Mr. P.A.E.M. Hogenhuis, phogenhuis@brabant.nl, tel. 073-6808087 Casus workshop vrij verkeer recht op digitale dienstverlening via de berichtenbox 3 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Aanbesteding of Subsidie
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
BAG - WOZ, planning en commitment
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Welkom bij de STABU.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Nederlandse Gemeenten en Europa Annemiek Wissink
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
LIPS 8 december Programma 9u30Inleiding 9u40Portaal » Portaal in Drupal » Drupal voor websites » Alternatief van DaliCMS (Lodgon) 10u10Demo Lodgon.
Platform Afnemers bedrijven en rechtspersonen Eén digitale overheid: betere service, meer gemak.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Harmonisatieplannen kabinet
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Pensioenverzekeren over de grens
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Status van activiteiten en voortgang
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
Digitaal mei 2014.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Elektronisch logboek visserij
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Subsidiebeleid Barendrecht
REGELDRUK Vermindering van de beleving van. PAGINA Programma verminderen regeldruk Brede aanpak: fysiek en maatschappelijk Bestuursopdracht en Plan van.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Dienstenrichtlijn toepassen
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Transcript van de presentatie:

Mr. P.A.E.M. Hogenhuis, phogenhuis@brabant.nl, tel. 073-6808087 Casus workshop vrij verkeer recht op digitale dienstverlening via de berichtenbox 3 november 2011, jaarcongres Kenniscentrum Europa decentraal, 'Van alle markten thuis: Decentrale kansen op de Europese interne markt' Mr. P.A.E.M. Hogenhuis, phogenhuis@brabant.nl, tel. 073-6808087

e-overheidregime voor decentrale overheid Programma waarom digitaliseren? e-overheidregime voor decentrale overheid casus: Kees Kras vraagt standplaatsvergunning stellingen kansen DRL en komend NL e-overheidsbeleid

1. Waarom digitaliseren? Redenen: Onderdeel bestaansrecht (decentrale) overheid Maatschappij rekent op ‘digitaal contact’ met (decentrale) overheid, dus op websites en webportals met actuele, volledige en betrouwbare informatie (o.a. PDC), webformulieren en e-mail (rapport No 2011/204, p.5) Bestuurlijke afspraak (bestuursakkoord Rijk-VNG-IPO, nationaal uitvoeringsprogr. e-dienstverlening i-NUP) inspelen op toekomst: Digitale agenda.nl, breed recht op digitaal zakendoen met overheid (Ondernemerspleinen met transactie voor subsidie en vergunning, enz. en voor hergebruik van overheidsinformatie) Wettelijke plicht: DRL, Dienstenwet, Awb

2. e-overheidregime voor decentrale overheid Vrij verkeer van diensten: 56 t/m 62 van het EU-Werkingsverdrag (art. 49 t/m 55 van het EG Verdrag). Rechtreeks werkend verbod van discriminatie buitenlandse dienstverlener en van maatregelen zonder onderscheid, maar met gelijke werking. http://www.europadecentraal.nl/menu/132/Diensten.html Rechtstreekse toepassing van verdragsartikelen is onvoldoende voor echte onbelemmerde interne dienstenmarkt, daarom DRL en Dw: verplichting tot administratieve vereenvoudiging procedures en formaliteiten= voortdurende screening, notificatie of aanpassing vergunningstelsels verplichting tot inrichting van het Dienstenloket op decentraal niveau= productbeschrijvingen en e-formulieren conform de Dienstenwet (MVT Dw pag. 37), vindbaar via Antwoordvoorbedrijven dmv Samenwerkende catalogi en Decentrale regelgeving online, werkinstructie behandeling e-mail berichtenbox Verplichting tot administratieve samenwerking met medeoverheden via Interne Markt Informatiesysteem (IMI)

Decentrale uitvoering Hoofdstuk 2 DRL: adm. vereenvoudiging Afgerond: In 2008 en 2009 invoering H 2 DRL Techn. koppeling PDC-beschrijving dienstenvergunningen aan www.antwoordvoorbedrijven.nl Aansluiting op het IMI (H 6: Adm. Samenwerking) Nog niet afgerond 2011: Worden alle producten en diensten wel online aangeboden? Zijn de productbeschrijvingen conform de Dienstenwet en vindbaar via Antwoordvoorbedrijven? Structureel beheer en aanvulling van de PDC catalogus?

3. Kees Kras vraagt digitaal standplaatsvergunning Deel 1 casus Kees Kras is een zzp-er uit België, die “gratis”, met verhaal namens verzekerde op zijn autoverzekering, autoruiten op de markt repareert. Hij is al jaren actief in dit vak en heeft alle diploma’s op zak. Omdat de vraag naar zijn diensten in België terugloopt onderzoekt Kees of Nederland extra inkomsten kan opleveren. Via de website www.Antwoordvoorbedrijven.nl komt Kees erachter dat hij in de Nederlandse gemeente Juinen de standplaatsvergunning nodig heeft om aan de slag te kunnen gaan. Vraag 1 Valt de standplaatsvergunning onder de Dienstenrichtlijn? Waarom wel of niet?

