(Hoog) Begaafdheid In-Zicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Mediërend leren op bs. Theresia
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Eerstejaarsproblemen
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Leerstijlen KOLB SJM.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Talent stimuleren en ontwikkelen
Landelijke netwerkdag begaafdheidscoördinatoren en -begeleiders 24 november 2011 Nora Steenbergen-Penterman.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Profiel van een plusleerling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

(Hoog) Begaafdheid In-Zicht Desirée Houkema  info@hb-in-zicht.nl © 2010-2011

Signalering en (hoog)begaafdheid Achtergrond screening: Ontwikkeling en uitgangspunten Visie op (hoog)begaafdheid Screeningsinstrument: Werkwijze en functionaliteiten

Achtergrond screening Ontwikkeling en uitgangspunten

Ontwikkeling Achtergrond: Technische Cognitiewetenschap Psychologie 2005: Start ECHA opleiding 'Specialist in Gifted Education' 2006-2007: Studiedagen m.b.t. gebruik signaleringsinstrumenten Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafheid(DHH) Begaafdheid In Beweging (MHR) SiDi R 2007: Pilot verrijkingsgroep "8+" op het VO (zonder intake) 2008: Scriptie en onderzoek o.b.v. bestaande instrumenten 2008-2009: Onderzoek naar signalering in de praktijk 3 Regio's: Noordoostpolder en Urk, Gooi en Eemland, Den Haag 48 scholen met >9000 leerlingen 2008-2011: Ontwikkeling eigen tools Eenduidige intakeprocedure voor regionale overkoepelende voorzieningen 6/7+ en 8+ (2 VO scholen, 50 basisscholen + Speciaal Onderwijs) Screeningsinstrument (Hoog)begaafdheid In-Zicht

Hoogbegaafdheid In-Zicht

Uitgangspunten -1 Het verzamelen van informatie is doelgericht Het biedt voldoende houvast voor het beantwoorden van de relevante vragen en is hierop ook expliciet gericht De tijdsinvestering voor de betrokkenen is zo efficiënt mogelijk Uitvoering van de procedure is praktisch haalbaar, uitvoerbaar (en betaalbaar) De respondenten betreffen in ieder geval ouders en leerkracht, met ter aanvulling en vergelijking de leerling Ouders zijn als ervaringsdeskundige een belangrijke informatiebron Beeld van de leerling geeft een indruk van hoe de leerling zichzelf ervaart en biedt aanvullende informatie bij verschillen van inzicht Gesprekken met ouders en leerlingen zijn erg belangrijk en kunnen effectiever plaatsvinden aan de hand van vooraf verzamelde informatie

Uitgangspunten -2 De antwoorden zijn eenvoudig en systematisch te vergelijken Overeenkomsten en verschillen van inzicht tussen respondenten worden in één oogopslag duidelijk, zowel met betrekking tot de ingevulde antwoorden als de omschrijvingen waarop deze van toepassing zijn Gegevensverwerking is waar mogelijk en zinvol geautomatiseerd Er is geen extra bewerking nodig als dit in feite, gebaseerd op de ingevulde antwoorden van verschillende respondenten, ook geautomatiseerd verwerkt kan worden tot een verslag dat overzichtelijk en direct bruikbaar is als basis voor de vervolgstappen

Uitgangspunten -3 De resultaten worden overzichtelijk verwerkt tot grafische weergaven Bij terugkoppeling naar de ouders en leerkracht kan dit gebruikt worden als hulpmiddel bij het gesprek en bijdragen aan een voor de betrokkenen transparante werkwijze De resultaten dienen ter ondersteuning van de deskundige Voor de uiteindelijke interpretatie is deskundigheid altijd een vereiste en vindt eerst terugkoppeling met de respondenten plaats, de resultaten zijn basis voor een gesprek Er worden geen automatische adviezen of suggesties gegenereerd, dit is de taak en verantwoordelijkheid van een deskundige gebruiker

Uitgangspunten -4 Tools zijn modulair van opzet en hierdoor flexibel inzetbaar Het is niet altijd noodzakelijk om voor alle leerlingen, van alle betrokkenen, in alle situaties, alle gegevens te verzamelen Toepassing naar inzicht van de gebruiker, er is niet één vaste werkwijze verplicht Beschikbare informatie wordt altijd verwerkt en weergegeven in de resultaten

