In samenhang moet je niet blijven hangen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Menno Karres Lead Auditor
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Vormen van bestuurlijke lichtheid CoP Conferentie d.d. 7-8 december 2006 Carol van Eert secretaris-directeur.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
John P. Kotter Harvard Business School
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Multilevel Governance; tussen coproduceren en bepalen
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Watercoalitie Samenwerken aan Water en de Watercoalitie Peter Regoort 1watercoalitie.nl | november 2015.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Besturen met Burgerkracht
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Teambarometer.
Process Mining.
SHEQ SHQ.
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Geert Teisman, hoogleraar Bestuurskunde Erasmus Universiteit Rotterdam
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Introductie Engaging Dynamics
De teamleider is een duizendpoot
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

In samenhang moet je niet blijven hangen Geert Teisman Hoogleraar Bestuurskunde Wetenschappelijk directeur Platform31

eenvoud waar het kan, complex waar het moet Leidmotief

Uitgangspunten Wereld migreert naar ‘nieuwe’ wereld Van deze wereld begrijpen we weinig En bovendien We zijn verknocht aan oude gewoonten We gaan niet veranderen als ‘t niet echt hoeft

Spagaat Maak van 2 departementen 1nieuwe voor orde en slagkracht Werken aan herstel van een oude vertrouwde orde Toewerken naar een nieuw tijdelijke orde Maak van 2 departementen 1nieuwe voor orde en slagkracht Hef 1bestuurslaag op en er is orde, netheid en reinheid in huis Thorbecke ‘Je gaat er over op niet’; verdeel taken helder en zorg voor regie en er is meer orde en slagkracht Productie diensten en producten vindt plaats in ketens en netwerken Chaos is noodzakelijk en nuttig stadium tussen verouderde orde en tijdelijke nieuwe orde ‘Je voegt iets toe, of doet even niet mee’; pak aan en creëer samenhang

Goede redenen om moeilijk te doen Complexiteit van samenlevingen groeit EN …….. Daarvoor zijn goede, feestelijke redenen Bestuurlijke worsteling met complexiteit Reduceren en in de greep krijgen Of Accepteren en in mee gaan Feestelijke redenen: Complexiteit = kwaliteit van samenleven Ontwikkeling verloopt via specialisatie = complexiteit Op vraag wat voor overheid complexe samenlevingen nodig hebben, zijn twee antwoorden Omgaan met complexiteit vraagt adaptief vermogen (flexibel) Chaos is begaanbare weg om tot verbetering Elk deel systeem neigt naar inertie en vernieuwt door nieuwe combinaties op raakvlakken met andere systemen

Werkbare manieren om effectief moeilijk te doen Complexe besluitvorming Het besluit bestaat niet Kluwen reeksen beslissingen genomen door diverse partijen …. Multi-level governance Er is geen bestuurslaag autonoom Meervoudig, gelaagd en meerstemming als norm Management op grens chaos en orde Orde is mooi maar wordt inert Chaos is beangstigend maar is ook weg naar nieuwe orde Overkoepelende competentie dubbeldenken en dubbeldoen

Dubbeldenken Complexiteit = problematisch Iets waar managers in verzeild zijn geraakt en weer uit moeten komen Complexiteit = oplossing en kwaliteit Leren hanteren van deze oplossing

overgang van Government naar Governance Samenstel van actoren heeft meer invloed op processen dan enige der participerende organisaties Samenspel van handelen op diverse schaalniveaus stuurt processen meer dan handelen op een der niveaus Scheiding is mooi op papier maar veelal onwerkbaar in ‘t echt; verbinden is hele klus, maar werkt uiteindelijk wel.

