Het doen van eigen onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het tweede werkstuk.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
De Drama Driehoek.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Sollicitatiegesprek.
Mijn stage bij de horeca “La Paz” Naam: *Dannie mol Klas: *5a Jaar: *2004 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Oplossingsgericht coachen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Voorzetsels.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Taalkunde Grammatica A
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Landal GreenParks Naam: Jeffrey Finke Klas: 5a Jaar: 2004/2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij De Leiboom (afdeling technisch onderhoud) Naam: Hansie voortman Klas: 5c Jaar:2002 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Mijn stage bij euro master Naam: aytac Klas: 4c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Naam: Merve Klas: 4c Jaar:
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Oud worden in deze tijd..
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Opstel schrijven.
Stappenplan Samenvatten
voor familie en vrienden van
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Onderzoeksvaardigheden 3
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Werkwoordspelling -d of –t?
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Lio-praktijkonderzoek
Verslag nemen op vergaderingen
Nee Zeggen!.
Vaardigheden Interviewen
Het maken van een PWS.
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Transcript van de presentatie:

Het doen van eigen onderzoek Interview, enquête of observatie?

Welk middel heb ik nodig? Bedenk altijd eerst welk middel of welke middelen handig zijn bij het beantwoorden van jouw hoofd- en deelvragen. Wil je zien wat mensen in werkelijkheid doen? Wil je weten hoe grote groepen mensen ergens over denken? Wil je de mening van een expert horen?

Observatie Eigenlijk observeer je altijd wel als je ergens bent; de kunst is om het systematisch te doen. Je kunt dit gebruiken om verschillende tijden of plaatsen met elkaar te vergelijken. - Komen hier in de ochtend meer mensen dan daar? Welk park wordt drukker bezocht? Doen mensen op deze kermis andere dingen dan op de andere kermis? Je kunt objecten observeren. - Wat is er allemaal aanwezig in dit stadspark? Vijf banken, zeven vuilnisbakken, een speeltuin etc. Interessanter is het om mensen te observeren. - Wat doen mensen in dit stadspark? Een man van tussen de 20 en 30 laat alleen de hond uit etc.

Observatie Wees systematisch bij het observeren van personen: Kies een vast punt van waaraf je gaat observeren (loop niet rond). Je kunt dit aangeven op een kaartje. Kies een vaste tijd en tijdsduur en noteer deze. Observeer niet langer dan een half uur (anders verlies je de aandacht). Herhaal dit. Maak een observatieschema waarin je van te voren bedenkt wat je kunt tegenkomen en turf hierop tijdens het observeren. Bijvoorbeeld op de x-as ‘wie zie ik’, en op de y-as ‘wat doet die persoon’, ingedeeld in alle mogelijkheden (met een restgroep).

Interview Al wil je veel kwalitatieve informatie (van een expert of ter illustratie) dan is een interview een goed middel. Let op de volgende zaken: Bereid je goed voor. Maak vooraf vragen, maar wees ook niet bang om een nieuwe vraag te stellen als de mogelijkheid zich voordoet. Vraag niet naar dingen die je al weet. (Dus niet: wat voor werk doet u?) Stel open vragen. (Dus niet: werkt u bij de Marine?) Wees niet suggestief. (Dus niet: wat vindt u zo geweldig mooi aan de stad Enkhuizen?)

Interview Hoe verwerk je een interview? Schrijf tijdens het doen van een interview mee of neem het interview op. Gebruik het interview voor het beantwoorden van jouw hoofd- en deelvragen! Opties: Verwerk de antwoorden in de tekst van het werkstuk. Zet letterlijk de vragen (of een deel daarvan) met de antwoorden in het werkstuk

Enquête Vooral voor kwantitatieve onderzoeken. Denk na door wie je de enquête laat invullen  wie is de doelgroep en wie vult de vragen in? Waar moet een enquête aan voldoen? Begin met het noteren van geslacht en leeftijd (en eventueel een vraag waar je mee bepaalt of iemand een geschikte respondent is). Stel gevoelige vragen niet of pas aan het eind.

Enquête Houd de vragen simpel. Als dit niet kan, leg dan eerst iets uit over het onderwerp. Zorg dat de antwoordmogelijkheden uitsluitend zijn. Je kunt eventueel een restgroep maken. Dus niet: Wat is uw favoriete vakantie bestemming  Nederland, Frankrijk of Duitsland? Gebruik liever geen neutrale optie als je gebruik maakt van eens, oneens, geen mening vragen. Zorg dat vragen zo min mogelijk suggestief zijn. Wissel af met positieve en negatieve benaderingen. Enkhuizen is een mooie stad: mee eens, mee oneens  Ik winkel niet graag in Enkhuizen: mee eens, mee oneens

Enquête Hoe verwerk je een enquête? Geef elke antwoordmogelijkheid een waarde, zo kun je de resultaten makkelijk verwerken. Niet bij alle soorten vragen is dit van toepassing. Bijv.: alle mensen met oneens hebben 0, alle mensen met eens een 1 en mensen met geen mening een 99. Je kunt dan een gemiddelde bereken als je de mensen zonder een mening niet meeneemt. Geef de resultaten weer in grafieken of tabellen en gebruik deze ook voor het beantwoorden van de hoofd- en deelvragen.

Fysisch onderzoek? Mag ook. Niet één goede methode. Overleg met de docent.