Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Advertisements

Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Participatie als hefboom voor stadsprojecten
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Ouders en Kinderen Centraal
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Van visie naar actie.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Netwerken met Jongeren
Maatschappelijk Aanbesteden
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
NME: kiezen, leren, meedoen
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
Jongeren Preventie Team
Burgerparticipatie in Vlaamse steden
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Sociale Agenda. 3 Verkenners in opdracht van GS:  Januari 2015  Tussenrapportage  Maart 2015  Eindrapportage:  We zijn ongezonder  We hebben een.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Vluchtelingen en lokaal bestuur (en gezondheid)?.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Werken in de Tussenruimte
GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
bij kwaliteit en outcome
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
In de vuurlinie van een pos
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid Filip De Rynck

Stad maakt burgers burgers maken stad De stad als platform In de stad komen alle moderne thema’s samen De stad maakt burgers: samen wonen, samen leven, samen werken,… Rond die thema’s vormen zich politieke gemeenschappen (macht, conflict, consensus, keuzes,…) Burgers maken de stad de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen LOKAAL sociaal beleid ? Vertrouwen in lokale besturen is hoog, helaas niet bij centrale overheden Centralisering, verkokering met BBB als voorlopig hoogtepunt Verticale gerichtheid van veel actoren in de stad in plaats van ‘horizontale’ verantwoordelijkheid Subsidiariteit, decentralisatie: essentieel voor participatie de rynck trefdag lsb a'pen

Participatie is Politiek Deel kunnen hebben rechten van mensen op arbeid, woning, onderwijs, gezondheid,… en de plichten Deel kunnen nemen impact (willen) hebben op elementen die leefsituatie beïnvloeden Deel kunnen maken actief (willen) meewerken aan de vormgeving van de samenleving de rynck trefdag lsb a'pen

Participatie is Politiek Dagelijkse keuzes van mensen zijn politiek Hoe mensen met andere mensen omgaan en wat ze met andere mensen samen doen, is participatie en dus politiek Participatie gaat over rechten en plichten in de samenleving en dus over politiek de rynck trefdag lsb a'pen

Participatie is politiek Bevraagt en beïnvloedt mensen in denken en doen Vormt de meningen en houdingen van burgers onderling, van bestuurders, van ambtenaren, van experten Participatie is aanpakken Participatie is bezig zijn, bezorgd zijn, interesse, engagement, emotie, beleving, toe-eigening, eigenaarschap de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen Lokaal SOCIAAL beleid Alle beleid is sociaal beleid Alle sociaal beleid gaat over participatie Scheidingslijn tussen zogenaamde ‘sterke’ en ‘zwakke’ sectoren is a-sociaal beleid Samenwerking en integratie tussen OCMW en stad, niet in het minst in A’pen, is daarom bijzonder sociaal de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen Politiek wijzigt Tanende representatiepolitiek, afkalvende hiërarchische patronen Autonomisering, individualisering en vernetwerking van de burgermaatschappij Professionalisering van de overheid (rationalisering, management, specialisatie, planning, verzelfstandiging) de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen Lokaal sociaal BELEID Professionalisering van overheid: van binnen naar buiten denken versus Vermaatschappelijking en veranderende burgermaatschappij: van buiten naar binnen denken Beleid = samenleving maken. Beleid van wie, de agenda van wie ? Participatie stelt de discussie over de rol van de overheid centraal de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen Lokaal sociaal BELEID De agenda is minder voorspelbaar, grilliger Sluit minder aan bij het besluitvormingsproces in de representatiedemocratie: agendavorming-plan-beslissing-uitvoering Veel traditionele inspraak is gericht op ‘planvorming’ op het ritme en volgens de agenda van het representatief systeem Veel civiele actie en initiatief is gericht op doen en volgt een eigen logica en tijdritmes de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen De agenda ‘Small scale democracy’ Relatie met burgermaatschappij Stadsbreed: dynamiek en debat als motor De wijk als schakel De stedelijke organisatie als instrument Participatiebeleid: zelf object van participatie de rynck trefdag lsb a'pen

1 ‘Small scale democracy’ Ervaringen van betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid (‘empowerment’): In loket – achtige situaties In hulp- en dienstverlening In instellingen en diensten Hiërarchisch denken over en voor mensen zit overal de rynck trefdag lsb a'pen

2 Relatie met burgermaatschappij Individual-, informal-, en informatisering jongeren en vrouwen als voorbeeld Gestolde arrangementen als hinder (zie adviesraden) Rol van de overheid: subsidiariteit ‘revisited’: de kracht van het zelf doen krachtige overheid over rechten en plichten bescheiden overheid over eigen substantiële doelstellingen ? Debat over verhouding overheid – burgermaatschappij en wederzijds functioneren de rynck trefdag lsb a'pen

2 Relatie met burgermaatschappij Vitale coalities: partnerschap Brede partnerschappen (PPS in vele vormen) Partnerschappen op afroep (bestuur krijgt uitnodiging) Beleidspraktijkgerichte partnerschappen versus planningsgerichte ‘inspraak’ van afstandelijke ‘partners’ de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen 3 Stadsbreed Autonoom debat en discussie in en over de stad als noodzakelijke grondstof Kritisch vermogen als essentiële druk op de overheid Het gevaar van verpamperde burgermaatschappij en technocratisering door professionalisering bij overheid èn middenveld de rynck trefdag lsb a'pen

de rynck trefdag lsb a'pen 4 De wijk als schakel Niet de wijk als dorp maar de wijk in de wereld De wijk als schakel, opstap, platform, werkniveau Gebieds- en wijkwerking als nieuwe professionalisering de rynck trefdag lsb a'pen

5 Stedelijke organisatie als instrument Dienstverlening Kritische evaluatie van participatie – arrangementen en professionalisering Rol van de gemeenteraad en politici Rol van de frontlijnwerkers Inbouwen van project- en procesmanagement de rynck trefdag lsb a'pen

6 Participatiebeleid als object Decreet lokaal sociaal beleid activeert de discussie over de organisatie van het sociaal beleid Is een interessant kader om van participatie zelf een centraal thema te maken Lokaal sociaal beleid maakt de stad en activeert stadsburgerschap de rynck trefdag lsb a'pen