De inhoud van dit thema:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Menno Karres Lead Auditor
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De inhoud van dit thema:
De inhoud van dit thema:
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
QUIZ Katern Politiek.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
De inhoud van dit thema:
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Politiek.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Samenwerken Werken in Teams.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
De economische dimensie
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Wat voedt jou deel 1..
Coaching week Rotterdam Academy.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Beroepshouding en beroepscode
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Dilemma’s.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Democratie en Dictatuur
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

De inhoud van dit thema: 1.2 Een parlementaire democratie 1.3 De rechtsstaat 1-1

Parlementaire democratie in Nederland: een parlement een regering een staatshoofd 1-2

Kenmerken van een rechtsstaat: de grondwet grondrechten scheiding van machten het legaliteitsbeginsel openbaarheid van bestuur de overheid moet zich aan wetten houden 1-3

De inhoud van dit thema: 2.2 Politieke partijen en stromingen 2.3 Verkiezingen 2.4 Jouw stem 2-1

Politieke partijen: • links of rechts • conservatief of progressief • confessioneel of niet-confessioneel 2-2

De inhoud van dit thema: 3.2 Begrippen en uitgangspunten 3.3 Van voorstel tot besluit 3.4 Politieke functies 3.5 De gemeentelijke overheid 3.6 De provinciale overheid 3.7 De landelijke overheid 3-1

Stappen bij politieke besluitvorming: • signalering van problemen • analyse van het probleem en oplossingen bedenken • bespreken, beoordelen en verbeterpunten aandragen • besluit • uitvoering van het besluit 3-2

Gemeentelijk niveau: • zaken die binnen de gemeente geregeld worden • besluitvorming • financiën 3-3

De provinciale overheid: • zaken die provinciaal geregeld worden • besluitvorming • financiën 3-4

De landelijke overheid: • zaken die landelijk geregeld worden • besluitvorming • financiën 3-5

De inhoud van dit thema: 4.2 Lidstaten 4.3 Zaken die Europees geregeld worden 4.4 Bestuursorganen en besluitvorming in Europa 4.5 De betekenis van Europa in je leven 4-1

Bestuursorganen en besluitvorming in Europa: • de Europese Raad • de bestuurlijke driehoek: - de Europese Commissie - de Raad van de Europese Unie - het Europees Parlement • het Europese Hof van Justitie • de Europese Monetaire Unie • inspraak 4-2

De inhoud van dit thema: 5.2 Lid worden van een politieke partij 5.3 Lid worden van een vakbond 5.4 Zitting nemen in de ondernemingsraad 5.5 Meedoen aan een handtekeningenactie 5-1

Lid worden van een politieke partij: • plaatselijke afdelingen • jongerenafdelingen • aandachtspunten 5-2

Lid worden van een vakbond: • waarom is dit invloed uitoefenen? • aandachtspunten 5-3

Zitting nemen in de ondernemingsraad: • de rechten van de OR • hoe kom ik in de OR? 5-4

De inhoud van dit thema: 6.2 Injectienaaldtheorie 6.3 Opinieleidertheorie 6.4 Selectieve perceptietheorie 6.5 Agendasettingtheorie 6-1

De inhoud van dit thema: 7.2 Arbeidsovereenkomsten 7.3 Arbowet 7-1

Arbeidsovereenkomsten: • collectieve arbeidsovereenkomst • individuele arbeidsovereenkomst 7-2

De Arbowet gaat over: • veiligheid • werkklimaat 7-3

De inhoud van dit thema: 8.2 Professionaliteit 8.3 De beroepshouding 8.4 Uiterlijke verzorging 8.5 Procedures en afspraken 8-1

Professionaliteit is: • betaald werk • een beroepsopleiding • werken volgens beroepsprofiel of beroepscode • werken vanuit een beroepshouding 8-2

De beroepshouding: • inlevingsvermogen • respect of fatsoen • echtheid • evenwicht • nadenken over wat jou drijft 8-3

Respect: • persoonlijke kenmerken • persoonlijke keuzen 8-4

Aandachtspunten bij echtheid: • eigen gevoelens zeggen niets over de ander • wees duidelijk in het aangeven van grenzen 8-5

Uiterlijke verzorging: • gezond en fit zijn • verzorgde kleding dragen • hygiëne 8-6

