Voorlichting STUDIEJAAR 2008-2009 INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 Dagen 7 Maanden 7 Jaren
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
ITTL – Biografie. Emma Stout..
Huiswerktips.
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Gemaakt door Odessa koorevaar
JÉSUS UN PEU NONO JEZUS – EEN BEETJE SIMPEL Maria-Magdalena, ik zou je een dienst willen vragen … ik maak me zorgen over mijn zoon Jezus, hij is bijna.
Begeleiden in de BPV.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
“Trek ook snel & goedkoop vele nieuwe klanten aan” Exclusief Rayonhouder Social Media Miljonairs Oud-Beijerland, Bernisse, Binnenmaas Marcel van Belle.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Bloemen in onze tuin.
Welkom bij Projectmanagement
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
frankrijk verschillende windsor enige afgelopen speurtochten ons leuk plek weer.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Mam, ik heb een vraag … De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Wat een haan deed om niet vervangen te worden door een jongere.
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
Harry Potter Studios.
{ Premiere The Fast and the Furious 6. Wat zijn jou ervaringen? Wat zijn jou ervaringen? Opdracht.
Dit kun je gaan lezen als je niks beters te doen hebt!
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Lesstof over seksueel misbruik
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Aan de vis wordt gevraagd waar hij op vakantie geweest is.
Wijchenaren laten in beeld hun passie zien Laat je inspireren.
Stage: Basisschool de Klingerberg
1 1 e jaars aardrijkskunde Mentoruur 3.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
F LORIADE E XCURSIE onderdeel EMEG-Lijst. O NDERWERPEN Wat zijn de verwachtingen van de doelgroep vooraf? Wat is de ervaring van de doelgroep. Wat is.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Stage & Zakaria Oulkadi K3DA.
Startcollege B2 Psychologie
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Niets is wat het lijkt.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Transcript van de presentatie:

Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)

 Een opdracht in het bedrijf en dan?  Doelstellingen  Plaats in curricula  Rollen bij externe begeleiding  Processtappen  Samenwerkingsmomenten  Spelregels

Kwaliteitsverbetering samenwerking docent- opdrachtgever Kwaliteitsverbetering begeleiding vanuit de school

“Docenten gaan veel te vrijblijvend met de studenten om. Studenten moeten veel meer ter verantwoording worden geroepen. Deze studenten hebben gewoon leiding nodig.” “Docenten moeten vaker op de werkplek verschijnen. We moeten elkaar veel meer zien en vorderingen doorspreken”. “Studenten zwemmen en doen van alles naast hun leerwerkproject: huiswerk, internet en vooral veel privé bellen (ze vliegen steeds het kantoor dan uit)”.

“Ik heb de afgelopen maanden 1-2 uur per dag aan ze besteed. Ik had zeker verwacht dat de docent bij de eindpresentatie aanwezig was geweest” “De studenten zeggen mij dat de docenten te snel buiten beeld zijn. ‘Als je me nodig hebt ben ik er’ ervaren ze niet als prettig.” Leren ze dit wel op school? >>>>>>Leren ze dit wel op school? <<<<<<<”

WEL  Student bij extern bedrijf / goede relatie waar ook wat te leren valt  gericht op producten, tools, methoden e.d. die HR intern niet of onvoldoende KAN aanbiedenNIET  Eigen HR kantoor waar studenten werknemers zijn die opdrachten van buiten aannemen en “op school” uitvoeren

 Inside out & Outside in ◦ Werkvloer biedt student praktische kennis, tools en vaardigheid (trainingen, opdrachten)  Gelijke mogelijkheden voor iedere student ◦ Zowel de “5.5 jes” als de “10’en”  Geen recruitment party  Live’ projecten ◦ Maar géén inhuur goedkope arbeidskrachten ◦ Niet “effe” snel studiepunten scoren bij huidige baas

 ‘Competentie-ontwikkeling staat centraal ◦ Attitude ◦ HBO-I specifiek bachelor ICT  Sturing en coaching op proces en product  ‘Resultaatverplichting’ voor student  Uniforme begeleiding en beoordeling

 Basis ◦ 6 ects per semester  Additioneel voor minoren ◦ BPM  6 ects  totaal 12 ects  12 weken 3 dagen per week bij opdrachtgever  Start week “5” eindigen week “17”  Module BIRBPM01/02 ◦ ICTM  3 ects  totaal 9 ects  10 weken 3 dagen per week bij opdrachtgever  Start week “5” eindigen week “17”  Geen separate module / onderdeel van minor

Praktijk- Gestuurd: stage Praktijk- Gestuurd: afstuderen Studentgestuurd: minors Kennisgestuurd Leerwerkbedrijf Studieloopbaanbegeleiding 3e jaar 4e jaar

