Differentiatie in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Advertisements

BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Industriële Chemie VWO 6
Sanne Tromp Ton van der Valk
Een “Beter Bèta School”?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Taal en rekenen in beweging!
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Junior College Utrecht
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Het (nieuwe) betavak NLT
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
1 Cultureel zelfportret
2. Eduscrum als activerende didactiek
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
leerlijn vaardigheden (3xO)
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Lezen: doe het goed voor
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Pré-NLT-module 3D-printen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Ondernemingsvormen.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
“Context-concept in je eigen lessen”
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Product van TU Delft, SEC
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Differentiatie in de klas Ervaringen vanuit het Junior College Utrecht en zijn partnerscholen Ton van der Valk, FIsme en JCU a.e.vandervalk@uu.nl

Waarom differentiatie? grote verschillen in bèta-begaafdheid tussen leerlingen in uw klas PISA onderzoek: + NL doet het goed aan de ‘onderkant’ Maar niet aan de ‘bovenkant’ Acties van overheid: Bèta Excellent programma (vmbo, havo, vwo, start 2011) Actieprogramma Beter Presteren (2012, vwo) Kom tegemoet aan verschillen

Waarom ervaringen vanuit het JCU? JCU selecteert ca. 50 lln p.j. voor een academisch bètaprogramma 5/6vwo Ervaring: groep niet homogeen Daarom: differentiatie, bijv. door keuzeopdrachten in wiB, na, sk, bi Herhalend Verdiepend Verrijkend Keuzes binnen en tussen modules nlt, wiD Eigen onderzoek

Keuzeopdrachten ingepast in rooster

Ervaringen uit partnerscholen JCU-verspreidingsmodel: Ontwikkelen en testen op het JCU Aanpassen en testen op partnerscholen Definitieve versie ‘nation wide’ Keuzeopdrachten getest op partnerscholen Na aanvankelijke aarzeling succeservaring: het werkt!

De kern van de aanpak Aansluiten bij ‘willen weten’ van leerling ll geeft inhoudelijke bijdrage wordt daarvoor beloond: op 5 manieren

De site met keuzeopdrachten Zie www.betadifferentiatie.nl Je vindt er Concrete keuzeopdrachten: wiB, na, sk, bi, vakoverstijgend Onder ‘de docent’: didactiek Aanvullende site (met wachtwoord): Word-versie (om aan te passen); uitkomsten; voorbeelden)

Didactiek: de start Docent kiest bijv drie opdrachten; Herhalend Verdiepend Verrijkend Zet die + orienterende stukjes op ELO Laat leerlingen kiezen Vormt groepjes van 3 Geeft tijdschema  lln aan de slag

Opbouw van een opdracht Oriënterende opdrachten Voorkennis oprakelen Theorie herhalen (beperkt bij ‘verdiepend’) Aanvullende theorie + verwerking Open opdrachten / onderzoek Variabel van lengte Veel mogelijkheden tot diepgang Product (ppt, poster, model, ….) Presentatie met peer feedback

Begeleiden Weet ieder wat, waar, hoe (de opdrachten, de lokalen, het tijdspad) Iedereen aan de slag? En bereikbaar? Pas dan: groepsvragen beantwoorden Elke groep minstens 1x spreken per les Vraag plan van aanpak Signaleer afraffelen of ‘blijven hangen’ Doorvragen, de diepte in Aandacht van docent = 1e beloning

Aandacht van docent = 1e beloning

Product maken Eis: ‘presentabel’ aan docent en medeleerlingen Verschillende vormen Ppt Poster Model op computer Materieel model Op tijd aan beginnen Niet alleen ‘vorm’, nadruk op inhoud

Poster voorbereiden Tekenen, rekenen en n… Goed samenwerken: 2e beloning

Presenteren en peer feedback Deel van de groep presenteert Anderen geven feedback, bijv door Sticker de ‘beste’ poster Geef ‘tip’ en ‘top’ op ‘geeltje’ Vul ‘rubrics’ in

Feed back krijgen van mede-lln: 3e beloning

Waardering door docent en school Docent: feedback op Inhoud Inzet van de groep Samenwerking De school: Producten tonen op de gang Gemaakte keuzeopdrachten op getuigschrift  4e en 5e beloning

Trots op hun poster Wanneer mogen we weer?

Hoe verder? In kader van JCU-BètaExcellent te verwachten: meer opdrachten Voor 4vwo Voor onderbouw Voor havo Andere vormen van differentiatie Excellentie-leerlijn www.betadifferentiatie.nl