Hygiëne als onderdeel van je beroepshouding: • schone handen • schone kleding • schone haren 8-7

Procedures en afspraken: • op tijd komen • kwaliteitseisen van de organisatie • werkhouding • regels over veiligheid en milieu • omgaan met cliënten en externe contacten • coöperatief en flexibel maar tot op zeker hoogte 8-8

De inhoud van dit thema: 9.2 Wat is een consument 9.3 Kiezen wordt ingewikkelder 9.4 Ondersteuning voor de consument 9.5 Consumentenrecht 9.6 Klachtenprocedure 9-1

Punten om op te letten bij het kiezen van producten en diensten: • prijs-kwaliteitverhouding • gebruikersgemak • gevolgen voor milieu en gezondheid • gevolgen voor je eigen leven • kiezen met je geweten 9-2

Ondersteuning voor de consument: • Consumentenbond • televisieprogramma’s 9-3

Consumentenrecht: • ruilen is geen recht • deugdelijkheid • aansprakelijkheid • onderzoeksplicht • informatieplicht 9-4

Klachten: • teruggaan naar de winkel • de geschillencommissie 9-5

De inhoud van dit thema: 10.2 Wat is duurzame ontwikkeling? 10.3 Duurzaam consumeren 11.4 Duurzaam produceren en ondernemen 10-1

Duurzame ontwikkeling: ontwikkeling waarbij aan de behoeften van de huidige generatie tegemoet wordt gekomen zonder dat toekomstige generaties eenzelfde kans wordt ontnomen 10-2

De inhoud van dit thema: 11.2 Uitkomen met je geld 11.3 Reclame 11.4 Geld tekort 11-1

Reclame: • reclame heeft invloed op iedereen • pas vooral op voor ‘objectieve’ informatie 11-2

Schulden en schuldhulpverlening: • schulden opbouwen • schuldhulpverlening 11-3

Schulden opbouwen: • lenen • kopen op afbetaling • ondersteuning zoeken 11-4

Schuldhulpverlening: • zelf de schulden afbetalen • BKR-registratie 11-5

De inhoud van dit thema: 12.2 Wetgeving over vrijheid van meningsuiting 12.3 Vrijheid van meningsuiting in de praktijk 12-1

De inhoud van dit thema: 13.2 Een leefbare openbare ruimte 13.3 Wat je beter niet kunt doen 13.4 Wat je wel kunt doen 13-1

Niet doen in de openbare ruimte: • vooroordelen • te grote assertiviteit • overlast geven 13-2

Wel doen in de openbare ruimte: • ruzies voorkomen en bijleggen • je actief opstellen • realistisch zijn • tips om de openbare ruimte leefbaarder te maken 13-3

Je actief opstellen: • activiteiten • zorg voor anderen • communicatie 13-4

De inhoud van dit thema: 14.2 Wat is cultuur? 14.3 Socialisatie 14.4 Cultuurverschillen 14.5 Omgaan met cultuurverschillen 14-1

Cultuur: alle waarden en normen die mensen aan elkaar doorgeven 14-2

Socialisatie: • socialisatie thuis en op school • latere socialisatie 14-3

Cultuurverschillen: • hoe zien de regels eruit • op welke gebieden zie je verschillen 14-4

Gebieden waarop je de verschillen goed kunt zien: • wie is het belangrijkst voor je • gastvrijheid • dichtbij of wat verderaf • eer, eerlijkheid en vertrouwen • overzicht 14-5

De inhoud van dit thema: 15.2 Hindoeïsme 15.3 Boeddhisme 15.4 Jodendom 15.5 Islam 15.6 Christendom 15.7 Overeenkomsten 15-1

De inhoud van dit thema: 16.2 Voeding 16.3 Nachtrust 16.4 Hygiëne 16-1

Gezonde voeding: • is gevarieerd • is niet te veel • bevat weinig verzadigd vet • bevat veel groente, fruit en brood • is veilig • snacks • voedingssupplementen 16-2

Gevolgen van te dik zijn: • last van je gewrichten • te weinig lichaamsbeweging • chronische ziekten 16-3

Nachtrust: • wat doet slaap? • hoeveel slaap heb je nodig? • wat kun je doen als je niet kunt slapen? 16-4

Hygiëne: • infectieziekten • besmettelijke ziekten • tips voor hygiënisch gedrag 16-5