REGU- LIER MINOR BI OPLEIDING REG BIREG ALG Dagmadiwodovr Weekkeuzediff kennis introcasu/pract man infoabvslb 2keuzediff kenniscasu/pract man infoabvslb 3keuzediff kenniscasu/pract man infoabvslb 4keuzediff kenniscasu/pract man infoabvslb 5keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 6keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 7keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 8keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 9keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 10keuzediff kennislwb opdr man infoabvslb 11keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 12keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 13keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 14keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 15keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 16keuzediff kennislwb opdr dsdmabvslb 17keuzediff kenniscasu/pract dsdmabvslb 18keuzediff kenniscasu/pract dsdmabvslb 19keuzediff kenniscasu/pract dsdmabvslb 20keuzediff kennislwb slot dsdmabvslb INVULLING BIJ BI

UITVOERING LWB VANUIT CMI Docenten begeleiden in de rol van LWB COACH  Sturing op proces: ◦ Communicatie met opdrachtgever, wo verplicht éénmaal op bezoek (na 3 max. 4 weken na intake), bij clamiteiten meer! ◦ Coaching op Planning ◦ Coaching op Projectvaardigheden  Sturing op product: ◦ Beoordelen haalbaarheid ◦ Kwaliteit oplossing beoordelen ◦ Gebruik theorie, methoden en technieken

 Coaching vanuit bedrijf op de werkvloer  Gericht op product bewaking  Pro-actief handelen bij problemen ◦ Bedrijf zowel als LWB-Coach  Contact docent – bedrijfsbegeleider  Terugkoppeling over sterke– en verbeterpunten (attitude)

OriëntatieOriëntatie OnderzoekOnderzoek Eind-presentatieEind-presentatie • INTAKE • PID • TUSSENVERSLAG • NOTULEN • PRODUCT VERSLAG • PROCES VERLAG

 Inschrijven voor Leerwerkbedrijf + Minor  Kickoff bij LWB coach+ Sollicitatie + Matching ◦ Koppelen: student, project, begeleider  Intake gesprek studenten en bedrijf  Opstellen PID  Goedkeuring PID ◦ = overleg met LWB Coach, Begeleider en team  Voortgangsbewaking  Tussenrapportage (product)  Eindrapport +eindpresentaties  Evaluatie met bedrijven en docenten

 Individuele inschrijving  Inschrijven kan alleen met toestemming van de SLB of stage begeleider!   Inzicht verkrijgen in echte aantal deelnemers  Pushen om op tijd te beginnen

Verplicht een keuze maken uit de opdrachten die het LWB aanbiedt.  Er kan een 1 ste, 2 de en 3 de voorkeur aangeven  Leidend is studieloopbaanprofiel ◦ opleiding (algemeen major), minor-keuze of bewust juist NIET ◦ domein-keuze, skill-keuze  CMI kan 1 x (van de 2) een opdracht verplicht stellen aan teams.

 Strategische contacten met CMI en/of lectoraten en kenniskringen. ◦ Deze projecten krijgen prioriteit boven andere opdrachten, ook als er geen volledige match is met het keuzeprofiel van de student! ◦ In dit geval zal het LWB dit project toch aan studenten ‘gunnen’.  Team LWB ( directeur, relatiemanagers, minor coördinatoren, betrokken Coaches, etc.) geven periodiek goedkeuring aan aangeboden projecten  Door studenten zelf aangebrachte projecten worden eerst expliciet beoordeeld op relevantie en HBO- niveau.

 Ga naar je LWB Coach - Kickoff meeting ◦ Bevestiging bij welk bedrijf/opdracht studenten zijn ingedeeld. ◦ Team + begeleidende docent (PM) aanmelden bij SPA.CMI.HRO.NL ◦ Afspraak voor intake gesprek met de opdrachtgever  Uitsluitend in samenspraak met LWB-Coach  LWB coach voert de feitelijke gunning uit. ◦ Vermijden van recruitment show ◦ Definitieve match: student   bedrijf/opdracht  Inwerken, kennis opdoen (desk research): ◦ Bedrijf zelf ◦ Domeinspecifieke begrippen

 Voeren intakegesprek met de opdrachtgever,  Opstellen PID (Project Initiatie Document) ◦ PID is het projectmandaat + Plan van Aanpak, ◦ Op de SPA website staat een template voor het projectmandaat.  PID MOET goedgekeurd worden door bedrijf èn LWB-coach èn team

 Minimaal eens per 2 weken met LWB coach: ◦ urenverantwoordingsformulier ◦ Voortgangsgesprek  Tussentijdse rapportage ◦ t.b.v. productbewaking op ongeveer % van de tijd.  Eindrapportage ( eventueel assessment) ◦ Procesverslag ◦ Productverslag

 Min 2 x ontmoeten face to face bedrijf en LWB - Coach ◦ 2 -3 weken na start student  Kennis maken  Goedkeuring PID  Werkplek scan  Begeleiding hoe, waar, wie ◦ Evaluaties + beoordeling invullen  Bellen bij begin van problemen, ontbeantwoorde vragen, etc.

AspectWeging Attitude = evaluatieformulier (door bedrijfbegeleider) 20 % Vakkennis = Productverslag /assessment (door LWB coach+ begeleider) 60% Procesbeheersing = procesverslag (door LWB-coach) 20%