Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Zelfsturing en executieve functies.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Portfolio en betekenisvol leren
Taalportfolio in Action
Werken naar onderwijsbehoeften
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Docentontwerpteams en self-efficacy
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Taal en rekenen Joke van Balen.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Voortgangsgesprek fase 1
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Leren in de beroepspraktijk
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Interactief oefenen, formatief toetsen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Module 6; didactisch handelen
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerling- kenmerken Motivatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns (Lectoraat EBO) Diana Baas (Universiteit Maastricht)

Gehoord….. ‘De inspecteur vraagt vooral naar de taal- en rekenopbrengsten. Hij is niet geïnteresseerd in onze manier van werken.’ ‘Iedereen praat tegenwoordig over opbrengstgericht werken. Maar in het onderwijs gaat het toch om méér….’ ‘Motivatie van leerlingen is de basis. De meerwaarde van onze school ligt op dat gebied. Maar hoe overtuigen we anderen van ons succes?’ ‘Is er niet een manier om te laten zien dat onze leerlingen én goed presteren én een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen krijgen?’ ‘Wat leren leerlingen eigenlijk van al dat getoets?’

Probleemstelling Recente ontwikkelingen in scholen (zelfregulering, intrinsieke motivatie, samenwerking, welbevinden); Spanning tussen schoolconcept en eisen vanuit samenleving. Behoefte aan andere vormen van evalueren: Werken met portfolio’s, authentiek evalueren; Aandacht voor cognitief-motivationele aspecten van leren; Combinatie summatief en formatief evalueren. Evalueren in het primair onderwijs heeft nauwelijks aandacht in curriculum van de lerarenopleiding

Delen van ervaringen Wat herken je van deze probleemstelling in jouw school? Hoe ga je daar mee om?

Summatief Formatief Evalueren van het leren Aan eind van een periode Momentopname Toetsen, gesloten vragen Door leraar gestuurd Stress Evalueren om te leren Tijdens het leren Meer momenten, continu Betekenisvolle taken Samen met leerlingen Stimulerend, motiverend

Cognitief-motivationele aspecten Verwachtingen en zelfbeeld Gebruik leerstrategieën Intrinsieke motivatie Zelfregulatie Eigen verklaringen van succes en falen Psychologische basisbehoeften Welbevinden

Wat is bekend? Succes in school en in het persoonlijk leven wordt in hoge mate bepaald door het vermogen tot zelfregulering. Zelfregulering hangt nauw samen met bewust gebruik van leerstrategieën, feedback van anderen, attributies, intrinsieke motivatie, verwachtingen/zelfbeeld Intrinsieke motivatie is cruciaal voor ontwikkeling en welbevinden

Wat is bekend? Een effectieve aanpak voor zelfregulerend leren is formatieve evaluatie. Scholen die hun formatieve evaluatie ‘op orde’ hebben, behalen betere resultaten. Aspecten van effectieve formatieve evaluatie: Feedback gericht op de taak maar ook op zelfregulering Actieve rol van de leerling en medeleerlingen Kwaliteit van de dialoog Natuurlijk onderdeel van het onderwijsleerproces

Doelen ontwikkeltraject EBO Bevorderen leerprestaties (rekenen, taal en lezen) én cognitief-motivationele ontwikkeling door formatieve evaluatie Verantwoording van leeropbrengsten en cognitief motivationele ontwikkeling door de basisschool Ontwikkelen bekwaamheden van leraren en studenten met betrekking tot formatief en summatief evalueren in de basisschool

Opbrengsten ontwikkeltraject EBO Aanpak voor formatieve en summatieve evaluatie in het basisonderwijs, ondersteund door een digitaal portfolio. Onderwijsaanbod ‘Evalueren in het basisonderwijs’ voor de lerarenopleiding (Challenge Program) Professionaliseringstraject voor leraren in het basisonderwijs Professionaliseringstraject voor docenten van de opleiding

Samenwerking Basisscholen in de regio (schoolleiding, leraren, leerlingen, ouders) Universiteit Maastricht Open Universiteit Heerlen (RdMC) NIVOZ Driebergen Lectoraat EBO (Kempel) Studenten en docenten van de Kempel

Aanpak In figuur ontbreken de cognitief-motivationele aspecten van leren Ook ontbreekt feedback  onderdeel van portfolio?

Digitaal portfolio

Monitoren van leren Digitaal portfolio bevat: Leeropbrengsten Self-assessment en peer-assessment Feedback  Input voor dialoog

Monitoren van cognitief-motivationele aspecten Digitaal portfolio bevat informatie over: Zelfregulatie Motivationele oriëntatie Attributies van succes en falen Gepercipieerde competentie

Werkplan 2010-2011 Verkenning huidige praktijk en behoeften in scholen (Diana) in de opleiding (lectoraat) Ontwikkeling: aanpak voor evaluatie in het basisonderwijs (Diana + lectoraat) opleidingsaanbod Challenge Program (lectoraat) professionaliseringstraject voor leraren basisonderwijs (lectoraat) professionaliseringstraject voor docenten van de opleiding

Werkplan 2011-2014 jaarlijks Implementatie Professionaliseringstraject leraren en docenten (lectoraat) Curriculum ‘Evalueren in het basisonderwijs’ in de opleiding (Kempel) Aanpak voor evaluatie in de basisschool (scholen) Evaluatie en aanpassing van het ontwerp Aanpak evaluatie in de basisschool (Diana) Het PABO - curriculum (lectoraat) Beide professionaliseringstrajecten (lectoraat) Effectmeting (alleen 2013-2014: Diana)

Deelname mogelijkheden In kaart brengen van behoeften binnen scholen mbt assessment In kaart brengen van huidig gebruik digitale portfolio’s Werken met digitaal portfolio Netwerk van scholen Interesse? Schrijf je in! Meer informatie? j.castelijns@kempel.nl d.baas@maastrichtuniversity.nl