Dia 1 Module 1: kennismaking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Welkom op TOV! Bekering.
Uitslag enquête over online pesten
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
“Ik kan dit niet oplossen...”
Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag
Ik wens je De kracht van god.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Opkomen voor jezelf.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Module 6: verbindingen en herstel
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Welkom in de samenkomst
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Module 7: hoe je een pleitbezorger van je kind wordt
Gezonde Relaties
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Benieuwd naar wie ik ben ...
Vrienden zijn er om je te steunen
Een zoon vraagt aan zijn vader : “Pap, wat is eigenlijk POLITIEK ?”
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Godsdienst 1 1.
Wie nodig je als eerste uit?
Is het allemaal wel waar?
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Ken je me niet meer?.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Wat doet de Heilige Geest?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
“Geef en je zal gegeven worden.”
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Met handen en voeten geloven 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Een liefdesgeschiedenis
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Preek Jakobus 2:
Heel interessant !.
DE SPIEGEL.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
DE SPIEGEL Een liefdesgeschiedenis Vertaald uit het Spaans – Freddy Storm 11/2009.
Nee Zeggen!.
Transcript van de presentatie:

Dia 1 Module 1: kennismaking

Marja (8 maanden) Marja wordt midden in de nacht huilend wakker. Dia 2 Marja (8 maanden) Marja wordt midden in de nacht huilend wakker. Als tante Jennie probeert haar te troosten, strekt Marja haar rug, duwt haar handen tegen Jennies schouders en schreeuwt nog harder. Wanneer Jennie probeert oogcontact te maken met Marja, draait de baby haar hoofd weg. ‘Deze kleine baby geeft me het gevoel compleet afgewezen te worden’, zegt Jennie. ‘Soms voel ik mij zo hulpeloos, dat ik haar gewoon moet neerleggen en laten huilen.’

Dia 3 Rachel (17 maanden) Sinds Rachel in een pleeggezin zit, heeft zij weinig interesse in eten en is zij een pond afgevallen. Rachel zei ‘mamma’, ‘pappa’, ‘hallo’ en ‘dag’, maar is gestopt met praten. Rachel staat vaak bij de deur of het raam stil om zich heen te kijken, alsof ze op iemand wacht.

Dia 4 Tom (4 jaar) Tom speelt vaak met een politiewagen en een ambulance. Hij laat ze tegen elkaar botsen, terwijl hij het geluid van sirenes nadoet. Wanneer zijn pleegvader probeert in te grijpen in het spel van Tom, schreeuwt Tom en gooit met de autootjes.

Dia 5 Andrea (9 jaar) Andrea houdt van lezen met haar pleegvader. Op een dag, als zij op zijn schoot zit, begint zij zichzelf op en neer tegen zijn kruis aan te wrijven. Geschrokken duwt Andrea’s pleegvader haar van zich af en zegt dat ze moet maken dat ze wegkomt. Andrea rent snikkend naar haar kamer, zich afvragend waarom iedereen haar haat, en begint verwoed haar koffer in te pakken.

Dia 6 Jamie (12 jaar) Jamie is teruggetrokken en reageert niet op zijn pleegouders. Als iemand hem vraagt wat hij wil, zegt hij: ‘Weet ik veel?’, en haalt zijn schouders op. Jamie blijft achter op school en gaat om met kinderen die zich in het zwart kleden. Toen Jamie bij zijn pleegouders kwam wonen, vroegen ze of hij een foto van zijn grootouders wilde ophangen. ‘Nee, dat wil ik niet. Laat me met rust!’, snauwde hij, en trok zich terug op zijn slaapkamer.

Dia 7 Danny (15 jaar) Danny is in de problemen gekomen, omdat hij niet oplet en kliert in de klas. Nu spijbelt hij, om in een park in de buurt te gaan drinken of een blowtje te roken. Op een feestje ziet Danny dat een vriend een meisje uitscheldt. Als zijn vriend het meisje een duw geeft, slaat Danny hem in elkaar. Als de medewerker van de jeugdreclassering vraagt wat er gebeurd is, zegt Danny: ‘Ik weet het niet. Ik ging gewoon in de aanvalsstand.’

Dia 8 Klinkt dit bekend?

Dia 9 Uitdaging De zorg voor getraumatiseerde kinderen kan bij opvoeders de volgende gevoelens oproepen: verwarring; frustratie; onderwaardering; boosheid; hulpeloosheid.

Oplossing: opvoeden met kennis van trauma Dia 10 Oplossing: opvoeden met kennis van trauma

Oplossing: opvoeden met kennis van trauma Dia 11 Oplossing: opvoeden met kennis van trauma Als je begrijpt wat een trauma is en hoe het je kind beïnvloedt, wordt het makkelijker om: met je kind te communiceren; gedrag en overtuigingen van je kind te verbeteren; voor je kind de hulp te krijgen die het nodig heeft; het risico op uitputting van jouw medeleven of secundaire traumatisering te verminderen; een meer effectieve en tevreden pleegouder te worden.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 12 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 13 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 14 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 15 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 16 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen. 5 Respecteer en ondersteun positieve, stabiele en blijvende relaties in het leven van je kind.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 17 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen. 5 Respecteer en ondersteun positieve, stabiele en blijvende relaties in het leven van je kind. 6 Help je kind om begrip van zijn of haar eigen levensverhaal te ontwikkelen, gebaseerd op kracht.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 18 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen. 5 Respecteer en ondersteun positieve, stabiele en blijvende relaties in het leven van je kind. 6 Help je kind om begrip van zijn of haar eigen levensverhaal te ontwikkelen, gebaseerd op kracht. 7 Wees een pleitbezorger van je kind.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 19 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen. 5 Respecteer en ondersteun positieve, stabiele en blijvende relaties in het leven van je kind. 6 Help je kind om begrip van zijn of haar eigen levensverhaal te ontwikkelen, gebaseerd op kracht. 7 Wees een pleitbezorger van je kind. 8 Bevorder en ondersteun traumagericht onderzoek en behandeling voor je kind.

Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma Dia 20 Essentiële elementen van opvoeden met kennis van trauma 1 Herken het effect van het trauma op je kind. 2 Help je kind zich veilig te voelen. 3 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. 4 Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen. 5 Respecteer en ondersteun positieve, stabiele en blijvende relaties in het leven van je kind. 6 Help je kind om begrip van zijn of haar eigen levensverhaal te ontwikkelen, gebaseerd op kracht. 7 Wees een pleitbezorger van je kind. 8 Bevorder en ondersteun traumagericht onderzoek en behandeling voor je kind. 9 Zorg voor jezelf.

Dia 21 Mythen Mijn liefde moet genoeg zijn om de effecten van alle slechte dingen die hiervoor gebeurd zijn te kunnen uitwissen. Mijn kind mag niet houden van of loyaal zijn aan een ouder die misbruik heeft gepleegd. Het is beter om gewoon door te gaan, alles te vergeten en niet te praten over pijnlijke gebeurtenissen in het verleden.

Werkblad ‘Mijn kind’ (groepsactiviteit) Dia 22 Werkblad ‘Mijn kind’ (groepsactiviteit) Stel je het kind voor dat nu bij jou thuis is. Vul op het werkblad de basale informatie over het kind in (naam, leeftijd en geslacht). Schrijf op wat je weet van het leven van dit kind voordat het bij jou thuis kwam. Schrijf alles over dit kind op dat je beter wilt leren begrijpen.

Start van de zelfzorg: ademvierkant (groepsactiviteit) Dia 23 Start van de zelfzorg: ademvierkant (groepsactiviteit)