Workshop: Inleiding tot de OEES Claudia Claes & Riet Steel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Aspecten van evaluatieonderzoek
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Kwaliteit is ook kwantiteit
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
De Ontwikkeling van de persoonsgerichte ondersteuningsuitkomsten schaal (POS) Elise Bonte 1BaOA1.
Welkom bij de presentatie van het
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Motivatie: van begrip naar toepassingen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Strategische Buurt Ontwikkeling
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
4. Online strategie Internet scorecard
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
mensen met een verstandelijke beperking
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
23 juni 2017.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Richting geven aan Teamontwikkeling
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Workshop: Inleiding tot de OEES Claudia Claes & Riet Steel Studiedag Efficiëntie en Effectiviteit 28 september 2012

Overzicht presentatie Situering Twee instrumenten: De POS De OEES Vragen

Situering Quality of Life als meetbaar construct Evidence-based practices en het gebruik van logic program modellen

QOL QOL als meetbaar construct (Schalock et al., 2010) Multidimensioneel met kerndomeinen Beïnvloed door persoonlijke- en omgevingsfactoren Domeinen zijn universeel,alhoewel ze kunnen verschillen in waarde en belang Assessment van QOL domeinen is gebaseerd op cultureel sensitieve indicatoren (Schalock et al., 2010)

Evidence-based practice model

Logic Program Model Individu Organizatie Maatschappij Vraagstelling Assessment Diagnose Ondersteuning High performance teams PCP Sysem of supports Programma opties Beleid Evidence indicatoren Gedrags-verandering Fysieke verandering QOL… Efficiëntie metingen Effectiviteits-metingen SES Tewerkstelling Wonen

Program Logic Model van Ondersteuning Problemen Multi- dimensionele beeldvorming Wensen + Onder- steunings- Behoeften Risico’s Behoeften Strategie= Doelen Acties Hulpbronnen Ondersteuningsproces Toets Uitkomsten Kwaliteit van Bestaan (subj + obj) Quality of Life P D C A Vraagverduidelijking Ondersteuning Uitkomsten

Twee instrumenten Personal Outcome Scale (POS) Organizational Effectiveness & Efficiency Scale (OEES)

Personal Outcomes Scale Persoonlijke Ondersteuningsuitkomsten Schaal Schaal voor de beoordeling van de individuele kwaliteit van bestaan Dr. Jos van Loon Prof.dr. Geert van Hove Prof.dr. Robert Schalock Lic. Claudia Claes 2008

Opzet van de schaal Meten van ‘outcomes’: uitkomsten of resultaten van ondersteuning Meten van de kwaliteit van bestaan Model van Schalock en Verdugo (2002) m.b.t. QOL: Drie factoren, acht domeinen, drie indicatoren per domein Twee interviews met vragenlijsten: gesprek met de cliënt (of proxies): Zelfbeoordeling plus gesprek met de professional: Geobjectiveerde beoordeling

Persoonlijke Ontwikkeling Persoonlijke Ontwikkeling gaat over jouw opleiding en scholing (inclusief “een leven lang leren”) en persoonlijke competenties (inclusief het leren en toepassen van vaardigheden). Voordat je de items gaat beantwoorden, kun je eerst even over het volgende nadenken. Het leren over / van de dingen waar jij geïnteresseerd in bent. Het leren van vaardigheden zodat je minder afhankelijk bent. In staat zijn om voor jezelf te zorgen. In staat zijn om voor je zelf op te komen. Zelf toegang hebben tot informatie / informatie op kunnen zoeken.

In welke mate ben je in staat zelfstandig te eten, rechtop te gaan staan en te gaan zitten, naar de wc te gaan en jezelf aan te kleden? Over het algemeen Met hulp Kan ik niet onafhankelijk zelfstandig In welke mate ben je in staat maaltijden klaar te maken, schoon te maken, zelfstandig op pad te gaan en medicijnen te nemen? Ben je vaardigheden aan het leren om zelfstandiger te worden, volg je cursussen of een opleiding? Veel Enkele Weinig tot geen Is er gelegenheid voor jou om te laten zien welke vaardigheden je bezit? Vaak Soms Zelden tot nooit Heb je toegang tot informatie waar je geïnteresseerd in bent: bijvoorbeeld een krant,een tijdschrift, internet of een bibliotheek? In ruime mate Enigszins Niet of nauwelijks Gebruik je een computer, een telefoon of een rekenmachine? Vaak Soms Zelden tot nooit

Organizational Effectiveness & Efficiency Scale Organisationele Effectiviteits en Efficiëntieschaal Robert L. Schalock Miguel A. Verdugo Chun-Shin Lee and Tim Lee Jos van Loon and Kees Swart Claudia Claes

Ontwikkeling van de schaal Literatuuronderzoek Identificeren evidence-based indicatoren van organisatie prestatie en performantie management Conceptmapping Aggregeren indicatoren in conceptueel en meetkader, voortbouwend op 4 wijdverspreide performantie gebaseerde perspectieven Balance Score Card Client / consument Groei Financieel Interne Processen

Ontwikkeling van de schaal Opbouw initiële schaal 20 items, 5 per perspectief, opgebouwd uit 3 of meer indicatoren 3-punten beoordelingsschaal Effectiveness + Efficiency Index = Sustainability Index Fieldtesting bij potentiele gebruikers potentieel gebruik (Taiwan) toepasbaarheid en helderheid (Spanje) betrouwbaarheid en validiteit (Vlaanderen) bepalen aangewezen afname, analyse en rapportage Vertaling en publicatie 4 talen: Chinees, Engels, Nederlands, Spaans

Items De organisatie stemt haar diensten of ondersteuning af op gemeten en/of aangegeven ondersteuningsbehoeften De organisatie rapporteert het aantal cliënten dat in een meer onafhankelijke, productieve en ‘community-based’ woonomgeving leeft en werkt. De organisatie evalueert persoonlijke uitkomsten. De organisatie rapporteert de samengevoegde persoonlijke uitkomsten. De organisatie gebruikt technologie om de persoonlijke uitkomsten te verbeteren. De organisatie verwoordt haar missie en beoogde resultaten. De organisatie wendt de beschikbare middelen aan om de beoogde resultaten te halen. De organisatie ontwikkelt programma opties. De organisatie ontwikkelt en evalueert high performance teams. De organisatie controleert de job tevredenheid en ontwikkelt programma’s die leiden tot jobverrijking.

