Samenwerken in een team

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Gedragsproblemen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Vraaggericht werken.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Kenmerken van een goed team
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Succesfactoren voor Top Teams
Samenwerken Werken in Teams.
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
MANTELZORGGESPREK.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Resultaatgericht Samenwerken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Communicatie 7e les.
Kenmerken van een goed team
Een vergadering organiseren
Kenmerken van een goed team
Burgerschap Samenwerkend leren
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Samenwerken en communicatie
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Communicatie 6e les.
Ontwikkeling, wij als EBS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Samenwerken in een team Op school en op stage (BPV)

Leerdoelen Jij kunt uitleggen wat groepsvorming is Je kunt de kenmerken van een team en voorwaarden voor goed functioneren benoemen Je kunt in een team de werkzaamheden onderling afstemmen Jij kunt collega’s advies vragen en geven en feedback hanteren Jij kunt persoonlijke houdingsaspecten onderkennen.

Groepsvorming Formele groepen deze groepen ontstaan om organisatorische redenen (werk bv) Informele groepen deze groepen ontstaan om individuele redenen (vriendschap bv)

Groepen Formele groepen zijn door het management bewust samengesteld Informele groepen zijn op vrijwillige basis en niet door het management samengesteld

Groepen Primaire groepen groot onderling vertrouwen en emotionele band (familie) Secundaire groepen ontbreekt vertrouwen en band

Groepen en functies Interne functies v.d. groep Sociale identiteit van de groepsleden Creëren van een referentiekader Zich van anderen kunnen onderscheiden

Groepen Externe functies v.d. groep Positieve externe functies voor een groep Negatieve externe functies voor een groep

Groepen Positieve externe functies Verbreding kennis en vaardigheid Verbreding van visie Verbeterde acceptatie Verbeterde communicatie

Groepen Negatieve externe functies Te sterk streven naar overeenstem-ming Machtsvor-ming Afwijkende subcultuur

Toetreden tot groepen gaat met problemen gepaard Identiteit Wie ben ik? Wat moet ik doen? Welke rol moet ik spelen? Macht Wie heeft er de macht? Welke macht kan ik zelf uitoefenen? Nut Wat kan de groep voor mij betekenen? Acceptatie Ben ik geaccepteerd? Voel ik me prettig?

Je kunt je acceptatie in de groep bevorderen door Te luisteren naar feedback (reacties die groepsleden geven) Een open houding aan te nemen (verdedig niet, wacht niet af, toon jezelf) Jezelf goed te kennen (ken je eigen gedrag in groepen en hou er rekening mee)

Het team in de arbeidsorganisatie een team is een kleiner samenwerkingsverband van mensen die met bepaalde middelen en deskundigheid aan een bepaald doel werken

Plaats van het team in de organisatie Afhankelijkheid van de verschillende teams onderling Directe afhankelijkheid is wanneer je meteen in de problemen komt als een ander team een fout maakt Indirecte afhankelijkheid wil zeggen dat wat het ene team doet niet meteen gevolgen heeft voor het andere

Voordelen van een team De cliënt ziet meer gezichten Ondersteuning van teamgenoten is mogelijk Pieken in drukten opvangen met elkaar Meer deskundigheid

Nadelen van een team Kwetsbaar samenwerkingsverband Beperking vrijheid beleidsbepaling Beperking individuele vrijheid Overleg kost vaak veel tijd

Voorwaarden voor samenwerken in een team Gezamenlijk doel duidelijk omschreven doel met taakomschrijving Teamleden deskundig en bekwaam Duidelijke functiebeschrijving Onderlinge verhoudingen functioneel Teamleden moeten gemotiveerd zijn

Samenstelling van een team Deskundig en bekwaam symetrisch = zelfde deskundigheid en karaktereigen-schappen complementair = verschillen van elkaar maar elkaar aanvullend Karaktereigen-schappen

Werkstijlen Dromer creatief maar besluiteloos Denker theoretisch niet altijd praktisch Beslisser praktisch minder sociaal Doener actief maar ongeduldig

Teamrollen Voorzitter Vormer Planter Waarschuwer Organisator Groepswerker Brononderzoeker Afmaker

Samenhang in een team Trots Solidariteit Teamgeest Samenwerken Onderling vertrouwen

Eigen bijdrage aan de samenwerking Deskundig en bekwaam zijn en blijven Advies kunnen geven en vragen Afspraken maken en nakomen Kunnen deelnemen aan overlegmomenten

Advies geven Onderscheid maken tussen gevraagd en ongevraagd advies Analyseer de vraag Stimuleer het handelen Realiseer je dat advies doorgaans persoonsgebonden is Formulier je advies niet dwingend

Dau-formule Duidelijk Acceptabel Uitvoerbaar Dau-formule

Sociale vaardigheden in een team Inlevingsvermogen (empathie) Echtheid Assertiviteit Feedback kunnen ontvangen en geven Conflictbeheersing Flexibiliteit

Feedback-regels Gebruik de ik-vorm Wees correct Doseer feedback Wees kort en bondig Vraag of het klopt

Richtlijnen conflictbeheersing Voorkom dat de ene tegenstelling de andere oproept Hou zakelijke en persoonlijke aspecten uit elkaar Hou onder alle omstandigheden het contact in stand Ga niet in de aanval als vorm van verdediging

Eigen bijdrage bespreekbaar maken Beschrijf je eigen bijdrage Herken de gevolgen van je eigen bijdrage Bespreek en stel je eigen bijdrage bij

Afstemmen werkzaamheden Inventariseer werkzaamheden Samenhang beoordelen Overleggen met collega’s Afspraken vastleggen Planning bewaken en bijstellen Initiatief nemen, flexibel zijn