De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
nieuwe eindtermen sedert sept. 2007
Advertisements

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
via ThinkQuest Projects
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Van idee tot digitaal materiaal
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
FATA MORGANA for kids zesde leerjaar – GBS De Pinte.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Workshop ‘visieversneller’
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Informatieavond september 2016
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Samenwerken en communicatie
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Digitale geletterdheid
Sint-Jozefsinstituut
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT S.O. adequaat kiezen, reflecteren en bijsturen positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken ter ondersteuning van hun leren Kritisch-waarderend Bewust zijn van positieve en negatieve aspecten Gelijke kansen: geen discriminatie in ICT-gebruik Compenserende rol van onderwijs herhalen, waarschuwen, afspraken & opvolgen 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier Realistisch Bewustzijn van virussen, spam, schadelijke inhouden Zorg voor zichzelf en elkaar (discretie – pestgedrag …) Zorg voor eigendom van anderen Ergonomie, ecologie …

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. NIET positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen met behulp van ICT Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties zelfstandig leren met behulp van ICT Digitips Rekenweb Freeware Hot potatoes Digitips CD Woordkasteel Tvb-Soft Software Oefenpakketten bij de methode oefenen met behulp van ICT onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren met behulp van ICT positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

De nieuwe ICT-diamant Leerprocesgerichte competenties creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie Leerprocesgerichte competenties presentatie maken - verzamelen + opnemen film/geluid - ordenen + selecteren - presentatie bepalen & bewaren voorstelling geven foto muziekfragment presentatie voorstelling brengen

De nieuwe ICT-diamant Leerprocesgerichte competenties Informatie vragen en geven aan leeftijdsgenoten ouders, leerkrachten publieke en openbare instanties Via - e-mail chat blog forum communiceren van informatie

Einde van de voorstelling De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties Leerprocesgerichte competenties onderliggende technische instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig