Blok 1 les 2, college en werkgroep Maandag 12 november 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Workshop 3 deel 1: Marketing
V1, e-Business en e-marketing
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor ZZP-ers
V1, e-Business Blok 1 les 3, college en werkgroep Maandag 19 november 2007.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
Wat is interactieve marketing?
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Geld verdienen met trends
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
The LAW VBI9A4.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Nieuw relatiemanagement / scrm
Advanced Business Information Solutions
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
voor iedere ondernemer
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Visie & Strategie.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Online Marketing voor het MBO
Vmbo 2 economie Goede producten?
Big Data.
Big Data.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Blok 1 les 2, college en werkgroep Maandag 12 november 2007 V1, e-Business Blok 1 les 2, college en werkgroep Maandag 12 november 2007

Vandaag… Kern vorige week E-marketing opdracht Highlights hoofdstuk 2 Chaffey t/m pag 45 Eventuele vragen hoofdstuk 2 Scheer Pauze

Huiswerk Bestuderen: hoofdstuk 1 van Chaffey Bestuderen: hoofdstuk 2 van Scheer E-marketing opdracht

Definitie E-business E-business omvat die organisatorische processen waarbij het gehele ondernemingsproces, en dan met name het marketing, database-management, logistiek in/verkoop en Customer Relations Management (CRM) proces, met behulp van interactieve elektronische, online media plaatsvinden en waarbij interactie tussen mensen en machines (software, hardware, telecommunicatie) plaatsvindt. Het doel daarbij is het totstandkomen van een geordende en geplande uitwisseling van informatie, goederen en/of diensten tussen aanbieders en afnemers met het streven naar een gecontroleerde, transactionele relatie.

Waar gaat E-Business over? Relatie met de klant Enabled by Internet Technology: Electronic Commerce ...

Waar gaat E-Business over? Relatie met de klant Enabled by Internet Technology: Electronic Commerce Relatie met de partners en leveranciers

Waar gaat E-Business over? Relatie met de klant ... Enabled by Internet Technology: Electronic Commerce De interne organisatie Relatie met de partners en leveranciers

Waar gaat E-Business over? Relatie met de klant Op basis van Internettechnologie E-Business ... Enabled by Internet Technology: Electronic Commerce De interne organisatie Relatie met de partners en leveranciers

Waar gaat E-Business over? Welke (nieuwe) services kan ik mijn klanten aanbieden ? Hoe kan ik op een juiste manier interactie met mijn klanten bewerkstelligen ? Hoe kan ik mijn klanten persoonlijk benaderen ? Hoe kan ik de juiste klanten de juiste aandacht geven ? Hoe trek ik klanten aan ? Relatie met de klant Hoe kan ik mijn klanten beter aan mij binden ? Op basis van Internettechnologie E-Business ... Hoe maak ik mijn organisatie meer klantgericht ? Enabled by Internet Technology: Electronic Commerce De interne organisatie Relatie met de partners en leveranciers ... ... Hoe ontsluit ik mijn informatiesystemen aan de buitenwereld ? Hoe ga ik om met handelspartners ? Hoe kan ik nieuwe mogelijkheden met nieuwe partners ontginnen ? Hoe kan ik efficiënter samenwerken met partners ? Hoe kan ik de interne processen beter op elkaar afstemmen ?

Vier fases in E-business Tactical Strategic Additional Features Intranet Apps. Interactivity Personalization Basic Search Linked Sites Marketing Information Brochures E-Commerce EDI ERP Apps. Self-Service Apps. SC Optimization CRM Apps. Industry Apps. Customer Integration Presence Interaction Transaction Transformation Increasing Business Value Globaal kunnen we in de ontwikkeling van E-business in bedrijven 4 fases onderscheiden. Ten eerste het aanwezig zijn op het internet door informatie van het bedrijf beschikbaar te stellen. Deze informatie is statisch, verandert vrijwel niet. Tweede fase is de interactiefase waarbij informatie dynamisch is. Hierbij kan bijvoorbeeld dynamisch informatie uit databases beschikbaar worden gesteld. De volgende fase is de transactiefase waarbij bedrijven/consumenten bestellingen en betalingen kunnen doen via het internet. De web applicatie is bijvoorbeeld gekoppeld aan een ERP systeem van een bedrijf (BAAN, Oracle, SAP etc) of maakt onderdeel uit van een Extranet of marktplaats. De laatste fase is de transformatie fase. Hierbij verdwijnen grenzen in en tussen bedrijven onderling, consumenten en afdelingen. According to Gartner: The cost, sophistication and business value of enterprise Web sites have increased dramatically across most industries (particularly consumer-oriented sites) in the past three years. In the next three years, an even greater growth in value and cost is anticipated. The primary vehicle for this increase is the integration of Web applications and enterprise operations applications, including manufacturing, inventory management and transportation, as well as sales, marketing and customer service. In addition to integrating the data (that is, enabling the data to flow among the applications by standardizing content and semantics), the business value of the Web will also be increased by its use as a common front end to virtually all networked applications — rivaling Microsoft Windows (and working with it) as the interface of choice. Enterprises will be further driven by Web-based access to improve, or transform, their business processes, procedures, policies and organizations in order to enable more real-time access to (and updating of) critical enterprise information by trading partners that have the authority to do so. Increasing Application Cost

Nipo (januari 2002): cijfers over “e-business readiness”: 77% van MKB heeft internetaansluiting. 25% van MKB heeft website. 10% van MKB verkoopt online producten of diensten. Duidelijk verband met grootte van de vestiging. Nipo-monitor heeft huishoudens, bedrijven en ISP’s ondervraagd. Deze cijfers slaan op bedrijfsvestigingen. “koppeling” kan bij Nipo betekenen koppeling met eigen back-office-systeem koppeling met externe partners Grafiek: hoe groter de vestiging – in aantal medewerkers –, hoe geavanceerder zijn e-business-situatie.

