Groep 8a Informatieavond september de Waterratten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 8
Info-avond groep
Werkwijze groep
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
Groep 8a Informatieavond september ATLANTIS
Werkwijze groep
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Welkom!.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Informatieavond groep H5/6
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Ouderavond 10 september 2013.
Welkom in groep 6.
Werkwijze groep 5a
Informatieavond groep 7b
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Informatieavond groep 8
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Welkom bij de Middenbouw.
Welkom op de informatieavond
Welkom in groep 6 Informatieavond
Informatieavond Groep Het Baken
Algemene informatie groep 7
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond Groep 7-8
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Ouderkring groep
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 5.
Welkom in groep 6.
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Yvonne Telgen: ma, di, do en vrij Chrissy van der Vliet: wo.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in groep 6D.
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in groep 8.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 6
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Groep
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Transcript van de presentatie:

Groep 8a Informatieavond 2012 19 september de Waterratten

De schooltijden Schooltijden zijn van : Ma/di/do. 08.30 - 12.00 13.15 – 15.15 Wo/vr. 08.30 - 12.15 Inloop vanaf 08.15 uur en vanaf 13.00 uur. ( liever ook niet eerder dan deze inlooptijden op school aanwezig zijn. ) Gym op dinsdagmorgen en woensdagmorgen, fietsen mee naar school ! Graag passende gymkleding en gymschoenen meenemen.

Afspraken binnen de school Niet aan elkaar zitten, daardoor krijg je onenigheid…... We denken aan ons taalgebruik Geen kauwgom en/of snoep in de klas Geen petten of mutsen in de klas We gaan vriendelijk met elkaar om! Ieder kind heeft zijn of haar kwaliteiten: een ander uitlachen om wat hij/zijn niet kan, doen we niet. Elkaar uitlachen of elkaar pesten om uiterlijkheden ( bril, beugel, kleur haar, huidskleur) hoort niet in onze groep. We respecteren elkaars verschillen. Luisteren als iemand aan het woord is. Samen spelen is prettig….iemand buiten sluiten voelt erg vervelend. Overleggen werkt beter dan iemand anders de baas te laten spelen. Geen spelcomputers meenemen naar school Liever geen mobieltjes mee naar school, zo ja dan worden ze bij de leerkracht ingeleverd. 3

HET IGDI model: Werken met het I( nteractief) G(edifferetieerd) D(irecte) I(nstructie)-model -pré-teaching -reteaching -basisstof -verlengde instructie -verrijking Voor ieder kind het beste resultaat

Huiswerk Topografie. ( de wereld ) Spreekbeurt één keer per jaar. (let op inhoud: PowerPoint is geen garantie voor een goed cijfer) Boekbespreking één keer per jaar na de Cito -eindtoets. Soms inoefenbladen van een bepaald onderwerp. Twee keer per jaar een periode van twee/drie weken huiswerk . Bloon via Internet (extra oefenen met spelling) www.bloon.nl Thuis ook lezen ! (= goed voor uitbreiding woordenschat)

Methode voor Taal “Taal in beeld” 8 blokken (2 boeken en 2 werkboeken per jaar) 4 onderdelen: woordenschat, spreken/luisteren, taalbeschouwing en schrijven.. Het eerste halfjaar wordt vooral het accent gelegd op woordenschat en taalbeschouwing. Ieder blok wordt afgesloten met een toets en a.d.h.v. toets herhaling of verrijkingstof aangeboden.(pluskaarten)

Spellingmethode “Taal op maat” Twee instructielessen per week Derde les is een dictee les ( woorddictee) Na vier weken volgt een bloktoets ( rapport registratie ) Naast spellingmethode ook aandacht voor spelling in takentijd. Kinderen, die moeite hebben met spelling oefenen met BLOON.

Begrijpend lezen Oefenstof gericht op gevraagde onderdelen van de CITO eindtoets: Oorzaak en gevolg. Details in een tekst Sleutelwoorden zoeken en samenvatten. Verwijswoorden. Lezen van tabellen en grafieken ( studievaardigheden) Tekstvolgorde

Lezen: Herhaling van DMT leestoets. Onderhouden van leestempo en zorgvuldigheid. Stillezen gedurende een kwartier per dag gemiddeld. Herhaling van DMT leestoets.

Schrijven ! Door het vele gebruik van de computer raakt persoonlijk handschrift ondergesneeuwd. We willen het blijven onderhouden. In de loop van groep 8 mogen de kinderen hun eigen handschrift ontwikkelen, mits zij zich houden aan een aantal schrijfregels. De praktijk wijst uit, dat een vulpen, spacer inktroller of een stabilo de beste resultaten blijven geven. Er worden schrijfbladen aangeboden tijdens takentijd.

Rekenen “ Rekenrijk” 8a en 8b Deel 8a behandelt de basisstof. ( voor eind januari hebben we dit deel afgerond + onderdeel “grafieken “uit deel 8b.) Deel 8b heeft een andere opbouw en geeft projectgewijs toepassingen van de geleerde rekentechnieken en nieuwe rekenitems zoals bijv. Romeinse cijfers.

