‘EEN GROOTOUDER MET DEMENTIE HEBBEN’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
Opkomen voor jezelf.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Verborgen vormen van pesten
Gewoon Toon.
Samen dementie draagbaar maken
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Alzheimer Een haperend geheugen
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Listige minnaars in de liefde
Een verhaal om te onthouden
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Levensvragen Over geluk…..
Zomaar een kaartje.
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Hoe is dat ... ouder worden ?.
Het Potlood.
“Op een dag...”.
EEN VERRASSING KRIJGEN
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Aan een buitengewoon persoon!
Lieve zoon/dochter ....
WELKOM OP TOV!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Aan een buitengewoon persoon!
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Een haperend geheugen.
Ik had een droom verleden nacht,
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Interpreteren van data
V.E.G.O.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Wat ik wil…..
Ik hou er niet van om op dergelijke momenten te praten
5 manieren van praten over de dood
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Kinderen over de liefde Grappige uitspraken en quotes
Spreuken: De nederige wijze.
Goedendag computerbezitter!
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Stage: Basisschool de Klingerberg
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
‘Mixed up piles’.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Werk aan de winkel. Bankrekening openen Beste Kinder- en Jongerenrechtswinkel, Veel van mijn vrienden hebben een bankrekening. Mijn ouders vinden dat.
Welkom op onze thema-avond
Transcript van de presentatie:

‘EEN GROOTOUDER MET DEMENTIE HEBBEN’ Wat betekent het voor adolescenten ? Hoe kunnen ze gesteund worden in de omgang met hun grootouder ? ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Dementie: een belangrijke maatschappelijke zorg: nu en later Leeftijdsgroep Prevalentie % A 2000 A 2010 A 2020 60-64 0.7 3622 4466 4881 65-69 0.6 3048 2840 3698 70-74 5.1 23452 22030 27740 75-79 7.6 28735 28782 27816 80-84 16.2 30927 45950 45008 85+ 33.6 61749 172418 93077 TOTAAL 151533 176486 202220   Bron: Alzheimer Europe en RIZIV ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Dementie treft niet alleen de persoon met dementie Ook partners en kinderen Ook kleinkinderen Geen informatie op maat van adolescenten beschikbaar Weinig kennis rond hun beleving en informatie- en ondersteuningsbehoeften In volle identiteitsontwikkeling en kwetsbaar Beter begrijpen en beter kunnen omgaan met dementie kan relatie met grootouder ondersteunen ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Project Verplegingswetenschap UGent met steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij Doelstelling: nagaan hoe adolescenten de dementie van hun grootouder beleven wat hun informatiebehoeften zijn vertalen in een aangepast informatiemedium. ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Methodiek: korte enquête bij 746 studenten uit het middelbaar onderwijs diepte-interviews gevoerd met 28 adolescenten met een grootouder met dementie. op basis van de resultaten van de interviews werd een informatiebrochure ontwikkeld en gevalideerd door de adolescenten, hun ouders, en hulpverleners. ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Resultaten Enquête : 11 % van de bevraagde jongeren heeft een grootouder met dementie 1 op 2 jongeren weet te weinig over de ziekte en ervaart moeilijkheden in de omgang met grootouder met dementie slechts 1 op 4 jongeren heeft vragen of nood aan informatie ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Interviews: Beleving : Moeilijk om contact te krijgen met grootouder Moeilijk om te begrijpen wat er in hen omgaat en hoe ze zullen reageren Vreemde gedrag soms als eng ervaren en derhalve niet graag alleen zijn met de grootouder of personen met dementie in woon-en zorgcentrum Toch ook plezier in het contact met grootouder Humor wordt vaak gebruikt in het omgaan met het vreemd gedrag Niet goed weten hoe respectvol om te gaan Jongeren problematiseren heel weinig ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Ik wil daar niet zo zielig over zijn. Ik lach daar mee Ik wil daar niet zo zielig over zijn. Ik lach daar mee. Allée , ik voel me soms wel slecht dat ik daar mee lach,… Als uw oma ziek is , dan is dat zo heel erg. En dan vindt iedereen dat heel erg maar, ik vind dat wel erg voor haar maar, ik zit daar ook zo hard niet mee in. Ik lach daar meestal mee en dan voel je je wel ergens slecht dat je daar zo een beetje mee lacht en dat je daar niet zo heel serieus over doet en zegt ‘mijn oma is dement ’. Ik ga niet beginnen wenen. Ja... ik weet het niet. ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

I: Je zei daarnet; ‘het is belangrijk om te weten dat het een ziekte is’. Heb je daar aan getwijfeld? J: Ja omdat ik het begin het vooral moeilijk had omdat ik zeg van ‘concentreer u dan toch!’. Ik dacht in het begin dat je er tegen kon vechten tegen de ziekte allé ja, dat je het kon overwinnen, dat je zelf nog niet… Hoe moet ik het zeggen… ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Een tijdje geleden heeft ze een foto’s uit tijdschriften geknipt, het waren exact dezelfde foto’s en ze was er van overtuigd dat ik dat was. Zoiets maakt mij ook wel een beetje blij want dan weet ik dat ze mij nog niet vergeten is… Ik weet dat ze op een gegeven moment mij niet meer zal herkennen en mijn naam vergeten maar aan die tijd wil ik liever niet denken en ik probeer nog te genieten van de momenten die ik samen met haar nog kan delen. ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Behoefte aan informatie Jongeren geven aan weinig nood aan informatie te hebben, maar ze hebben toch veel vragen Vragen rond wat er gebeurt in de hersenen, maar vooral rond het adequaat omgaan met dementie Weinig actief zoeken naar informatie, ouders als belangrijkste informatiebron Ouders ook belangrijk als rolmodel in het omgaan met dementie Informatie moet niet te theoretisch en niet te serieus zijn ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Ja, gewoon hoe dat ik moet reageren , zo een beetje hetzelfde, daarvoor hoef ik niet te weten, zo alles, alléé hoe dat ze denkt en zo, maar gewoon hoe dat ik op soms eenvoudige dingen moet reageren ... want soms als je dan reageert dan kan dat goed zijn dat dat bij haar zo keiraar overkomt . Dan denk je van oei, ‘ dat is verkeerd’ ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Ik realiseer mij nu dat ik nooit de neiging heb gehad om informatie te weten te komen ... ja, dat was zoiets van ‘ het is nu éénmaal zo’ en omdat mijn ouders er ook altijd bij waren en dat besproken hebben zo ... ja en ik denk internet dat dat te afstandelijk zou zijn. Al die medische praat .... ik zoek dan toch liever andere dingen ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Informatiebrochure op maat Eerste nederlandstalige brochure voor deze doelgroep ! Inhoudstabel met herkenbare vragen: Vb. Hoe praat ik het beste tegen opa, want wat hij zegt klopt helemaal niet ? Enkel lezen wat je interesseert Eerst informatie rond het omgaan, en dan informatie rond de ziekte zelf Illustratie met cartoons ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Als je kan begrijpen dat je agressieve oma in wezen een bange oma is …. ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Probeer niet teveel vragen te stellen ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Het geheugen als computer … ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij

Tips voor de praktijk Jongeren informeren = ouders informeren Jongeren gaan weinig actief op zoek naar informatie → belangrijk om ze spontaan te informeren Zorgen voor praktische informatie Naast informatie ook het belang van het voorleven in het goed omgaan met dementie ‘ Een grootouder met dementie hebben’ – Prof. M. Grypdonck, Prof. T. Defloor, E. Steeman- 28/08/2008 Verplegingswetenschap – Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij