Social media in het MBO Vraagstuk: Sterk vermoeden dat de communicatie van de school niet meer bij de cursisten doelgroep past en verbeterd kan worden. Huidige communicatie school : Elektronische Leer Omgeving (ELO): informatie moet gehaald worden, technisch, niet sociaal. (Kirschner, 2002). Huidige communicatie doelgroep : Social media, interactief communiceren , meer onderlinge betrokkenheid, informatie kan gebracht worden. (Greenhow&Robelia,2009), Puberbrein (Nelis,2011).
Vraagstuk Is er een verbeterde communicatie met de cursisten doelgroep mogelijk door gebruik te maken van social media? Nieuwsgierig naar wat er bij de cursisten doelgroep leeft en hoe dit in het onderwijs gebruikt kan worden. Daarnaast is er nog weinig bekend over het gebruik en de effecten van social media in het (MBO) onderwijs.
Social media definitie . Interactie, nieuws en uitingen zonder geredigeerde boodschap. Social Media vraagt om interactie, participatie en lokt reacties uit! (Petersen, 2010). Massamedia, informeel, gelijkwaardig, democratisch.
Analyse onderzoek Opzet : Theoretisch kader. Enquêtes cursisten (n=64). Interviews docenten en cursisten. Uit analyse onderzoek blijkt : Behoefte aan, korte termijn, communicatie via social media. (Greenhow&Robelia,2009) (Akkermans et al, 2009). Meest populaire medium is Facebook. Blog minder populair bij cursisten “zelfsturing beheersen wij nog niet”. Benchmark laat anders zien (de Ries et al, 2012). Traditionele communicatie wordt niet als onvoldoende beoordeeld! Invoeren van vak mediawijsheid bij 1e jaars. Betekenisvol(ler) voor leerling. “Meer hun wereld”.
Interventie onderzoeksvraag. Is er bij de cursist een verbeterde communicatietevredenheid te constateren in de communicatie tussen docent, school en cursist(en) door het gebruik van social media? Social Media = Facebook pagina en een Blog tijdens de stage.
Opzet interventie . Interventie: Facebook klassenpagina. Derde jaars klas Jr. Accountmanagers niveau -4. N=17 Duur : 1 schooljaar. Facebook klassenpagina. • Lesvoorbereidingen. • Aankondigingen. • Naslagwerk : internet links, YouTube. • Polls. • Foto’s. • Evenementen die plaatsvinden. Blog bijhouden tijdens stage. NB : alles op vrijwillige basis!
Interventie onderzoek. Benchmarks : Enquête en interviews 2012 en 2013 bij dezelfde onderzoeksgroep. Instrumenten : Enquêtes , groepsinterviews en observaties.
Resultaten onderzoek kwantitatief. Gedaald (5 puntsschaal)
Hetzelfde gebleven (5 puntsschaal)
Om welke reden maak jij gebruik van social media (%) ? Gestegen.
Zie jij een toegevoegde waarde in het gebruik van social media op school of tijdens de stage? (100% schaal)
Facebook pagina draagt bij aan een betere communicatie?
Is de communicatie tussen school en de cursist verbeterd door het gebruik van social media?
Stage blog (4 puntsschaal).
Resultaten onderzoek kwalitatief Facebook pagina: “quotes cursisten”. Snel. Je wordt op de hoogte gehouden. Betere communicatie met je slb’er . Niet iedereen heeft het (je zult “oud en nieuw” goed moeten blijven gebruiken). Mogelijk hierdoor informatie achterstand! Liever privé houden. Liever geen foto’s. Niet alle docenten dan wordt het onoverzichtelijk. Ik wil niet met alle docenten op Facebook (persoonlijke relatie). Beter contact met je klasgenoten.
Resultaten onderzoek kwalitatief Blog: “quotes cursisten”. Krijgt goed overzicht door regelmatig bijhouden. Je krijgt beter beeld wat anderen aan het doen zijn. Je leert hierdoor van elkaar. Leuk elkaars ervaringen te lezen. Krijgt sneller feedback van je begeleider. Terugkerende opdracht is intensief. Tijdgebrek. Blog te technisch. Meer begeleiding nodig vanuit school. Permanent invoeren. Meer aandacht tijdens de lessen aanbesteden.
Resultaten onderzoek kwalitatief Observaties van onderzoeker. Privé en school gescheiden? Niet perse ! Alleen opleiding gerelateerde communicatie geconstateerd. Principe positieve communicatie. Geen misbruik geconstateerd. Leren van elkaar : moeilijk meetbaar. Beperkte vorm geconstateerd. Feedback: beperkte vorm. Nam wel meer toe aan het eind van de opleiding door o.a. onderwijs gerelateerde “incidenten”. Initiatief vaak bij docent/onderzoeker. Cursisten met extra zorg maken er meer gebruik van. Laagdrempeliger?
Discussie : Combinatie rol onderzoeker/slb’er/docent. Is het gebruik voor de docenten te managen (beheersbaarheid)? Hoe komt het dat de algehele communicatie lager en matig is beoordeeld? Onderscheid communicatie school en individuele docent (Hattie, 2009). Zal een Blog tot meer zelfregulatie leiden? Moeilijk meetbaar, voortschrijdende ontwikkeling puber. Enquête geen onderscheid geconstateerd. Interview wel positieve feedback van Bloggers. Niet bloggers niet goed genoeg onderzocht! Wat verstaat men precies onder een blog ; dagboek bijhouden? Combinatie rol onderzoeker/slb’er/docent.
Conclusies : Tevredenheid communicatie bij de cursisten van de interventiegroep toegenomen door het gebruik van een Facebook pagina. Algehele tevredenheid communicatie gehele opleiding niet verbeterd. Gevaar voor (gevoel van) uitsluiting bij de niet-gebruikers. Gebruik blijkt afhankelijk van relatie met docent (online-offline). Blijvende algehele wens dat docenten bereikbaar zijn via social media. Goed medium voor SLB’er . observatie : speciaal bij leerlingen die extra aandacht/bevestiging nodig hebben (zorg functie). Gebruik social media en ELO tegelijkertijd. Blijvende algehele wens dat school social media als medium gebruikt. Blog tijdens stage gewenst blijkt vooral uit kwalitatieve data. Kwantitatief geen effecten gemeten. Leren van elkaar – inspiratie. Stimulering zelfregulatie. Ja, maar op beperkte schaal geconstateerd. Korte termijn communicatie tool (Akkermans et al , 2009) Vanuit school meer structuur bieden ook tijdens de lessen (slb?).
Aanbevelingen : Gebruik van social media (Facebook) is wenselijk naast reguliere communicatie. Individuele Communicatie is verbeterd. Meer in kunnen spelen op individuele cursisten behoeften. SLB’er via social media met cursisten laten communiceren. Goed kunnen inspelen op zorg functie. 1e jaars vak Mediawijsheid geven. Blog tijdens stage kan uitgebreid worden. Meer structuur bieden vanuit school