Henne Arnolt Verschuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitslag enquête over online pesten
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Een vrouw te zijn.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De Drama Driehoek.
Time management in het onderwijs
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Het leven.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Goed vs Fout  Leven vs Dood
EEN FOUT IN DE VROUW Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken. Een engel verscheen en zei Hem:
Het is precies 19:06.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Welkom kruis Lijden hoort tot het standaardpakket en het basisonderwijs van het christen-zijn. Petrus’ eerste reactie daarop was: God verhoede het Heer!
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel,
Geluid aan.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Kinderen en hun sociale talenten
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Capturing Kids’ hearts
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Talent in Ontwikkeling
WINTERSE GEDACHTEN.
Nee Zeggen!.
Voel je wel in je vel !.
Loopbaan en burgerschap les 3
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Henne Arnolt Verschuren Schuld en Schaamte Workshop NNN November 2012 Henne Arnolt Verschuren

Oefening Schuld en Schaamte Draai naar je buurman/vrouw en noem niet al te groot ding waar je je de afgelopen tijd over geschaamd hebt. Wissel. Doe hetzelfde met schuld. Vraag jezelf vervolgens af wat er veranderd is in je beeld van de ander en deel hier kort over.

Gezonde Schuld en Schaamte Heeft te maken met socialisering, het rekening houden met anderen, empathie en ontwikkeling van het geweten. Het is een rem op gedrag die noodzakelijk is om als groep te kunnen functioneren en overleven. Bv het begrip ‘objectieve schuld’; je hebt een ander iets misdaan, bedoeld of onbedoeld, en je voelt dat er iets recht te zetten is. Of ‘gezonde schaamte’ omdat je je ongepast gedraagt in een sociale context. Schuld gaat daarbij meer om wat je doet, schaamte meer om wie je bent, maar er is veel overlap. Beiden impliceren een sterk intern oordeel.

Ongezonde Schuld en Schaamte Het verschil tussen gezonde schuld of schaamte en ongezonde schuld of schaamte kun je achterhalen door na te gaan hoe vast je er in zit of hoe overspoeld je erdoor wordt. Op een andere manier gezegd; voelt reparatie in de sociale context als een mogelijkheid, kan het in relatie gebracht worden, is het open voor feedback? Ongezonde schaamte is bv. ‘ik ben niets waard’. Hier is bijna niet uit te komen. Ongezonde (‘subjectieve’) schuld is bv. ‘ik ben verantwoordelijk voor het geluk van mijn moeder’. Ook dit is een onmogelijke opgave. Ongezonde schuld en schaamte gaat altijd gepaard met zelf-fixatie, opgeslotenheid in je eigen spanning en gedachten.

Ontstaan van Schaamte en Schuld We bekijken dit in het in de wereld komen van het kind. In het model van de karakterstijlen komt het kind steeds een stap verder aanwezig in het lichaam en reikt van daaruit uit naar de ander. Bv in de schizoide fase komt het kind aanwezig in het hoofd, ogen, oren, schedelbasis en ‘zoekt’ de ander vanuit dit gebied. Dus een verticale indaling en een horizontale uitreiking. Als het kind dan niet of onvoldoende spiegeling krijgt, ervaart het kind zichzelf als ‘slecht’, ‘a bad person in a bad situation’. Dit ‘slecht’ voelen is de basis voor het ontstaan van schuld en schaamte, voor het denken in ‘goed’ en ‘fout’.

Gefragmenteerde karakterstijl – beweging van de Ziel – Persoonlijkheid – Zelfbeeld – Onmacht Als de balans tussen kwets- baarheid en zelfbeeld teveel verstoord wordt, komt de onmacht en daarmee het out-acten naar boven. Laag van de persoonlijkheid ‘ik ben bang’ Hyper laag Hypo laag Laag van de onmacht onverdraaglijkheid ‘er moet iets kapot’ Laag van de ziel ‘ik wil hier niet zijn’ Laag van het zelfbeeld ‘ik ben bijzonder’ Schuld en schaamte ontstaan in de ruimte waar je iets wilt zijn wat je niet bent of iets wilt doen wat je niet kunt Counter-identification Narcistische laag

Oefening Schaamte en Schuld 2-tallen; je zit tegenover elkaar. A reikt uit naar B op de manier die voor hem/haar klopt. Kan gaan over nodig hebben, gevoed willen worden, gezien willen worden, aangeraakt willen worden, kracht willen voelen, etc. Probeer jezelf ook wat uit te dagen, zoek de spanning op. Je organiseert de ander zoveel mogelijk zoals je hem/haar voor jezelf wilt hebben. De ander is daarin beschikbaar, tenzij een persoonlijke grens wordt overschreden. Dan zeg je ‘stop’ en ga je van daaruit verder. De ander is dus niet aktief, maar passief faciliterend. Doe dit 10 minuten en bespreek dan 5 minuten na wat er door A heen ging tijdens het uitreiken op het gebied van schuld en schaamte. B kan evt wat feedback geven vanuit de waarneming. Wissel van rol.

Werken met Schaamte en Schuld In het werken met schaamte en schuld is het belangrijk om hier rechtstreeks mee te werken, dwz. niet op een manier ‘er is niets om je voor te schamen of schuldig over te voelen’ (dat doen goede vrienden al) Dus in plaats van het te verzachten het aanwezig te laten zijn en in de spanning te gaan, het te leren tolereren en het daarin te onderzoeken. Hierbij voldoende hulpbronnen oganiseren, bv. iemand uit het verleden van de client waarbij geen oordeel gevoeld werd, waarbij het altijd goed was. Andere hulpbronnen zijn de compassie van de therapeut en de latente zelfcompasssie van de cliënt. In de diepste laag gaat het er niet om dat je ‘je niet hoeft te schamen’, maar dat je niets ‘fout’ hebt gedaan, dat ‘goed en fout’ niet een manier is om naar jezelf en de wereld te kijken. Dit maakt voor de client herstel van het contact met het essentiële zelf mogelijk en van een open contact met de omgeving mogelijk.

Mogelijke verdieping Workshop Shame and Guilt – www.bodymindopleidingen.nl Larry Heller, PhD, trainer in somatic experiencing (traumahealing). Over schuld en schaamte in relatie tot de karekterstijlen. 3-daagse workshop. De Poort, Nijmegen. 15-17 februari 2013. €440 incl koffie, thee en lunch. Overnachting mogelijk tegen meerprijs. Workshop de Maskermaker – www.bodymindopleidingen.nl Henne Arnolt Verschuren, directeur Bodymind Opleidingen. Over de karakterstijlen en de verschillende lagen daarin. 4 losse dagen. Centrum Djoj, Rotterdam. 1 feb, 1 mrt, 29 mrt, 12 apr. €545 incl koffie, thee en lunch. Literatuur Laurence Heller and Aline Lapierre, Healing Developmental Trauma. Wibe Veenbaas, Joke Goudswaard en Henne Arnolt Verschuren, De Maskermaker.

Dank voor jullie aandacht Schuld en Schaamte Workshop NNN November 2012 Dank voor jullie aandacht