Te laat komen beter laat dan (n)ooit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Kleuterschool De Zevensprong
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
Alle schooldagen naar school
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Algemene ouderavond
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
Spijbelen en schoolverzuim
Frank Vandenbroucke 17/02/06
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Ervaringen Implementatie in Nederland
PLAZZO – vormingsdag maandag 8 oktober 2007 ‘ Vrijwilligers vinden en houden in ZZgroepen: droom of realiteit/gemakkelijker gezegd dan gedaan?’ -----
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Leerlingenbegeleiding
Een online dagboek van en door de groep.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Resultaten Leerlingenenquête 2015
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
vanuit een herstelgerichte visie!
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Welkom op onze ouderochtend
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
VTI Sint-Lucas Menen1 SCHOOL voor WETENSCHAP en TECHNIEK.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Ouderraad laat van zich horen!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
OUDERRAAD.
Het zorgcontinuüm.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Onze school is een KiVa-school!.
GOK in BuO Korte geschiedenis
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Te laat komen beter laat dan (n)ooit Voorstellen om te voorkomen

Wat doen we eraan ? Een brief schrijven als het teveel wordt Een nota in de agenda Telaatkomkaartjes aan de poort Ouders persoonlijk op de vingers tikken Erover praten in de leraarskamer …

Wat zeggen we ? Het is verschrikkelijk vervelend… ‘t zijn altijd dezelfde… Niets helpt… Vriendelijkheid is geprobeerd… ‘t zijn niet de kinderen maar de ouders die schuld moeten bekennen… …

Waarom denk je zijn kinderen (ouders) te laat ? Leerlinggebonden oorzaken Oudergebonden oorzaken Schoolgebonden oorzaken Samenlevingsgebonden oorzaken

Waarom denk je… Leerlinggebonden oorzaken Moeilijke eter, ochtendhumeur, slecht uitgeslapen, ziekjes Een zwakke motivatie voor de school Faalangst en zich niet goed voelen in de klas De kloof tussen het schoolgebeuren en de leefwereld van de instapper, de kleuter, de leerling.

Waarom denk je… Oudergebonden oorzaken Onmacht van de ouders in de opvoeding Weinig of geen stimulans van de ouders bij de studie van hun kinderen Kansarmoede van de ouders Weinig of geen contact tussen ouders en school Gebrek aan respect voor de reglementering De eigen cultuur van allochtone gezinnen

Waarom denk je… Schoolgebonden oorzaken Geen communicatie t.o.v. ouders Een verstoorde relatie leerkracht- leerling Een onbegrijpelijke reglementering gebrekkige schoolinfrastructuur, Een lakse of foute controle op wettigingen van afwezigheden

Dit helpt ! Gerichte informatiecampagnes Betere registratie afwezigheden Ondersteunen positief schoolklimaat Duidelijke afspraken school - CLB Leerlingen en ouders betrekken Beleid op maat van doelgroepen Afspraken medische attesten Sterkere samenwerking met welzijn ( sow ) Projecten voor ernstige problemen Streng als het moet ondersteund door lokale besturen informatie departement

En als het dan nog niet helpt? nood aan planmatige actie ! Voorbereiding met het kern/zorgteam Betrekken van het CLB/kleuterparticipatie Zorgvuldiger het registratiesysteem aanvullen en bijhouden Personeelsvergadering: elementen aanreiken voor een visie In het zorgteam een visietekst uitschrijven De visietekst klaarzetten als aanvulling op het schoolreglement De visietekst voorstellen in de ouderraad/moedergroep Plannen en starten van de actieweek/periode

En dan… actie ! Een projectweek Een fijn telaatkomkaartje door de kinderen/ouders aan de poort bedeeld Kinderen/ouders die tijdig zijn belonen ( speldje, bloemetje op de jas ) De ontvangst ‘s morgens kindvriendelijker maken ( muziek op de speelplaats, speelkoffers voor kleuters ) Ouders kansen laten op de speelplaats te blijven (blauwe wolk) Ouders betrekken bij de ochtend ( bedelen van fruit… ) Communicatie via website, schoolkrant, projectbrochure, affiche, poortactie …

Wat moeten we ons eigenlijk afvragen? Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen graag naar school komen ? Hoe gaan we om met leerlingen die vaak afwezig zijn of te laat komen ? Op welke wijze wordt er samengewerkt tussen school, CLB,LOP, 2KP, gemeente? Hoe worden ouders geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden/te laat komen ? Hoe worden leerlingen geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden/te laat komen ? Hoe worden nieuwe teamleden geïnformeerd over het beleid rond afwezigheden ? Hoe worden teamleden geïnformeerd over inhoud en betekenis van regelgeving inzake afwezigheden ? Wat moeten teamleden doen inzake opvolging, begeleiding.

Actie… jawel,maar… Belangrijk is dat een visie rond ‘op tijd zijn’ nooit los kan staan van het algemeen zorgbeleid op school en dus vertrekt vanuit de noodzaak aan een positief schoolklimaat