Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Gedragsproblemen
Kinderobesitas – van preventie verzekerd
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Leerzorg Conceptnota 30 maart 2007 Frank Vandenbroucke
Begeleidingstraject voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
CBE: Centra voor Basiseducatie
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Verstandelijke beperking
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Kunstonderwijs op maat
Leerlingenbegeleiding
Wisselstroom 24/02.
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
M-decreet Infomoment voor partners
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
M-decreet: HGD trajecten CLB en samenwerking met externe partners
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Geïntegreerd breed onthaal
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek Diagnostiek in functie van onderwijs en zorg op maat: recente ontwikkelingen in Vlaanderen Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek

Zorg in onderwijs: succesvol? groeiend aantal zittenblijvers en leerlingen met onderwijsvertraging >14% voor einde basisschool groot percentage ongekwalificeerde uitstroom >15% groeiende participatie aan het BuO >6% in lager onderwijs >4% in secundair onderwijs meer buitenschoolse zorg in functie van onderwijs

Knelpunten in het BuO segregatie werkt stigmatisering en marginalisering in de hand lacunes en gebreken aan de huidige typologie categoriaal systeem op basis van classificerende diagnostiek kinderen met ASS hebben geen plaats overlappingen tussen types gebrekkige spreiding van het aanbod BuO oververtegenwoordiging van kansarmen en allochtonen knelpunten in de doorverwijzingspraktijk

Recente ontwikkelingen groeiend aantal leerlingen in geïntegreerd onderwijs samenwerkingsprojecten gewoon en buitengewoon onderwijs groeiend aantal inclusieprojecten discussienota Minister Vanderpoorten Maatwerk in samenspraak (2002) beleidsopties Minister Vandenbroucke Leerzorg in het onderwijs (2005)

Leerzorgkader één kader voor zorg in onderwijs doelstellingen 3 (+1) clusters in plaats van 8 types 4 (+1) zorgniveaus in plaats van 2 systemen (gewoon en buitengewoon) doelstellingen structureren van zorgaanbod in gewone scholen verbreden van buitengewoon onderwijs verwijspraktijk verbeteren

Clusters Types: 1. Licht mentale handicap 2. Matige of ernstige mentale handicap 3. Ernstige emotionele of gedragsproblemen 4. Fysieke handicap 5. Ziekenhuis of preventorium 6. Visuele handicap 7. Auditieve handicap 8. Ernstige leerstoornissen

Clusters Clusters (en doelgroepen): 1. Geen beperkingen (bijv. ‘gewone’ leerlingen / anderstaligen) 2. Beperkingen in het leren ernstige leerstoornissen licht verstandelijke beperking 3. Bredere functiebeperkingen matig en ernstig verstandelijke beperking fysieke beperking auditieve beperking visuele beperking 4. Beperkingen in de sociale interactie gedrags- en emotionele stoornis pervasieve ontwikkelingsstoornis

Zorgniveaus Zorgniveau 1: Zorgniveau 2: gewoon onderwijs gemeenschappelijk curriculum preventie, differentiëren, remediëren financiering op basis van organisatie Zorgniveau 2: compenseren, dispenseren: gemotiveerd verslag individuele financiering voor cluster 3

Zorgniveaus Zorgniveau 3: Zorgniveau 4: gewoon en buitengewoon onderwijs attest individueel curriculum met individueel handelingsplan financiering op niveau van de leerling Zorgniveau 4: buitengewoon onderwijs

Uitdagingen voor diagnostiek positionering van leerlingen in de zorgmatrix classificerende diagnostiek (cluster) begeleidingsgerichte diagnostiek (zorgniveau) indicatiestelling en toewijzing afstemming op het zorgbeleid en het basiszorgaanbod van de school afgrenzen van verantwoordelijkheden / coördinatie ‘zorgactoren’ sterkte/zwakte-analyse van het zorgaanbod op school consensusmodel maatschappelijke discussie over de minimale verwachtingen ten aanzien van het zorgaanbod op school kwaliteitscriteria

Uitdagingen voor diagnostiek maatschappelijke discussie over afgrenzing van zorgniveaus indicatoren voor indicatiestelling en toewijzing ZN1 – ZN2 ZN3 – ZN4 protocollering van diagnostische processen gelijkberechtiging in diverse scholen objectiveerbare behoefteprofielen kwaliteitsgaranties spanningsveld toewijzingsfunctie en ondersteunings-functie van het CLB autonomie versus begeleidingscontract