Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkvoorbeelden BKO
Advertisements

Edushock leerfestival
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
WELKOM BIJ DE PRESENTATIE Basiskwalificatie onderwijs (BKO) aan de Nederlandse universiteiten Hanno van keulen, Centrum voor Onderwijs en Leren, UU.
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Online peer feedback Seminar RU, 10 maart 2011
Mediarijke didactische werkvormen
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Learning analytics: de docent
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
ICT-monitor Hoger Onderwijs
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Het Nederlandse onderwijs:
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Project ‘Rijn IJssel gaat digitaal…! Onderzoek ICLON
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Rookstopcursus voor jongeren
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
26 september 2002SPINE gebruikersperspectief - E-Xchange1 SPINE: het gebruikersperspectief Willibrord Huisman, IOWO wat is SPINE? soorten gebruikersSPINE?gebruikers.
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
moderniseren van het curriculum.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Gebruik van video in de stagebeoordeling
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
NETVIBES en DELICIOUS bij NHL HOGESCHOOL Hester van Randen 25 november 2010.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Vernieuwen wijkparticipatie
Professionele excellentie en Honours
Resultaten ICT monitor 2002
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs2 Docentprofessionalisering in HO NL •Aanvankelijk amper georganiseerd •HBO-300 •WO: incidenteel; bij vernieuwingen. •Meerdere ontwikkelingen hebben geleid tot meer aandacht voor docentprofessionaliteit •Laatste 5-10 jaar: enige organisatie •WO: BKO (en SKO) •HBO: Ma-graden, onderzoek, werkveld en ook BKO en SKO? •ICT, taalvaardigheid.

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs3 Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) Wederzijdse erkenning: •Docentprofiel •Professionaliseringstraject •Toetsing •Civiel effect. Variatie: •Inhoud van profiel •Beginnende docenten ervaren docenten •Al dan niet verplicht traject •Toetsing verschilt.

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs4 En ondertussen… … staat het hoger onderwijs niet stil: •Toetsing en examinering •Studiesucces •Herzien accreditatiestelsel. •Body of knowledge •Onderzoekslijn en kenniskring •Professionele docententeams. En…

… het duizelt de docent: 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs5

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs6 Amateurtoneel Zoek denkfouten!

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs7 De denkfouten volgens José & Willibrord 1.1. "De docent staat er voor" 2.2. "Professionaliseren = op cursus gaan" 3.3. "De docent bestaat nog" 4.4. "E-learningisering is profijtelijk" 5.5. "De ICT ontwikkel je op het laatst"

1. "De docent staat er voor" 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs8 Verder

1b. Nee, de student staat er in 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs9 Veel meer over dit onderwerp op en op Verder Overzicht

2. "Professionalisering = op cursus" 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs10 Docententraining Werken in docententeams Werken in cursusteams Kwalificatie Civiel effect Deelname Regelingen Ondersteuning Verplichtingen Voorzieningen EvaluatiesJaargesprekken Zelfstudie Coaching Collegiaal afkijken Eigen onderwijspraktijk Portfolio Beoordeling Toetsing Beter onderwijs ? ? Verder Overzicht

3. "De docent bestaat nog" 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs11 Docent 1 Docent 2 Docent 3 Docent 4 Docent 5 Docent 1 Docent 2 Docent 3 Docent 4 Docent 5 Sp. A Sp. B Sp. C AB abcd Ontwikkelaar Organisator Begeleider Onderwijskundige Expert Programmeur Video-regisseur Beoordelaar Verder Overzicht

4. "Elearningisering is profijtelijk" 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs12 Campusgebonden onderwijs Winst: extra doelgroep; geen extra ruimte nodig; weinig begeleidingstijd Probleem 0: doelgroep is wezenlijk anders qua: - voorkennis, - studeergedrag, - tijd, plaats, tempo, - studiedoel Probleem 1: de kwaliteit van het studiemateriaal blijkt te laag voor zelfstudie Afstands- onderwijs omzetten Makkelijk met ICT Probleem 2: begeleiding moet anders Probleem 3: de toetsing blijkt het onderwijs te betreffen Verder Overzicht

5. "De ICT ontwikkel je op het laatst" 12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs13 Doel Toetsing Werkvormen Inhoud Materiaal Papier Online Mediumkeuze Doel Toetsing Werkvormen Inhoud MateriaalPapierScherm Digitaliseren Doel Toetsing Werkvormen, media, platforms Inhoud ICT in onderwijsontwerp Proces ICT verandert de doelen Ooit Toen Nu Straks Verder Overzicht

12 september 2011Docentprofessionalisering ICT & Onderwijs14 Over veranderen 10 fouten bij gedragsverandering: gedragsverandering/ htm?utm_source=Jacco+Valkenburg&utm_medium=twitter 8 lessen ‘How the World’s most improved School Systems keep getting better’ (McKinsey, 2010): hlights/How%20School%20Systems%20Get%20Better.aspx