Differentiatie in de klas Ervaringen vanuit het Junior College Utrecht en zijn partnerscholen Ton van der Valk, FIsme en JCU a.e.vandervalk@uu.nl
Waarom differentiatie? grote verschillen in bèta-begaafdheid tussen leerlingen in uw klas PISA onderzoek: + NL doet het goed aan de ‘onderkant’ Maar niet aan de ‘bovenkant’ Acties van overheid: Bèta Excellent programma (vmbo, havo, vwo, start 2011) Actieprogramma Beter Presteren (2012, vwo) Kom tegemoet aan verschillen
Waarom ervaringen vanuit het JCU? JCU selecteert ca. 50 lln p.j. voor een academisch bètaprogramma 5/6vwo Ervaring: groep niet homogeen Daarom: differentiatie, bijv. door keuzeopdrachten in wiB, na, sk, bi Herhalend Verdiepend Verrijkend Keuzes binnen en tussen modules nlt, wiD Eigen onderzoek
Keuzeopdrachten ingepast in rooster
Ervaringen uit partnerscholen JCU-verspreidingsmodel: Ontwikkelen en testen op het JCU Aanpassen en testen op partnerscholen Definitieve versie ‘nation wide’ Keuzeopdrachten getest op partnerscholen Na aanvankelijke aarzeling succeservaring: het werkt!
De kern van de aanpak Aansluiten bij ‘willen weten’ van leerling ll geeft inhoudelijke bijdrage wordt daarvoor beloond: op 5 manieren
De site met keuzeopdrachten Zie www.betadifferentiatie.nl Je vindt er Concrete keuzeopdrachten: wiB, na, sk, bi, vakoverstijgend Onder ‘de docent’: didactiek Aanvullende site (met wachtwoord): Word-versie (om aan te passen); uitkomsten; voorbeelden)
Didactiek: de start Docent kiest bijv drie opdrachten; Herhalend Verdiepend Verrijkend Zet die + orienterende stukjes op ELO Laat leerlingen kiezen Vormt groepjes van 3 Geeft tijdschema lln aan de slag
Opbouw van een opdracht Oriënterende opdrachten Voorkennis oprakelen Theorie herhalen (beperkt bij ‘verdiepend’) Aanvullende theorie + verwerking Open opdrachten / onderzoek Variabel van lengte Veel mogelijkheden tot diepgang Product (ppt, poster, model, ….) Presentatie met peer feedback
Begeleiden Weet ieder wat, waar, hoe (de opdrachten, de lokalen, het tijdspad) Iedereen aan de slag? En bereikbaar? Pas dan: groepsvragen beantwoorden Elke groep minstens 1x spreken per les Vraag plan van aanpak Signaleer afraffelen of ‘blijven hangen’ Doorvragen, de diepte in Aandacht van docent = 1e beloning
Aandacht van docent = 1e beloning
Product maken Eis: ‘presentabel’ aan docent en medeleerlingen Verschillende vormen Ppt Poster Model op computer Materieel model Op tijd aan beginnen Niet alleen ‘vorm’, nadruk op inhoud
Poster voorbereiden Tekenen, rekenen en n… Goed samenwerken: 2e beloning
Presenteren en peer feedback Deel van de groep presenteert Anderen geven feedback, bijv door Sticker de ‘beste’ poster Geef ‘tip’ en ‘top’ op ‘geeltje’ Vul ‘rubrics’ in
Feed back krijgen van mede-lln: 3e beloning
Waardering door docent en school Docent: feedback op Inhoud Inzet van de groep Samenwerking De school: Producten tonen op de gang Gemaakte keuzeopdrachten op getuigschrift 4e en 5e beloning
Trots op hun poster Wanneer mogen we weer?
Hoe verder? In kader van JCU-BètaExcellent te verwachten: meer opdrachten Voor 4vwo Voor onderbouw Voor havo Andere vormen van differentiatie Excellentie-leerlijn www.betadifferentiatie.nl