De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT S.O. adequaat kiezen, reflecteren en bijsturen positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken ter ondersteuning van hun leren Kritisch-waarderend Bewust zijn van positieve en negatieve aspecten Gelijke kansen: geen discriminatie in ICT-gebruik Compenserende rol van onderwijs herhalen, waarschuwen, afspraken & opvolgen 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier Realistisch Bewustzijn van virussen, spam, schadelijke inhouden Zorg voor zichzelf en elkaar (discretie – pestgedrag …) Zorg voor eigendom van anderen Ergonomie, ecologie …
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. NIET positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen met behulp van ICT Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties zelfstandig leren met behulp van ICT Digitips Rekenweb Freeware Hot potatoes Digitips CD Woordkasteel Tvb-Soft Software Oefenpakketten bij de methode oefenen met behulp van ICT onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren met behulp van ICT positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
De nieuwe ICT-diamant Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie Leerprocesgerichte competenties presentatie maken - verzamelen + opnemen film/geluid - ordenen + selecteren - presentatie bepalen & bewaren voorstelling geven foto muziekfragment presentatie voorstelling brengen
De nieuwe ICT-diamant Leerprocesgerichte competenties Informatie vragen en geven aan leeftijdsgenoten ouders, leerkrachten publieke en openbare instanties Via - e-mail chat blog forum communiceren van informatie
Einde van de voorstelling De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig