Dynamische HRM in de Beroepsonderwijskolom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Logical Framework Approach
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Bétapartnersconferentie
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Opleiden in school 22 juni 2004
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Een echte win – win situatie Corporate Health
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Duurzame inzetbaarheid
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Een theoretische verkenning
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Toekomstgericht personeelsbeleid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Dynamische HRM in de Beroepsonderwijskolom HRM-instrumenten samen met het bedrijfsleven ontwikkelen Theo de Wit, Hans Baan en Nicolette Boekhorst e.a.

deelnemende Partners en visie Alliantie, Quadraam ROC –Nijmegen Graafschap College Aeresgroep AOC-Oost en Metzo HAN Bij (onderwijs)innovaties is rol en positie HRM doorslaggevend. weblog dynamische HRM

deelprojecten Imagoverbetering gesprekscyclus gezamenlijke praktijkbegeleiding: loket competentieprofielen rollenportfolio’s Management development meer info: http://blog.han.nl/dynamischehrm/

vervlechting met bedrijfsleven visie ontwikkelen op HRM beleid: Vergrijzing , arbeidsmarkt , ‘nieuwe leerling’ , samenwerkingsverbanden nieuwe uitdagingen aan HRM-beleid uitwisseling anders vormgeven, minder ad hoc, professionaliseren, meer structureel en duurzaam invullen

docent centraal stellen: sluit aan bij wat je nu al doet! Kernvragen vervlechting: Hoe kunnen we de betrokkenheid van de docent als individuele professional en teamlid bij de afstemming met het bedrijfsleven verder ontwikkelen? Hoe kunnen we mensen uit het bedrijfsleven op een professionele wijze betrekken bij onderwijs?

HRM beleid goed implementeren Dialoog In de gesprekscyclus: hoe maak je die afstemming duurzaam? Welke faciliteiten zijn hiervoor beschikbaar? aansluiten bij bestaande (leerling en adviesraden) contacten: niet opnieuw het wiel uitvinden. Halen en brengen in balans om tot oplossingen passend bij de eigen situatie van de instelling te komen, zal binnen de instellingen een dialoog gevoerd moeten worden tussen de docenten en leidinggevenden over de invulling van de diverse rollen van de docent.

HRM-beleid goed implementeren Welke verbeteringen kunnen worden aangebracht in het proces van strategie- en visie- ontwikkeling binnen de (hoge)school, daar waar het gaat om het onderwijsproces, afstemming bedrijfsleven, het onderwijsaanbod en het onderzoek? Wat betekent dat voor de directe betrokkenheid van de docenten en PenO-ers ? Kan iedereen elke rol vervullen? Keuzes maken en goed communiceren.

Vertrekpunt is goed HRM-beleid nu is veel beleid gericht op begeleiding studenten en leerlingen. Weinig aandacht voor vervlechting met bedrijfsleven. geen aandacht voor professionalisering van docenten m.b.t. samenwerking met bedrijfsleven De arbeidsmarkt verandert dramatisch voor leraren: meer vervlechting is daarvan het gevolg. het HRM-beleid meer richten op de nieuwe rollen en taken van de ‘nieuwe’ docent. Wil je een echte doorbraak hebben t.a.v. onderwijsinnovaties dan zullen je dat samen met het bedrijfsleven moeten doen (coproductie)

vervolg Wat betekent dat voor de positie en rol van de personeelsadviseur in het beroepsonderwijs?: - strategisch-operationeel - change-agent? - ontwikkeling instrumenten - adviserend of uitvoerend - regierol - afstemming met schoolleiding

Adresgegevens Theo de wit Theo de Wit Hogeschool Arnhem en Nijmegen projectleider DHRM weblog dynamische HRM en docent opleidingskunde Heijendaalseweg 141 /  6525 AJ Nijmegen / 024-3530124 / 06-44736141 emailadres: Theo.deWit@HAN.nl Ik ben op maandag,dinsdag, donderdag en vrijdag bereikbaar  www.han.nl/opleidingskunde  

Praktijk Metzo-college Hans Baan en Nicolette Boekhorst

Wie zijn wij 150 medewerkers 1160 leerlingen Sectoren: Techniek (bouwtechniek en MEVI) Economie (ook consumptief) Zorg & Welzijn (zorg en uiterlijke verzorging) MAVO beroepsgericht

Prioriteiten Herkenbare kwaliteit van docenten Hoog niveau kernvakken Professionele ruimte voor de docent Prioriteit Techniek Regionale binding Weinig regels: krachtige regels

Professionele ruimte: concreet Beleid organisatie financiën onderwijs schoolklimaat Uitvoering

Aansluiting DHRM Regionale keuzes: mag dat? Verbinding met On Stage (Loopbaanoriëntatie) Handhaven van smalle uitstroomprofielen Sturende competenties in het personeelsbeleid (karakter van de school)

SMART op zoek Projectplan: moeilijk faseren en invullen Gevolgen voor de interne organisatie Doelstelling deelproject: Gelders (generiek) competentieprofiel Hoe betrekken we iedereen

Wat doen we nu? Interne vervlechting P&O-er veelzijdig in de school P&O-er gaat met docent op bedrijfsbezoek Docenten adopteren bedrijven? Docenten brengen externe contacten in school Netwerk- en communicatietraining Relatiebeheer: opzetten gestructureerde database Interne vervlechting

Succesfactoren Koppel beleid aan belang voor de leerling Directe samenwerking directie en P&O Kleine stappen en succes halen Combinatie onderwijskundig beleid en personeelsbeleid Waarderen van externe gerichtheid (en niet alles regelen) Ruimte voor interne vervlechting

Wat zeggen anderen Onderwijs en beroepenveld: ken de ontwikkeling Docenten moeten leerlingen coachen in hun keuzes: dus Docenten moeten hun regio kennen Leerlingen zijn geen zorgvraagstuk maar een opdracht Doe mee, sta klaar Bedrijfsleven wil meedenken met onderwijs

Opbrengst Goede instrumenten voor ontwikkelgesprekken Natuurlijke beweging naar buiten toe (externe vervlechting); Natuurlijke beweging in de school (interne vervlechting) Differentiatie profielen in de school, accenten per vakgroep Het proces, niet alleen het product Benutten van succesfactoren.

Tot slot Heeft u nog vragen of wilt u meer weten waarom dit project ons zo enthousiast heeft gemaakt, neem dan contact op met: Nicolette Boekhorst Personeelsadviseur Metzo College nboekhorst@metzocollege.nl 0314-323426