Social media in het MBO Vraagstuk:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
“Zonder taal geen verhaal” .
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Opleiding Onderwijsassistent
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
de ouderbetrokkenheid vergroten
Sociale media op school
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Tips voor de blogger in spé.
Voortgangsgesprek fase 1
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Leren in een werkende omgeving
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Social media presentatie
“Help mij het zelf te doen”
Eerstejaarsproblemen
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Een prachtige kans voor uw kinderen
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
‘Niet bijzonder veelzeggende’ argumenten? Oordelen van Vlaamse kinder- en jeugdjuryleden over boeken Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie Contact:
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Keuzethema: differentiatie
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Social media in het MBO Vraagstuk: Sterk vermoeden dat de communicatie van de school niet meer bij de cursisten doelgroep past en verbeterd kan worden. Huidige communicatie school : Elektronische Leer Omgeving (ELO): informatie moet gehaald worden, technisch, niet sociaal. (Kirschner, 2002). Huidige communicatie doelgroep : Social media, interactief communiceren , meer onderlinge betrokkenheid, informatie kan gebracht worden. (Greenhow&Robelia,2009), Puberbrein (Nelis,2011).

Vraagstuk Is er een verbeterde communicatie met de cursisten doelgroep mogelijk door gebruik te maken van social media? Nieuwsgierig naar wat er bij de cursisten doelgroep leeft en hoe dit in het onderwijs gebruikt kan worden. Daarnaast is er nog weinig bekend over het gebruik en de effecten van social media in het (MBO) onderwijs.

Social media definitie . Interactie, nieuws en uitingen zonder geredigeerde boodschap. Social Media vraagt om interactie, participatie en lokt reacties uit! (Petersen, 2010). Massamedia, informeel, gelijkwaardig, democratisch.

Analyse onderzoek Opzet : Theoretisch kader. Enquêtes cursisten (n=64). Interviews docenten en cursisten. Uit analyse onderzoek blijkt : Behoefte aan, korte termijn, communicatie via social media. (Greenhow&Robelia,2009) (Akkermans et al, 2009). Meest populaire medium is Facebook. Blog minder populair bij cursisten  “zelfsturing beheersen wij nog niet”. Benchmark laat anders zien (de Ries et al, 2012). Traditionele communicatie wordt niet als onvoldoende beoordeeld! Invoeren van vak mediawijsheid bij 1e jaars. Betekenisvol(ler) voor leerling. “Meer hun wereld”.

Interventie onderzoeksvraag. Is er bij de cursist een verbeterde communicatietevredenheid te constateren in de communicatie tussen docent, school en cursist(en) door het gebruik van social media? Social Media = Facebook pagina en een Blog tijdens de stage.

Opzet interventie . Interventie: Facebook klassenpagina. Derde jaars klas Jr. Accountmanagers niveau -4. N=17 Duur : 1 schooljaar. Facebook klassenpagina. • Lesvoorbereidingen. • Aankondigingen. • Naslagwerk : internet links, YouTube. • Polls. • Foto’s. • Evenementen die plaatsvinden. Blog bijhouden tijdens stage. NB : alles op vrijwillige basis!

Interventie onderzoek. Benchmarks : Enquête en interviews 2012 en 2013 bij dezelfde onderzoeksgroep. Instrumenten : Enquêtes , groepsinterviews en observaties.

Resultaten onderzoek kwantitatief. Gedaald (5 puntsschaal)

Hetzelfde gebleven (5 puntsschaal)

Om welke reden maak jij gebruik van social media (%) ? Gestegen.

Zie jij een toegevoegde waarde in het gebruik van social media op school of tijdens de stage? (100% schaal)

Facebook pagina draagt bij aan een betere communicatie?

Is de communicatie tussen school en de cursist verbeterd door het gebruik van social media?

Stage blog (4 puntsschaal).

Resultaten onderzoek kwalitatief Facebook pagina: “quotes cursisten”. Snel. Je wordt op de hoogte gehouden. Betere communicatie met je slb’er . Niet iedereen heeft het (je zult “oud en nieuw” goed moeten blijven gebruiken). Mogelijk hierdoor informatie achterstand! Liever privé houden. Liever geen foto’s. Niet alle docenten dan wordt het onoverzichtelijk. Ik wil niet met alle docenten op Facebook (persoonlijke relatie). Beter contact met je klasgenoten.

Resultaten onderzoek kwalitatief Blog: “quotes cursisten”. Krijgt goed overzicht door regelmatig bijhouden. Je krijgt beter beeld wat anderen aan het doen zijn. Je leert hierdoor van elkaar. Leuk elkaars ervaringen te lezen. Krijgt sneller feedback van je begeleider. Terugkerende opdracht is intensief. Tijdgebrek. Blog te technisch. Meer begeleiding nodig vanuit school. Permanent invoeren. Meer aandacht tijdens de lessen aanbesteden.

Resultaten onderzoek kwalitatief Observaties van onderzoeker. Privé en school gescheiden? Niet perse ! Alleen opleiding gerelateerde communicatie geconstateerd. Principe positieve communicatie. Geen misbruik geconstateerd. Leren van elkaar : moeilijk meetbaar. Beperkte vorm geconstateerd. Feedback: beperkte vorm. Nam wel meer toe aan het eind van de opleiding door o.a. onderwijs gerelateerde “incidenten”. Initiatief vaak bij docent/onderzoeker. Cursisten met extra zorg maken er meer gebruik van. Laagdrempeliger?

Discussie : Combinatie rol onderzoeker/slb’er/docent. Is het gebruik voor de docenten te managen (beheersbaarheid)? Hoe komt het dat de algehele communicatie lager en matig is beoordeeld? Onderscheid communicatie school en individuele docent (Hattie, 2009). Zal een Blog tot meer zelfregulatie leiden? Moeilijk meetbaar, voortschrijdende ontwikkeling puber. Enquête geen onderscheid geconstateerd. Interview wel positieve feedback van Bloggers. Niet bloggers niet goed genoeg onderzocht! Wat verstaat men precies onder een blog ; dagboek bijhouden? Combinatie rol onderzoeker/slb’er/docent.

Conclusies : Tevredenheid communicatie bij de cursisten van de interventiegroep toegenomen door het gebruik van een Facebook pagina. Algehele tevredenheid communicatie gehele opleiding niet verbeterd. Gevaar voor (gevoel van) uitsluiting bij de niet-gebruikers. Gebruik blijkt afhankelijk van relatie met docent (online-offline). Blijvende algehele wens dat docenten bereikbaar zijn via social media. Goed medium voor SLB’er . observatie : speciaal bij leerlingen die extra aandacht/bevestiging nodig hebben (zorg functie). Gebruik social media en ELO tegelijkertijd. Blijvende algehele wens dat school social media als medium gebruikt. Blog tijdens stage gewenst blijkt vooral uit kwalitatieve data. Kwantitatief geen effecten gemeten. Leren van elkaar – inspiratie. Stimulering zelfregulatie. Ja, maar op beperkte schaal geconstateerd. Korte termijn communicatie tool (Akkermans et al , 2009) Vanuit school meer structuur bieden ook tijdens de lessen (slb?).

Aanbevelingen : Gebruik van social media (Facebook) is wenselijk naast reguliere communicatie. Individuele Communicatie is verbeterd. Meer in kunnen spelen op individuele cursisten behoeften. SLB’er via social media met cursisten laten communiceren. Goed kunnen inspelen op zorg functie. 1e jaars vak Mediawijsheid geven. Blog tijdens stage kan uitgebreid worden. Meer structuur bieden vanuit school