De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Unbeteiligter? hoogbegaafd?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Unbeteiligter? hoogbegaafd?"— Transcript van de presentatie:

1

2 Unbeteiligter? hoogbegaafd?

3 meer begrip voor (hoog)begaafdheid levensnoodzakelijk

4 Patricia Wensink Anne Marie Sweelssen, PractiQal Annie Wip-Konior

5 mijn gezin knutsel - hulpmoeder achtergrond - opleiding

6 Hint-Limburg Puberclub - bestuur - zorgvragen Hint-Nederland

7 mijn broer mijn schoonzus neef en nichtjes

8

9 begaafd hoogbegaafd

10 onwetendheid vooroordelen

11 IQ - erfelijkheid - vakterm - verwachting

12 kleine groep - luxeprobleem gewoon aanpassen

13 referentiekader

14 referentiekader - normaal - gemiddeld cognitief - sociaal-emotioneel

15 aansluiting: minderbegaafd helpen
zwakbegaafd speciaal onderwijs - zorg

16 aansluiting: plus-programma - methoden aansluiting: sociaal-emotioneel

17 referentiekader vooroordelen aanpassing - afwijking

18 hoogbegaafdheid

19 definitie

20 Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard.
Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Maud Kooijman, 2008

21 anders zijn niet kunnen voorstellen

22 andere dimensie

23 oplossingen - mogelijkheden

24 samenwerking

25 anders aanpassing

26 niet kunnen niet mogen

27 jezelf mogen zijn moeten aanpassen

28 aanpassing: cognitief - sociaal-emotioneel

29 methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens
manier van leren methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens interesses - creativiteit cultuur - autonomie enthousiasme - vreugde

30

31

32 gevolgen

33 schoolse gevolgen leerbehoeften niet zichtbaar passend aanbod
beloning - intrinsieke motivatie niet leren te leren vaardigheden

34 sociaal-emotionele gevolgen
sociaal-emotionele behoefte niet zichtbaar onnatuurlijk sociaal gedrag misdiagnoses zelfvertrouwen en persoonlijkheidsontwikkeling eenzaamheid!

35 aanpassen kan ernstige gevolgen hebben!
eerst bewijzen - laten zien, zowel schools als sociaal lichamelijke gevolgen copingstrategieën vermoeiend - uitputtend hard werken + geen waardevolle waardering + geen autonomie >> burn-out - bore-out

36 als er hulp nodig is

37 verwachting - kennis HB

38 onwetendheid - verwachting normdenken - normafwijking symptomen

39 professional - beslissing

40 organisatiestructuren - procedures contactpersoon - dossiers
kennisniveau - objectiviteit passende hulp

41 sociale omgeving

42 schoolomgeving - ouders gezin - familie - vrienden
buurt - verenigingen sociale positie - financieel maatschappelijk

43 persoonlijk ontwikkelen erbij horen - samen

44 wat is er dan nodig

45 veiligheid - veilige omgevingen

46 wat hebben HB kinderen nodig?
stimulerende omgevingen educatief klimaat dat het kind accepteert en steunt flexibiliteit in schoolprogramma’s herkenning en steun, ook voor tweevoudig uitzonderlijke kinderen scholing van professionals in onderwijs en zorg om misdiagnoses te voorkomen

47 Anders zijn Jezelf mogen zijn


Download ppt "Unbeteiligter? hoogbegaafd?"

Verwante presentaties


Ads door Google