Effectief Doen in Governance perspectief Bryson & Crosby: ‘a society were nobody is in charge’ Puntsturing wordt minder effectief (handelen in blinde) Netwerksturing wordt norm Beleidsresultaten vloeien voort uit Interacties tussen handelingen veelheid actoren Interferenties tussen beleidsvelden Vervloeiing of uitdoving van processen

Waarom? Publieke overheden neigen ertoe de range van processen en uitkomsten sterk te vernauwen Alleen zo komen ze helder en duidelijk over in de mediacratie Hoogontwikkelde samenlevingen vragen om hoogwaardige combinaties van producten, die niemand op eigen kracht en gezag kan maken Hoogwaardige vormen van issuemanagement

Waarom stelt ordening teleur? Elke actiesysteem is onbegrensd begrensd Hoe grenzen van project te bepalen? Elke ontwikkeling is ongekend gekend Welke actoren, factoren en gebeurtenissen? Klant is onbevredigbaar bevredigd Klantgericht, maar niet klantvolgend Elke context is overgestructureerd en daardoor wanordelijk Regels en taakverdeling bedoeld als ordescheppers, genereren in onderling in-compatibiliteit wanorde

Aanvaard dubbele realiteit Iedereen raakt in spagaten eigen achterban versus samenwerking formele hiërarchie versus horizontale interactie doelen vooraf en ontdekkingen tijdens de rit eigen overtuiging en meerstemmige realiteit eigen succescriteria en criteria van hoogwaardige productrealisatie eigen verantwoordingsregime en verantwoording naar de samenleving

Handelen op grens van chaos en orde   Orde leidt tot stabiliteit en Onorde biedt kans op aanpassing, ongedachte combinaties behoud van verkregen en schept ruimte voor kwaliteiten (basisvereist: ontwikkeling en ontdekking eenvoud waar het kan!)   Inertie Vervluchtiging Onvermogen zich aan te bestaande kwaliteiten passen aan veranderende worden vernietigd omstandigheden; stagnatie en zonder nieuwe toe te relatieve terugval op loer voegen

Het nieuwe schaalvraagstuk Niet kiezen van optimale schaalniveau Maar verbinden actiesystemen op meer schaalniveaus = kerncompetentie nr. I Het gaat erom vervlechting - die is ontstaan -te beantwoorden met verbindend bestuur

Breed gedeeld uitgangspunt Op regionale niveau liggen belangrijke opgaven Op regionale niveau bestaat geen overheid in charge Het is niet mogelijk om zo’n overheid te creëren (zie 40 jaar structuurdiscussie) Ga dus uit van specifiek inhoudelijk vraagstuk en bouw daaromheen coalities

De ontdekking van dit principe Bestuurlijke commissie Randstad Regio Randstad Brabantstad Stedelijk netwerk Drechtsteden Noordvleugelaanpak Urgentieprogramma Randstad Vitale coalities Metropool Rotterdam – Den Haag Amsterdam Metropool Regio

Hoe complexer het systeem Wat daarbij opvalt Hoe complexer het systeem Hoe minder regels geleiden Hoe vaker regels voelen als belemmering Hoe minder organisaties structureren Hoe meer organisaties introvert denken en doen Hoe crucialer netwerk is

ERGO Hoe complexer het systeem hoe belangrijker de kwaliteit van uw netwerken en uw positie in het netwerk De kwaliteit van het netwerk bestaat bij de gratie van hoogwaardige relaties Hoogwaardige relaties worden vooral onderhouden door mensen Ergo: de functionaris verliest aan betekenis, de mens met (ver)bindend vermogen wint aan betekenis

De clou van dubbel handelen Leiderschap bestaat uit: handel snel organiseer slim neem verantwoordelijkheid en leg verantwoording af wees consistent in gedrag heb visie

Contradicties vereist Uw dienstbaarheid aan uw punt (wethouder; functionaris als leider) Snel eigen besluiten nemen Slim taken toedelen en scheiding aanbrengen Verantwoordelijkheden scheiden Ambities vastleggen en daar aan vasthouden Eigen doelen benoemen en oplossingen vastleggen Uw dienstbaarheid aan uw netwerken (leiding als resultaat van interactie) Snelheid maken door procesvervloeiing Keten, stromen en processen faciliteren Partijen ruimte geven om verantwoordelijkheid te nemen Gedrag in overeenstemming brengen met dynamiek context Kennis laten stromen en tot nieuw kwaliteit combineren

En eenvoud en complexiteit Organiseer u intern zo eenvoudig mogelijk Vernieuwing vervliegt als deze niet verankert wordt in staande organisaties, beleid en macht U kunt dan extern veel meer complexiteit aan Complexe netwerken en ketens bieden grootste kans op vernieuwing