Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De deelnemers over 16 stellingen
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Supply chain engineering:
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Implementeren doe je samen
“Kun je dat beargumenteren?”: Kritisch denken in het curriculum
Inleiding Regionale Stuurgroep
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Even voorstellen CSU Total Care, Commercieel Directeur
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Inleiding Landelijk platform
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Bachelor Medische Hulpverlening
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Studieloopbaancoaching
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Motivatie stage Marketing en Communicatie V.O. Patents & Trademarks Djéla Hania.
Wie een brug slaat naar de havo… 14 december 2012 Aansluiting vo/mbo-Hogeschool Rotterdam Carla Spek & Hilke Stibbe.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Motiveren: de ins en outs!
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
3. Oorzaken van criminaliteit
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Motivatie en puberbrein
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies Deze presentatie bevat onverantwoorde sekse-stereotyperingen Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies Platform onderwijsdirecteuren 14 december 2009

Mogelijke verklaringen Doceren is in PO een vrouwenberoep ‘Taligheid’ van VO-didactiek (arbeidsmarkt/ samenleving) Ongelijke hersenontwikkeling; langere ‘puberteit’ jongens Genderverschillen in studiekeuze, leerstijlen, motivatie en studiegedrag Socialisatie en voortgaande emancipatie.

V M Taligheid eerder ontwikkeld Abstractievermogen eerder ontwikkeld Leren al doende, onderzoekend Impulsief, overschatten zichzelf Onderschatten zichzelf Ongelijke hersenontwikkeling: jongens in WO-leeftijd langer in ‘puberteit’ (tot ong. 24 jaar)

V M Studiekeuze: alpha, gamma, medisch Studiekeuze: Bèta, ‘harde’ alpha & gamma Vaker ongerichte leerstijl & extrinsieke motivatie Vaker reproductieve leerstijl & intrinsieke motivatie Academische houding: discussie/ competitie/ abstractie Academische houding: dialoog/ samenwerkend/ schrijvend/ reflecterend Besteden 2 uur per week minder aan studie (RU-studentonderzoek) Genderverschillen & studie: keuze, leerstijl, motivatie en studiegedrag

V M Socialisatie & emancipatie: jongens in identiteitscrisis? Besef van mogelijke gelijke kansen én van bewijslast Vertrouwen nog op (voormalige) bevoorrechte positie Wijten falen aan anderen Wijten succes aan anderen; falen aan zichzelf Jeugdcultuur: internet, games, drugs Weinig rolmodellen Socialisatie & emancipatie: jongens in identiteitscrisis? Hard studeren is niet-cool, vrouwelijk

Drie (te combineren) interventie-strategieën Diversiteit in academische ontwikkeling Later is allang begonnen Meer uitdaging en exploratieve ruimte.

Diversiteit & academische ontwikkeling AV en mentoraat in B1 versterken & uitbouwen naar B2/3 Inspelen op aanvankelijke verschillen in academische houding. Voorbeelden: Hoge verwachtingen koesteren: competentie & commitment & confrontatie & competitie Oefenen van kritische denkvaardigheden Persoonsgerichte feedback op leerstrategieën, motivatie en studiegedrag; en op attributies van succes en falen Meerdere jongens samen in werkgroepen; ‘pamperen’ door meiden voorkomen Publieke presentaties en rollen.

“Later is allang begonnen” Inspelen op verschillen in interne en externe motivatie ‘Later’ al vroeg inbouwen: in B2/3 Voorbeelden: Alumni, gastdocenten, excursies, stage, project Onvoorbereide actualiteitsdiscussies Onderzoek, advies, product in opdracht Externe (mede)beoordelaars.

Exploratief & competitief In B2/3 Voorbeelden: Hoge verwachtingen koesteren Eigen leerdoelen stellen, eigen vragen onderzoeken Geen tussentijdse deadlines; wel voortgangsgesprek Eigen product ontwerpen (wiki, game, video…) Eigen toetsvorm bepalen Publieke presentatie en toetsing (mini-congres).

Pilot-opleidingen gezocht! Wie doen er mee? -> Sekseverschillen niet onnodig uitvergroten -> Aansluitend bij andere rendementmaatregelen! -> Combinaties van pilots mogelijk, bijv. 1&2; 2&3.