Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Welkom 19 februari 2014.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Voorstelling 6de leerjaar
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Groep Colruyt en ‘participatie’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Heel interessant !.
De levensbeschouwelijke analyse
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking leerkrachten katholiek secundair onderwijs

interlevenbeschouwelijke competenties ontstaan / voorgeschiedenis waarom? inhoudelijk en straks?

voorgeschiedenis ILBC Onderwijsspiegel 2004-2005 ruime bevraging bij leerlingen resultaat: kennis leidt tot tolerantie respect voor levensbeschouwelijke identiteit vanuit eigen identiteit anderen ontmoeten Visietekst september 2006 leraren LBV worden gevraagd schoolprojecten rond respect voor anderen te ontwikkelen

voorgeschiedenis ILBC Memorandum Vlaamse regering 2009: minister Smet: "Met het oog op de realisatie van een gezamenlijk aanbod 'levensbeschouwing' naast de huidige keuzemogelijkheden binnen het officieel onderwijs, maken we de samenwerking mogelijk tussen de aanbieders van de verschillende levensbeschouwelijke vakken.“ Erkende instanties en vereniging LBV: voorstel tot project aan de Minister van Onderwijs en uitwerking van competenties voor interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking op school.

en daarnaast… Patrick Loobuyck vele bedenkingen vanuit de maatschappij… mensen liggen niet meer wakker van godsdienst jongeren vragen er niet naar ‘shoppen’ is de boodschap iedereen moet zich verantwoorden… LBV niet… Patrick Loobuyck LBV (godsdiensten/niet-confessionele zedenleer) vervangen door vak LEF (levensbeschouwing – ethiek – filosofie) zeker in de 3de graad.

en daarnaast… GO! wil in de derde graad 1u LBV en 1 u LEF… sinds de competenties… 1u inter- levensbeschouwelijke module Jean-Jacques De Gucht wetsvoorstel om LBV te reduceren tot 1u LBV en 1u vergelijkende godsdienstwetenschap Groen! een eenheidsvak ‘levensbeschouwing, burgerschap en filosofie’ & ‘facultatief voor lessen in een specifieke godsdienst of levensbeschouwing kunnen kiezen’.

en daarnaast… Open VLD… blijft vragen stellen in het parlement over de kostprijs van LBV in het onderwijs. Caroline Gennez… kinderen blijven langer op school en er komen keuzevakken: sport – LBV – cultuur – muziek,… overzicht op THOMAS http://www.kuleuven.be/thomas/page/poli tieke-standpunten/

competenties uitgewerkt door de commissie levensbeschouwelijke vakken goedgekeurd door erkende instanties & vereniging (inrichtende machten van de levensbeschouwelijke vakken) plechtige ondertekening van het engagement in het Vlaams Parlement met Smet en Peumans

uitgangspunten Start vanuit eigen levensbeschouwelijke identiteit of het vak waarin men les volgt… voor ons r.-k. godsdienst Respect voor identiteit maakt dialoog mogelijk Tolerantie onmogelijk door wegduwen verschillen Maatschappelijke taak van de school: school als oefenplaats voor de maatschappij

binnen het grotere geheel… past binnen het leerplan r.-k. godsdienst vraagt openheid vanuit de voorkeursoptie van het katholieke geloof/denken in respect voor de persoon groei… als mens, als levensbeschouwelijk wezen, als gelovige. past binnen de identiteit van het katholiek onderwijs over de dialoogschool vanuit eigen identiteit in dialoog gaan met anderen in respect

kwaliteits-ondersteuning vakinformatiedossier optimaliseren belangrijke item overzicht/stand van zaken functiebeschrijving – addendum duidelijkheid naar leerkracht mee nemen in inspectie- begeleidingsbezoeken.

Inleidend Competenties interlevensbeschouwelijke dialoog en interlevensbeschouwelijk samenleven Competentie 24 competenties op 12 jaar (LO en SO) = bril ≠ thema Kennis – vaardigheden en attitudes ILB-dialoog: open – gezonde interesse & nieuwsgierigheid – ontmoeting – realisme – geen relativisme ILB-samenleven: maatschappelijke relevantie

Inleidend Twee kolommen – Drie terreinen Kennis – vaardigheden & attitudes Ik en mijn LB Ik, mijn LB en de LB van de ander Ik, mijn LB en de samenleving Te onderscheiden, niet te scheiden

Ik en mijn levensbeschouwing

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… Nieuwsgierigheid - verwondering – taal De LB kenmerken van de eigen ontwikkelende identiteit. ~ leeftijdsfase - respecteren diffuse - waarderen zoekende De eigenheid van de LB waarin hij/zij les volgt. Aanbieden referentiepunt, ‘wrijfpaal’ De interne pluraliteit van de LB waarin zij/hij les volgt Belangrijke opstap

Vaardigheden en attitudes – De leerling… Verwoordt open en bedachtzaam gedachten, gevoelens, ervaringen, normen en waarden vanuit de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van de eigen LB. Gaat respectvol en open om met de diversiteit binnen de eigen LB. Ontwikkelt een positief zelfbeeld en neemt initiatief gebaseerd op de beleving van de eigen LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en deze van de ander

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De eigenheid van andere LB. Ontmoeting - realisme De eigenheid van een LB zoals een bevoorrechte getuige of een relevante vertegenwoordiger van een LB ze voorstelt. Gelijkenissen en verschillen tussen LB. ↔ on-verschil-ligheid De interne pluraliteit in verschillende LB. Openstaan voor betekenis van verschillen

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Herkent en benoemt de LB kleuring van gedachten, gevoelens, ervaringen, waarden en normen bij zichzelf en de anderen. Respecteert het bestaan van LB. Luistert empathisch naar leeftijdsgenoten met een andere LB. Verplaatst zich in het LB perspectief van anderen. Is constructief kritisch over eigen en andere LB. Gaat respectvol en open om met de eigenheid van andere LB.