Onderwijsaanpassingen  Verrijkingsklas (5-10%)  Aparte klas / school

Knelpunten  IMPASSE a.g.v. elkaar versterkende vicieuze cirkels Geen beleid Gebrek aan inzicht in noodzaak, meer-waarde en mogelijkheden m.b.t. onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen Andere prioriteiten Gebrek aan visie O M G E V I N Gebrek aan tijd Onvoldoende deskundigheid draagvlak Geen budget Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Signalering: leerlingen worden niet (h)erkend Gebrek aan middelen en materialen Demotivatie Onderpresteren L E R I N G Gevolg (waarneem- baar gedrag)

Systematiek voor vaststellen onderwijsbehoeften Met welk doel? Op basis van welke informatie? Welke betrokkenen in welke “fase”? Aandachtspunten Systematische inbedding (protocol / werkwijze) In relatie tot beschikbare mogelijkheden (onderwijsaanpassingen) Aansluiten bij bestaande werkwijzen (Beter) gebruik maken van beschikbare leerlinggegevens Benutten van bestaande instrumenten waar mogelijk en zinvol Doelgericht (aanvullende) informatie verzamelen Ondersteuning bij praktische vertaalslag

Visie op (Hoog)begaafdheid Kennis, vaardigheden, attitude Inzicht, ervaring, affiniteit

"Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…"

Signaleren = (kennen  herkennen  verkennen)  erkennen

(H)erkenning van begaafde leerlingen Structureel ingebedde systematiek voor signalering, o.b.v. subjectieve en objectieve informatiebronnen Gesprekken met ouders… Gesprekken met leerling… Observaties leerkracht… Nominatie door andere leerlingen… (School)resultaten… Evt. intelligentieonderzoek… Kenmerkend: Andere manier van denken… Persoonlijkheidskenmerken…

Signalering o.b.v. indicatoren Basis: kennis Voor alle leerkrachten / begeleiders Leer- en begaafdheidskenmerken Kenmerken onderpresteren Profielen begaafde leerlingen Passende onderwijsvoorzieningen  Rijke leeromgeving Zicht op en inzicht in: Belemmerende factoren  Aandachtspunten Stimulerende factoren  Aanknopingspunten Vereist specifieke expertise ter ondersteuning Signalering o.b.v. indicatoren

Leerkenmerken Cognitieve vaardigheden (Grote) taalvoorsprong Scherp waarnemingsvermogen Snelle en brede informatieverwerving Snelle informatieverwerking Goed generaliserend (abstraherend) vermogen Conceptueel begrip boven leeftijdsniveau Goed probleemoplossend (analytisch) vermogen

Begaafdheidskenmerken Intens Onderzoekende houding (Intrinsiek) gedreven Divergente denker Actief / veel energie Originele, flexibele denker Kritisch Associatieve denker Houdt van leren en uitdagingen Intuïtief Zelfkritisch / perfectionistisch Gevat gevoel voor humor Sterke (behoefte aan) autonomie Gevoelig voor verwachtingen en gevoelens van anderen Leer- / nieuwsgierig Creatief en fantasierijk Sterke morele en ethische waarden

Aandachtspunten Kenmerken zijn niet altijd (meer) zichtbaar door aanpassingsgedrag en/of onderpresteren Niet alle kenmerken gelden voor alle (hoog)begaafde leerlingen Herkenning van veel begaafdheidskenmerken is een indicatie, géén identificatie Overig: Antwoordtendens: voorzichtigheid (veilig in het midden antwoorden), of té doordacht Bescheidenheid / onderschatting of overschatting Ontkenning begaafdheid Beladen term "(hoog)begaafdheid" Gehanteerde referentiekader (m.n. bij hoogopgeleide ouders en/of meerdere (hoog)begaafde kinderen in een gezin)

(Hoog)begaafdheid kent vele gezichten

SOCIAAL TE ONAANGEPAST? AANGEPAST GOED PRESTATIES SLECHT Zelfstandig Succesvol PRESTATIES Uitdagend Onderduikend (Leer- en) gedragsproblemen Drop-out SLECHT Profielen van Betts & Neihart: http://hoogbegaafdheid.slo.nl/begeleiding/profielen

Beeld van een leerling Verschillende profielen in verschillende situaties

Verschillende perspectieven

Screeningsinstrument Werkwijze en functionaliteiten

Werkwijze Stappen en betrokkenen

Rapportage / leerlingdossier