Het metriek stelsel is heel belangrijk !

Biologie en Techniek Methode “Leefwereld “ Geïntegreerde natuurmethode met techniek.

Geschiedenis “Speurtocht” zie op www.speurtocht.nl ( info voor ouders en leerlingenopdrachten) In deel 8 worden alle periodes van onze geschiedenis nog een keer behandeld. ( alleen wordt nu een ander accent gelegd.) De volgende periodes komen aan bod: Tijd van jagers en boeren Tijd van Grieken en Romeinen. Tijd van Monniken en Ridders Tijd van Steden en Staten. Tijd van ontdekkers en hervormers Tijd van pruiken en revoluties. Tijd van burgers en stoommachines. Tijd van de wereldoorlogen. Tijd van televisie en computers. Aangevuld met onderwerpen naar eigen inzicht.( CITO )

Aardrijkskunde “De Blauwe Planeet” “ De Wereld “ www.deblauweplaneet.nl Ouder en leerling info Klimaat ( temperatuur en neerslag bepalen landschap ) Wereldsteden Import van voedsel Productie en internationale handel Vulkanisme en aardbevingen Forensen en verstedelijking Gebruik van grondstoffen en duurzaamheid en bewustwording Wereldburgerschap.

TOPOGRAFIE “De Wereld” Digitale kaarten van Agteres Oefenen op computer. Stencils mee naar huis. Gedurende twee weken thuis oefenen. Daarna toets.

English Een half uur per week oefenen met de Engelse taal : Luisteren en verstaan Spreken Lezen Een beetje schrijven We willen aansluiten bij het startniveau van het v.o

Takentijd 4 keer per week 30 of 45 min. Vaste onderdelen: Spelling Taal Werkwoordspelling Rekenen Schrijven Begrijpend lezen Woordenschat Wo vakken en topo Bloon Levelwerk

Beoordeling werkstuk groep 8 Naam: Datum: Titel: Aspect Beoordeling Opmerkingen: 1 sleutelwoorden O O O O O 2 verzorging (lay-out,netheid) 3 passend taalgebruik 4 informatie 5 zinsbouw 6 interpunctie 7 spelling 8 omvang 9 bronvermelding 10 inleiding 11 samenvatting 12 passende illustraties 13 geheel

ICT Vergroten ICT vaardigheden en het leren toepassen van deze vaardigheden bij het maken van werkstukken en het uitwerken van teksten. ( Word en PowerPoint ) Het inoefenen van topografie. Het oefenen met www.leestrainer.nl als voorbereiding op de cito-eindtoets.

HDWZ Hoofdrekenen Dictee Woordenschat/werkwoordspelling Zinsontleding Een aantal keren per week in het kader van inoefening en automatisering.

Wissellessen Aardrijkskunde Hans Visser Geschiedenis Marlou Hospes Natuur en techniek Mattie Siegert Engels Marieke Kooijman Muziek Hans Visser

Activiteiten Kinderpostzegelactie Kinderboekenweek Voorleeskampioenschap Sinterklaasviering en bezoek sprookje Kerstviering Voorleesontbijt Eventuele excursies Schoolkamp naar Schiermonnikoog (3 dagen) 19 t/m 21 mei Musicaluitvoering 24 juni Afscheid groep 8 Klassenouder(s) gevraagd voor onze groep (o.a coördineren en organiseren)

Contact met de school Via de informele weg : even na schooltijd bij kleine zaken of calamiteiten, Gesprekken over verwijzing Voortgezet Onderwijs in oktober en facultatief in januari. De Nieuwsflits (op de site) De schoolsite www.opo-demeander.nl Groepspagina via de schoolsite Informatievoorziening gescheiden ouders via de site of e-mail

H.V.O / G.V.O Bij de lessen HVO staat het respectvol handelen ten opzichte van de medemens centraal. Kinderen maken kennis met de verschillende culturen en opvattingen in Nederland en leren daarbij hun eigen standpunt innemen. Bij de lessen GVO maken de kinderen kennis met alle grote wereldgodsdiensten en met het humanisme. Hierdoor leren zij respect op te brengen voor de levensovertuiging en de gebruiken van alle mensen uit onze multiculturele samenleving. De lessen worden gegeven door Esther van der Heide (HVO) en Anneke Vermeulen (GVO)

Toetsen Naast de methode-gebonden toetsen maken we gebruik van de toetsen van het CITO-LVS ( leerling volg systeem ) DMT: techn. lezen Begrijpend lezen Spelling Rekenen / Wiskunde Taalschaal Viseon:(soemo) Werkwoordspelling AVI ( alleen kinderen die nog niet eindniveau hebben gehaald ) AVI ( alle kinderen ) en DMT CITO eindtoets 11,12 en 13 febr. 26