Ik, mijn levensbeschouwing en de samenleving

Kennis - De ll ontdekt en verwoordt… De verschillen tussen stereotyperingen over een LB en de binnenkant van een LB Moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS De rol van LB voor zichzelf en de samenleving

Vaardigheden en attitudes – de leerling… Onderscheidt levensbeschouwelijke stereotypering van levensbeschouwelijke identiteit. Gaat constructief om met moeilijkheden en kansen voor ILD en ILS Oefent ILS en ILS als noodzakelijke vaardigheid voor het leven in de realiteit van een multilevensbeschouwelijke samenleving Herkent afspraken en regels nodig voor het interlevensbeschouwelijke samenleven en past deze toe.

Doel werken aan een tolerantere maatschappij één element oplichten (dialoog) als maatschappelijk relevant gegeven erkennen van de waarde van de pluraliteit dialoog met de ander, laat ook nadenken over zichzelf

dialoog taal aanleren in evenwaardigheid realistisch <-> oneliners ≠ relativeren van eigen of andermans overtuiging = nieuwsgierigheid wekken

interne pluraliteit dubbele uitdaging doet nadenken over het eigen standpunt is een opstapje naar de diversiteit in andere levensbeschouwingen vertrekpunt is altijd het eigen vak LLN aanzetten tot openheid voor de diverse visies in de eigen levensbeschouwing

samen leven maatschappelijke opdracht LBV: mee-werken aan een tolerantere maatschappij vandaar: aandacht voor maatschappelijke thema’s LET WEL: benaderen vanuit de levensbeschouwelijke insteek. vanuit de diversiteit aan levensbeschouwingen kansen grijpen om vooroordelen en vijandsbeelden te doorbreken en liever nog: te voorkomen.

ontmoeting proberen om dit realistisch in te vullen… meer LB dan er aanwezig zijn in de klas nadruk op relevante vertegenwoordiger als informatiebron persoon filmpje geschrift interview materiaal gebruiken dat vanuit de LB zelf komt en niet over een andere LB

ondersteuning THOMAS zet er zijn schouders onder… delend onder elkaar geleidelijkheid – experiment ook handboeken – via digitale info

en nu… ‘van de orde van het leerplan’ – komt in de nieuwe uitgave van het leerplan dubbel doel: een bril om naar de eigen lessen te kijken een project uitwerken van maximaal 6 uren Zal ‘later’ worden meegenomen bij een inspectie- begeleidingsbezoek in de school.

en nu… belang om dit te thematiseren in de vakwerkgroep Belangrijke vragen: sta ik achter deze uitdaging om ‘dialoog’ tot stand te brengen? hoe kunnen we werken aan vaardigheden en attitudes i.p.v. uitsluitend kennisoverdracht? Of… kennis in functie van… wat spreekt mij hier in aan? zie ik mezelf in dialoog gaan met anders-denkenden? Is er bij mij openheid tot dialoog met ongelovigen? welke kansen zie ik deze ILC? welke moeilijkheden vrees ik? acht ik mezelf in staat om dialoog te modereren… in plaats van discussies in de hand te houden? durf ik over dialoog met leerlingen spreken?

en nu… gradueel werken… starten vanuit het eerste niveau en het derde… aanvullen met het tweede… op welke manier breng ik taal aan? slaag ik er in om leerlingen die ‘trage vragen’ te laten stellen en zich in te leven in vragen die dikwijls méér vragen genereren dan oplossingen aangeeft breng ik echt de pluraliteit binnen het katholieke denken/geloven binnen in mijn lessen? Op welke manier? Of indien niet, hoe kan ik dit versterken? durf ik daarna ook kijken naar andere levensbeschouwingen?

en nu… pedagogisch Hoe kan je de leerlingen waardering voor de eigen LB bijbrengen? Hoe kan je de leerlingen gevoelens laten uiten vanuit hun eigen LB achtergrond? Welke moeilijkheden kunnen we hierbij verwachten? Hoe kan je leerlingen vanuit hun eigen levenservaring met anderen in dialoog laten gaan? Hoe kan je leerlingen laten nadenken vanuit het perspectief van een andere levensbeschouwing. Hoe pakken we die perspectiefwissel aan? 5. Hoe maak je van je klas een positief kritische onderzoeksgemeenschap die de levensbeschouwelijke kleuring van gedachten en opvattingen leert herkennen en waarderen? 6. Hoe leer je leerlingen reizen door een interlevensbeschouwelijk landschap?(Hoe organiseren we de ontmoetingen binnen en buiten de klas? ).

een mogelijke oefening… vb: bezoek aan ‘levensbeschouwelijke huizen’. Je gaat naar katholieke kerk, protestants gebedshuis, moskee en vrijzinnig centrum. Je beluistert hoe iemand van ‘ter plaatse’ info geeft over zijn/haar levensbeschouwing of over wat in dat ‘huis’ gebeurt. Leerlingen krijgen de kans tot verduidelijkende vraagstelling. opdracht: aan welke competenties wordt gewerkt? hoe kan je dit project verder aanpassen door dingen toe te voegen, weg te laten, te vervangen zodat je meer werkt aan de competenties?

een mogelijke oefening… Neem een thema uit het handboek… bekijk waar je competenties terug vindt hoe je door toevoeging van enkele impulsen misschien anders werkt aan de competenties

http://ilbc-op-school.weebly.com/