Hoofdstuk 2 Verkooptraject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Advertisements

Hoofdstuk 5 Verkooptraject
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Gespreksvoorbereiding
HET STARTVENSTER VAN SKYPE
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Van, voor én door het onderwijs.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Verkoop- en debiteurenproces
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
H4: Begrijpen van de markt
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie VUD Document Proma BV
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
Een startersgids voor innovatie
Curry-Analyse (Jay Curry)
Bedrijf: N.a.w. gegevens Extra informatie Vrije velden Bedrijf: N.a.w. gegevens Extra informatie Vrije velden.
Vergelijk 2008 en 2010 MR vragen. wn 9% wn 0% wn 26% wn 4%
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
V1 stage - Blok 4.
De kracht van HBSoftware
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Breuken-Vereenvoudigen
De eerste presentatie voor Nederlands
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Commercieel jaarplan Commercie:
1 LOB workshop.2 Ga naar internet en zoek op:
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Opdracht 3 Spironello Hélène Een geslaagde campagne plannen.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Voorraadbeheer en bestellen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Voorraadbeheer en bestellen
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Nieuwe financiering FAVV: stand van zaken dd 09/05.
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
Sales H2 Acquisitie en verkoop
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Sales H4 Onderhandelen en offreren
Sales H1 Koopgedrag Commercieel medewerker binnendienst/buitendienst.
Oefenen praktijkexamen onderdeel planning
Voorraadbeheer en bestellen
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
ESTOS integratie. Bij binnen komend gesprek Bij een binnenkomend gesprek zal een klein pop-up scherm verschijnen. Hierin kun je het gesprek aannemen of.
Inter Access BV SAP release 46 projecten / rapportages.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
5 hulpvragen.
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Verschil offerte/factuur
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Instructie om een afspraken te plannen
Huishoudelijke hulp toelage (HHT)
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Werkgroep transmurale communicatie
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Verkooptraject Het klanten- en het prospectbestand

Klantenbestand Bevat informatie die zowel voor de verkoper, voor de binnendienst als voor de salesmanager belangrijk is voor het uitvoeren van hun werk. (Blz 25)

Waar gebruik je het klantenbestand voor? Een verkoper kan een klantenbestand gebruiken voor: Voorbereiding van zijn gesprekken. Verbetering van de planning van de bezoekfrequentie. Inschatten van de omzetmogelijkheden van zijn klanten. Verbetering van het offerteproces. (blz 27- 28)

Voordelen van een bestand in de computer. Informatie is snel beschikbaar. Meer en gedetailleerdere informatie. Bestanden kunnen gemakkelijk up-to-date gehouden worden. Iedere medewerker kan over dezelfde informatie beschikken. (blz 27)

Indeling klantenbestand In elke indeling van een klantenbestand komen we wel de volgende vier groepen tegen: - Stamgegevens. - Bezoekinformatie. - Offertegegevens. - Omzetgegevens. (blz 25)

Stamgegevens Stamgegevens zijn de basisgegevens van een klant en zijn weer in te delen in : - algemene gegevens, - commerciële gegevens, -gegevens over de bezoekplanning. (blz 25)

Voorbeelden algemene gegevens: NAW- gegevens (naam, adres en woonplaats.) Tel-nummer, e-mail/ internetadres. Bankrelatie. BTW- nummer (blz 25)

Voorbeelden commerciële gegevens: Soort bedrijf. In welke groep de klant wordt ingedeeld. Dit noem je de classificatie van klanten. Contactpersoon. DMU (decision making unit.) Wat de klant koopt. Klanttevredenheidgegevens. (blz. 25)

Classificatie van klanten Om klanten in te delen op basis van belangrijkheid zijn er verschillende systemen in gebruik: Indeling in topklanten-middelgrote klanten en kleine klanten. Deze indeling is gebaseerd op omzetgrootte. ABC-klanten: Naast de omzetgrootte kijk je ook naar groeiperspectief. RFM- indeling (recency, frequency en money.) je kijkt dan naar de laatste bestelling, hoe vaak er wordt besteld en hoe groot de omzet is. (blz 25-26)

Bezoekinformatie In het klantenbestand vindt je alle informatie over alle bezoeken: - Bezoekfrequentie. Datum en aanleiding bezoek. Bezoekresultaat. Telefonische afspraken. Klachtenafhandeling. Persoonlijke gegevens van de contactpersoon. enzovoort…. (blz 26)

Offertegegevens: Een offerte moet je volgen. Een offertevolgsysteem is een soort agenda. De offerte krijgt een offertenummer en: Datum waarop de offerte is uitgebracht. Follow-up activiteiten met datum ( bijvoorbeeld na 2 weken bellen of de klant wil kopen.)

Omzetgegevens Doel: je kunt beoordelen tot welke groep de klant hoort en of er nog groeimogelijkheden zijn. Daarvoor heb je de volgende omzetgegevens nodig: Omzet per periode Omzet per productgroep Brutowinstmarge Totale brutowinst Verleende kortingen Retourzendingen. (blz 26)

Bronnen om het klantenbestand te vullen. Interne bronnen: rapportages van de vertegenwoordigers, orders van de klanten, marktonderzoek, klachtenrapportages, klantencontactrapportage van de binnendienst. Externe bronnen: websites, vakbladen etc. (blz 26-27)

Prospectbestand Prospectbestand is vergelijkbaar met het klantenbestand, alleen gaat het nu over prospects. Er zullen dus minder gegevens zijn. Vaak heeft het prospectbestand dezelfde indeling als het klantenbestand. Dat is ook handig voor als de prospect een klant wordt. (blz 28)

Prospectwervingsactiviteiten. Je komt aan gegevens van prospects door: Bij een beurs visitekaartjes achter laten. Of een belangstellingsformulier laten invullen. Direct mailing. Via een reactie op de website. Via zelf opgestelde adressenlijsten of een gekocht adressenbestand. (blz 28) 15