisch contract
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Goederenverwerking H25 Relaties Manager Handel.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Methoden & Technieken van Onderzoek
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Een tijdlijn maken met ICT
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Charles Darwin 5 Evolutietheorie.
Disclosure belangen NHG spreker
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Twee manieren van benadering
De didactiek van ontwerpen
Sociologische paradigma’s
MAW §1.3.
Geloofsbelijdenis.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Disclosure belangen NHG spreker
Vererving van kwantitatieve kenmerken
Filosofie voorspellen.
Transcript van de presentatie:

VARIATIES OP DE LEVENSLOOP Alle mensen zijn gelijk, maar niemand is hetzelfde Ontwikkeling is verandering, maar wat blijft er dan hetzelfde?

Individuele variatie Kunnen we verschillen zien? Zijn alle baby’s gelijk?

Individuele variatie Kunnen we verschillen zien? Zijn alle baby’s gelijk? Hoe verklaren we verschillen? Kenmerken

Individuele variatie Kunnen we verschillen zien? Zijn alle baby’s gelijk? Hoe verklaren we verschillen? Kenmerken tests

Individuele variatie Kunnen we verschillen zien? Zijn alle baby’s gelijk? Hoe verklaren we verschillen? Kenmerken tests Soorten variatie interindividueel: tussen individuen

Individuele variatie Kunnen we verschillen zien? Zijn alle baby’s gelijk? Hoe verklaren we verschillen? Kenmerken tests Soorten variatie interindividueel: tussen individuen intraindividueel: binnen een individu

Modellen van verandering Synchrone modellen: overeenkomsten en verschillen tussen individuen op een zelfde tijdstip diachrone modellen: overeenkomsten en verschillen tussen verschillende tijdstippen bij eenzelfde individu

Variatie en verklaring van de levensloop Alledaagse psychologie geloof in continuiteit precies de vader

Variatie en verklaring van de levensloop Alledaagse psychologie geloof in continuiteit precies de vader Zelfvervullende voorspellingen verwachting-handeling-uitkomst

Variatie en verklaring van de levensloop Alledaagse psychologie geloof in continuiteit precies de vader Zelfvervullende voorspellingen verwachting-handeling-uitkomst veranderingen in het individu continuiteit of discontinuiteit

Wetenschappelijke benadering van verandering Vanuit de structuur van de theorie klassieke stadiamodellen: discontinuiteit kwalitatieve verschillen tussen stadia leertheorie: continuiteit geleidelijke (kwantitatieve) verandering

Wetenschappelijke benadering van verandering Vanuit de structuur van de theorie klassieke stadiamodellen: discontinuiteit kwalitatieve verschillen tussen stadia leertheorie: continuiteit geleidelijke (kwantitatieve) verandering vanuit de relatie tussen stappen klassieke stadiamodellen: continuiteit later stadium (B) is produkt van eerder stadium (A) (connectiviteit) leertheorie: discontinuiteit A kan gevolgd worden door B,C,D...

Individu als drager van verandering Verschillen tussen en binnen mensen stabiliteit instabiliteit

Onderzoeksmethoden Longitudinaal Transversaal/cross-sectioneel individuen gevolgd voor lange tijd Transversaal/cross-sectioneel groepen van verschillende leeftijden gecombineerde methode longitudinaal en transversaal time-lagmethode zelfde leeftijd, verschillende geboortedata

Is de levensloop voorspelbaar? wat is hetzelfde (taal, motoriek…) trekken en stadia Onvoorspelbaar rol van het toeval (aleatoir)

Is de levensloop voorspelbaar? wat is hetzelfde (taal, motoriek…) trekken en stadia Onvoorspelbaar rol van het toeval (aleatoir) De levensloop als proces vertakkingsmodel ipsatief (individu als norm) open proces