Hygiënisch gedrag: • lichamelijke hygiëne • seksuele hygiëne • hygiëne in huis en op school 16-6

De inhoud van dit thema: 17.2 Seksueel overdraagbare aandoeningen 17.3 Veilig vrijen 17.4 Alleen wat je zelf wilt 17-1

De inhoud van dit thema: 18.2 Het belang van sport en bewegen 18.3 Georganiseerd of ongeorganiseerd sporten 18.4 Doelgroepen 18-1

Positieve gevolgen van sport en beweging: • voor jezelf • voor de organisatie of instelling • voor de samenleving 18-2

Effect op de samenleving: • ontwikkeling van sportiviteit • ontwikkeling van respect • saamhorigheid • lagere zorgkosten 18-3

Sport voor specifieke doelgroepen: • allochtonen • mensen met een beperking 18-4

Aandachtspunten voor sport voor allochtonen: • aparte ruimtes voor vrouwen • toestemming van ouders of echtgenoot • onder schooltijd • tijdsbeleving en afspraken • regels van fatsoen • winnen en verliezen 18-5

De inhoud van dit thema: 19.2 Roken 19.3 Alcohol 19.4 Drugs 19-1

Roken: • de effecten • de risico's • aandachtspunten 19-2

Risico’s van roken: • snel verslavend • infectieziekten • schade aan de bloedvaten • meeroken 19-3

Alcohol: • de effecten • de risico's • aandachtspunten 19-4

Effecten van alcohol: • loskomen • zelfoverschatting • controle van de spieren verdwijnt • kater 19-5

Cannabis, speed, XTC: • de effecten • de risico’s • de aandachtspunten 19-6

De risico’s van cannabis: • je problemen ‘weg blowen’ • psychische stoornissen • dezelfde gevaren als bij roken • algemene gevaren 19-7

De inhoud van dit thema: 20.2 Intervisie 20.3 Functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken 20.4 360 graden feedback 20-1

Intervisie: • wat is intervisie • persoonlijke leerdoelen stellen • geen tijd voor intervisie 20-2

De inhoud van dit thema: 21.2 De arbeidsmarkt 21.3 Een vacature zoeken 21.4 Een sollicitatiebrief schrijven 21.5 Op sollicitatiegesprek gaan 21-1

Onderzoeken van de arbeidsmarkt: • welke organisaties zijn er? • welke organisaties passen bij jou? 21-2

Welke organisatie past bij jou? • grote of kleine organisatie • organisatiecultuur • levensbeschouwing van de organisatie • doelgroep van de organisatie 21-3

Een vacature zoeken: • via het UWV WERKbedrijf • via uitzendbureaus • via personeeladvertenties • via het internet 21-4

De inhoud van dit thema: 22.2 Vaardigheden en houding bij deskundigheidsbevordering 22.3 Manieren voor deskundigheidsbevordering 22-1

Houding en vaardigheden bij deskundigheidsbevordering: • nieuwsgierigheid • je leerdoel bepalen • initiatief nemen 22-2

Nieuwsgierigheid naar: • je eigen functioneren • je werkplek • ontwikkelingen in je beroep 22-3

Manieren voor deskundigheidsbevordering: • vakdocumentatie • vakbondsbijeenkomsten • bijscholing en specialisatie 22-4

Bronnen vakdocumentatie: • vakliteratuur • bibliotheken • internet 22-5

De inhoud van dit thema: 23.2 Assertief tegenover agressief en subassertief 23.3 Feedback geven en ontvangen 23.4 Feedbackregels 23-1

Assertief zijn: opkomen voor jezelf met respect voor jezelf en de ander 23-2

Reageren op een ongewenste en onterechte situatie kan leiden tot: • een win-verliessituatie (agressief) • een verlies-winsituatie (subassertief) • een win-winsituatie (assertief) 23-3

Feedback: het gevraagd of ongevraagd leveren van zowel positief als negatief commentaar op het handelen van iemand of op wat iemand gezegd heeft 23-4

Regels om feedback te geven: • geef feedback op concreet aanwijsbaar gedrag • zeg wat dat gedrag met je doet • geef geen waardeoordeel • gebruik ik-boodschappen • wacht niet met feedback • geef niet op alle punten tegelijk feedback • geef negatieve én positieve feedback • vraag of het klopt 23-5