Items De organisatie vergelijkt eenheidskosten (kosten per uur, dag, maand) tussen verschillende locaties of afdelingen (bv. tewerkstellingsprogramma’s, residentietypes, onderwijsprogramma’s) De organisatie rapporteert het percentage van het budget dat wordt gebruikt voor de ondersteuning van de cliënt. De organisatie controleert de relatie tussen sociaal kapitaal en agency based kapitaal. De organisatie gebruikt vaste en variabele (indirecte en directe) kostencalculaties om een begroting met groei te kunnen maken. De organisatie gaat partnerschappen aan. De organisatie verbindt programmacomponenten van input, output, throughput met elkaar. De organisatie gebruikt een geïntegreerd informatie managementsysteem overheen verschillende geografische locaties en programma types. De organisatie toont de relatie aan tussen eenheden van aangeboden diensten/ondersteuning en vastgestelde ondersteuningsbehoeften. De organisatie gebruikt effectiviteit en efficiëntie indicatoren als basis voor continue kwaliteitsverbetering. De organisatie gebruikt data voor verschillende doeleinden.

Voorbeeld: ITEM 9, Groei perspectief De organisatie ontwikkelt en evalueert high performance teams. Indicatoren: De organisatie beschrijft haar huidige benadering in de ontwikkeling en het inzetten van teams. De organisatie ontwikkelt een teamcultuur. De organisatie evalueert de effectiviteit en efficiëntie van haar high performance team(s) Voorbeelden: De organisatie beschikt over protocollen omtrent de vergaderingen, samenstelling en specifieke taken van de teams. Er zijn strategieën voor het oplossen van conflicten; … Score: 1 2

Voorbeeld: ITEM 18, Interne Processen De organisatie toont de relatie aan tussen eenheden van aangeboden diensten/ondersteuning en vastgestelde ondersteuningsbehoeften. Indicatoren: De organisatie heeft een gestandaardiseerde aanpak in het bepalen van de eenheden van dienstverlening (zie item 11). De organisatie heeft een gestandaardiseerde aanpak voor het bepalen van de individuele ondersteuningsbehoeften (zie item 1) De organisatie kan empirisch het verband aantonen tussen eenheden van aangeboden diensten/ondersteuning en de gemeten ondersteuningsbehoeften van de persoon. De organisatie rapporteert de resultaten van vraag C. Voorbeelden: Er is een beschrijving van een gestandaardiseerde aanpak om eenheden van dienstverlening te definiëren; er is een gestandaardiseerde aanpak voor het bepalen van individuele ondersteuningsbehoeften; er zijn studies die het verband tussen aangeboden diensten/ondersteuning en de gemeten ondersteuningsbehoeften van de cliënt onderzoeken of evalueren. Score: 1 2

Scoring

Uitkomst uitgedrukt in chartdiagram

Uitkomst uitgedrukt in chart

Pilootstudie Doel: Schaal vertaald naar Nederlands Betrouwbaarheid en validiteit nagaan Perceptie duidelijkheid en relevantie Schaal vertaald naar Nederlands Afname van 3 stafmedewerkers in 14 organisaties Medewerking 2 studenten Bestuurskunde

Pilootstudie Medewerking 14 organisaties 13 Vlaams (VAPH), 1 Nederlands Dagcentrum Omega Dagcentrum Sint-Niklaas Dagcentrum ‘t Veldzicht De Beweging De Bosuil De Vierklaver Den Achtkanter Emiliani Humival Katrinahof Klim Oostrem Pegode Stichting Arduin

Pilootstudie: Ervaringen en eerste resultaten Client Minderheid organisaties werkt reeds met gemeten (en geaggregeerde) persoonlijke uitkomsten QOL cliënten Groei Gemiddeld hoge scores  innovatie en kwaliteitsverbetering, clientgericht & gediversifieerd aanbod, VTO-beleid, … Financieel Scores sterk bepaald door Vlaamse context Interne Processen Grote aandacht voor procesmatig werken, minderheid organisaties werkt met PLM (uitkomsten beperkt in beeld)

Pilootstudie: Ervaringen en eerste resultaten Meerwaarde consensusscore Houdt organisatie spiegel voor: zet aan tot reflectie, bijsturing, strategische planning Verschil in score beïnvloed door grootte organisatie Invloed Vlaamse context: regelgeving, financiering, … (bvb evolutie naar PGB) Vnl invloed op scoring indicatoren Financieel perspectief Sommige formuleringen en voorbeelden bij indicatoren nog voor verbetering vatbaar

Wordt vervolgd… Rapport pilootstudie Bijstelling instrument door internationale auteursploeg Lancering definitief Engelstalig instrument januari 2013? Vertaling en lancering Nederlandstalig instrument voorjaar 2013? Vervolgonderzoek & gebruik in praktijk

Vragen?

E-QUAL – Expertisecentrum Quality of Life Claudia Claes claudia.claes@hogent.be 09 / 248 88 94 Riet Steel riet.steel@hogent.be