Kees Kras leest produktbeschrijving gemeente Juinen Deel 2 casus De beschrijving van de vergunning marktstandplaats (zie handout) in de PDC van Juinen is “technisch gekoppeld” met www.Antwoordvoorbedrijven.nl. Dit vloeit voort uit art. 14 van de Dienstenwet. -Link naar produktbeschrijving PDC gemeente Juinen: Vergunning standplaats -Link naar Produktbeschrijving PDC gemeente Juinen: Vergunning marktstandplaats Vraag 2 Voldoet de redactie en vindbaarheid van deze produktbeschrijving(en) aan de eisen tav: a. de informatiefunctie (art. 7 DRL/ 8 jo 9 en 10 Dw); b. de bijstandfunctie (art. 7 DRL/ 12 Dw) en c. de transactiefunctie (art. 6 en 8 DRL/13, 14 en 15 Dw) ? En zo niet, op welke wijze kan de gemeente de informatie in de produktbeschrijving wél laten voldoen aan de DRL/Dienstenwet?

Kees vraagt een vergunning: de transactiefunctie Deel 3 casus Kees heeft een eigen berichtenbox account aangemaakt bij www.Antwoordvoorbedrijven.nl . Voortaan wil hij op aanraden van zijn accountant al zijn Nederlandse (aan)vragen digitaal gaan regelen, omdat dit makkelijker, goedkoper en sneller werkt. Kees stuurt op 1 juni 2011 een concept-aanvraag in via zijn berichtenbox. Daarop wordt niet geregeerd. Na 10 weken belt Kees met de contactambtenaar van de gemeente om te informeren naar de afhandeling van zijn verzoek. De ambtenaar antwoordt dat de e-mail niet is te traceren en dat Kees een schriftelijk verzoek per post kan indienen voor volgend jaar, omdat de wachtlijst voor standplaatsen voor dit jaar inmiddels is overtekend. -

Kees vraagt Juinen om reparatie van zijn schade Kees zoekt naar mogelijkheden om zijn aanvraag alsnog te laten behandelen in 2011. Is er naar uw mening juridisch een verschil tussen een e-mail ingezonden via de berichtenbox en een aanvraag ingediend per post? Kan de gemeente besluiten om e-mail ingezonden via de berichtenbox verder te beantwoorden per post? Moet Kees om de produktbeschrijving te laten aanpassen en zijn aanvraag alsnog te laten behandelen zich beroepen op de Dienstenwet of is een aanvullend beroep nodig op rechtstreekse werking van de artikelen in de richtlijn? Welke mogelijkheden heeft Kees om zijn zaak buitenrechtelijk op te lossen en de gemeente aan te sporen de informatievoorziening op orde te brengen?

4. Stellingen 1. PDC-produktbeschrijvingen en e-formulieren, die geen informatie bevatten over het recht op elektronisch zakendoen via berichtenbox en geen hyperlink naar Antwoordvoorbedrijven zijn in strijd met de wet (art. 8, 9 en 14 Dienstenwet).

4. Stellingen De DRL biedt kansen voor realiseren beleid: digitale dienstverlening; administratieve lastenverlichting en vermindering van regeldruk voor ondernemers; administratieve samenwerking met medeoverheden. Die kansen zijn bij voorbaat verkeken zonder bestuurlijke en ambtelijke focus op de redactie van productbeschrijvingen en e-formulieren. redactie van productbeschrijvingen en e-formulieren is de verantwoordelijkheid van Communicatie en ICT maar oók van Juridische Zaken. Dit dient geborgd te zijn in het werkproces.

V B ! B 5. kansen DRL en e-overheidsbeleid Start Voorbeeld Noord-Brabant: Verbreding Berichtenbox (VBB) Start Bestuursopdracht: alle provinciale subsidies en vergunningen voor bedrijven via de berichtenbox te ontvangen Projectgroep VBB Uitvoering goedkeuring set procedures minister EL&I interne communicatie werkwijze GS-besluit (Dw van overeenkomstige toepassing) en publicatie Provinciaal Blad 2012 Actuele en complete PDC, deze zal als vanzelfsprekend mee ontwikkelen met provinciale en digitale ontwikkelingen. V B ! B

Product conform Dw en gelinkt naar Antwoordvoor bedrijven

Meer informatie digitale dienstverlening via de berichtenbox Europa decentraal, dossier Dienstenrichtlijn, dienstenloket: http://www.europadecentraal.nl/menu/562/Dienstenloket.html Vergunningverlening vanaf 2010: http://www.europadecentraal.nl/menu/1050/Jaarcongres_2009.html Handreiking DRL, Dienstenloket en Antwoordvoorbedrijven BZK 2009), p.55-62 http://www.europadecentraal.nl/documents/dossiers/Dienstenrichtlijn/Handreiking%20Dienstenrichtlijn.pdf Vindbaarheid van produktbeschrijvingen bij Antwoordvoorbedrijven http://www.europadecentraal.nl/documents/factsheet%20bent%20u%20voldoende%20voorbereid.pdf transactiefunctie en verhouding tot het gebruik van e-formulieren: MVT Dw 31579, nr. 3 p. 37, Handreiking DRL p.59 e-mail via de berichtenbox goed ingericht: http://www.europadecentraal.nl/menu/1076/Praktijkvoorbeelden.html Dienstenrichtlijn: Richtlijn 2006/123/EG Dienstenwet: Dienstenwet, Memorie van Toelichting Dienstenwet. Digitale agenda.nl, recht op digitaal zakendoen p.11: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/05/17/digitale-agendanl.html Ondernemerspleinen en e-dienstverlening: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/10/13/kamerbrief-ondernemerspleinen.html