Zeker weten... (Paper!) Onderscheid kunnen maken tussen e-business en e-commerce Welke diensten dmv aanwezigheid op het internet kunnen worden ontwikkeld en aangeboden Redenen om ‘aan e-business te doen’

Oefening 1 (10 minuten, duo) Zoek bij Google naar de 4 fasen in e-business en geef een korte omschrijving (sommige bedrijven hebben het over 5 of 6 fasen). Geef aan op welke website je je informatie hebt gevonden.

Oefening 2 Ga naar de website van de EVD (economische voorlichtings dienst) Beschrijf van de EVD onder e-business verstaat Ga naar de onderstaande url: http://www.evd.nl/info/zoeken/ShowBouwsteen.asp?bstnum=97812&location=&highlight=

Ook essentieel Onderscheid tussen Business2business en Business2consumer. Er zijn echter nog andere vormen (volgt) Rode draad door het boek: b2b en b2c bedrijf, zoals geïntroduceerd in hoofdstuk 1

Oefening 3 Doe deze oefening in tweetallen Zoek 3 verschillende organisaties op het internet die in een b-t-b omgeving opereren en 3 in een b-t-c omgeving Geef een korte omschrijving van de activiteiten Je hebt 20 minuten de tijd om de oefening te maken, daarna zal een aantal duo’s verslag doen.

Richtlijnen B2B-bedrijf Kostenbesparing (sales, promotie en service), evt doorberekenen in eindprijs Procesbeheersing en meten: minder opslag, beter vooruitplannen. Bovendien: wat doet men, wat wil men? Drempel om aan marktpenetratie en marktontwikkeling te doen ligt lager. Nu ook kleinere klanten interessant omdat de cost of sales lager liggen Verbeterde communicatie met klanten en distributeurs (24/7, realtime) Service: bezorgstatus, voorraadbeheersing, korte doorloopcyclus Mogelijk concurrentievoordeel omdat anderen nog niet aan e-business doen.

Richtlijnen B2C-bedrijf Kostenbesparingen Postordering digitaliseren en daarmee internationalisering Communicatie (vgl. b2b-bedrijf) Procesbeheersing en meten Concurrentie: volger, je zult wel moeten anders komt je bestaansrecht onder druk te staan.

Koffie…….

Highlights hoofdstuk 2 Chaffey Tot en met pagina 45, les 4 gaat over de rest van dit hoofdstuk

De omgeving waarin e-businessdiensten worden geleverd

Meer specifiek (1) Klanten: voorzien we in de juiste behoefte? Hebben ze alles wat nodig is om onze diensten te kunnen kopen? Concurrenten: lopen ze voor? Of hebben wij een concurrentievoordeel? Tussenschakels: is de relatie exclusief of opereert de tussenschakel ook voor concurrenten? Hebben tussenschakels wel toegevoegde waarde? Leveranciers: hoe kopen zij in en hoe loopt de wederverkoop? Hebben zij de nodige infrastructuur?

Meer specifiek (2) Sociaal: wat vindt de gemeenschap van het bijhouden van persoonsgegevens? Privacy! Wetgeving: beperkingen, belastingen Economisch: beperkingen of mogelijkheden voor zakendoen, zowel nationaal als internationaal Technologisch: wat is state of the art, wat zijn trends, moet ik dat in huis halen?

B of C? Business to business Business to consumer Consumer to consumer B2C B2B C2C grondstoffen- leverancier fabrikant groothandel detailhandel consument consument

B2B en B2C interactie tussen een organisatie, leveranciers en klanten

Transactiesoorten tussen organisaties en afnemers

Verschillen tussen B2B en B2C? Qua marktvolume Qua # kopers Qua besteed bedrag Qua complexiteit van koopbeslissingen Qua distributie Qua koopgedrag Qua productkenmerken Andere verschillen?

Distributie; trend in e-busines: desintermediatie

Desintermediatie Het verwijderen van tussenschakels, zoals distributeurs of tussenhandelaren die zich voorheen tussen het bedrijf en de klant bevonden

Distributie; nog zo’n trend: herintermediatie

Vraag: Kijkend naar de muziekindustrie.. Welke tussenschakels hebben het nu moeilijk? Welke ontwikkeling ligt hieraan ten grondslag? Maw: hoe vindt de distributie van muziek tegenwoordig plaats. Beantwoord deze vraag ook voor de reisbranche.

Typische online tussenschakels Portals, verticals, directories Zoekmachines Virtuele winkels Financiële tussenschakels (facilitators) Fora, communities Prijsvergelijkers E-marktplaatsen

Scheer Vragen over hoofdstuk 2?

Huiswerk volgende week Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 4 en 5

Volgende week: CBS-opdracht Team 1: pagina 125 t/m 136 (4.1 t/m 4.3) Team 2: pagina 137 t/m 155 (4.4 t/m 4.6) Team 3: pagina 155 t/m 164 en 197 t/m 207 Team 4: pagina 207 t/m 228 (par. 6.3 en 6.4) Alleen presentatie geven, geen document opstellen (hand-outs mag altijd natuurlijk)