Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van het gemeentelijk beleid Handreikingen vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Febeliec represents the industrial consumers of electricity and natural gas in Belgium Technisch reglement distributie (E+G) Opmerkingen Febeliec 11/4/2012.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
to print or not to print … Logo van uw onderneming WIJ DOEN MEE.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
HoekscheWaardDuurzaam
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
ICT & Mobiliteit Frank Van Thillo 13 oktober 2011.
Inburgering in Vlaanderen
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Deel 1 De BSC van AWV.
Inter-provinciale studie detailhandel
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Datagestuurde handhaving :
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Vrachtroutenetwerk Stien Verlinden Indeling toelichting Missie vrachtroutenetwerk (VRN) Fasering in de uitwerking van het VRN.
Plattelandsmobiliteit als proces binnen het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg Peter Vleugels Vlaamse Landmaatschappij - Afdeling Platteland Dienst Vlaams.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Subsidieoverzicht voor Trage wegen 24/05/2016. PDPOIII subsidie voor trage wegenplan 2.subsidie naambordjes buurt- en voetwegen 3.subsidie.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Omgevingswet en Gezondheid
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Wetgeving overheidsopdrachten
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van het gemeentelijk beleid Handreikingen vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid

INHOUD 1.Mobiliteit en bereikbaarheid vanuit het oogpunt van werknemers, leveranciers als klanten 2.Informatie en communicatie voor betere mobiliteit 3.Structureel overleg over mobiliteitsbeleid tussen gemeente en Vlaams gewest

1. Mobiliteit en bereikbaarheid vanuit het oogpunt van werknemers, leveranciers als klanten handreiking vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid

Bereikbaarheid binnen het Vlaamse mobiliteitsbeleid Decreet betreffende het mobiliteitsbeleid (11/3/2009) Art. 4. Bij het voorbereiden, het vaststellen, het uitvoeren, het volgen en het evalueren van het mobiliteitsbeleid beogen het Vlaamse Gewest, de eronder ressorterende diensten en agentschappen, de provincies, de gemeenten en de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die in het Vlaamse Gewest belast zijn met taken van openbaar nut, de verwezenlijking van de volgende doelstellingen : 1° de bereikbaarheid van de economische knooppunten en poorten op een selectieve wijze waarborgen 2° iedereen op een selectieve wijze de mogelijkheid bieden zich te verplaatsen, met het oog op de volwaardige deelname van eenieder aan het maatschappelijk leven; 3° de verkeersonveiligheid terugdringen met het oog op een wezenlijke vermindering van het aantal verkeersslachtoffers; 4° de verkeersleefbaarheid verhogen, onafhankelijk van de ontwikkeling van de mobiliteitsintensiteit; 5° de schade aan milieu en natuur terugdringen onafhankelijk van de ontwikkeling van de mobiliteitsintensiteit.

Bereikbaarheid binnen het Vlaamse mobiliteitsbeleid Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen (VR 11/3/2013) •Onder “bereikbaar” verstaan we de totale moeite of de gegeneraliseerde kost om een bepaalde bestemming (over land) te bereiken, gerekend van herkomst tot bestemming of van deur tot deur. •Deze moeite bestaat uit vier componenten, zijnde de totale reistijd, de betrouwbaarheid van de reistijd maar ook de reiskosten (“out-of-pocket”-kosten) en de aard van het comfort dat (tijdens een reis) wordt geboden.

Bereikbaarheid binnen het Vlaamse mobiliteitsbeleid Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen (VR 11//2013) •Bereikbaarheid •Aanvaardbare reistijden •Betrouwbare reistijden •Redelijke kostprijs •Verhoogd comfortniveau DOELEN 2030: •op het hoofdwegennet (congestiegevoelige segmenten) schommelt de gemiddelde snelheid rond de 90km/u; •Binnen stedelijke gebieden zorgen we ervoor dat de reistijden met de fiets, bus en tram fors verbeteren zodat deze de concurrentie met de wagen gemakkelijk aankunnen; •We zorgen ervoor dat de verschillende vervoermiddelen goed op elkaar aansluiten zodat onnodig tijdsverlies wordt vermeden, •… DOELEN 2030: •op het hoofdwegennet (congestiegevoelige segmenten) schommelt de gemiddelde snelheid rond de 90km/u; •Binnen stedelijke gebieden zorgen we ervoor dat de reistijden met de fiets, bus en tram fors verbeteren zodat deze de concurrentie met de wagen gemakkelijk aankunnen; •We zorgen ervoor dat de verschillende vervoermiddelen goed op elkaar aansluiten zodat onnodig tijdsverlies wordt vermeden, •…

Pendelfonds (BS )

Pendelfonds (beleidsbrief) Achtste wordt op dit ogenblik afgewerkt. De negende oproep moet nog gelanceerd worden. Opstart van de tiende en elfde projetoproep zal voor de volgende vlaamse regering zijn. Dat geldt ook voor de evaluatie van het Pendelfonds

Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid ) Art. 45. § 1. De subsidie voor de projecten die gericht zijn op de ontsluiting van een tewerkstellings- winkel- of dienstenzone van bovenlokaal belang of met een significante mobiliteitsimpact, vermeld in artikel 21, § 1, 7, bedraagt : 1° 40% van de kostprijs voor de aanleg van de nieuwe ontsluitingsinfrastructuur, vanaf de rand van de zone in kwestie tot de aansluiting op de gewest- weg; 2° 60% van de kostprijs voor de herinrichting van bestaande ontsluitingsinfrastructuur vanaf de rand van de zone in kwestie tot de aansluiting op de gewestweg. De projecten, vermeld in het eerste lid, zijn subsidiabel op voorwaarde dat : 1°de activiteiten in deze zone capaciteitsproblemen doen ontstaan op het kruispunt met de gewestweg waarop de zone ontsloten wordt; 2°uit de projectnota of de unieke verantwoordings- nota blijkt dat de aanleg of herinrichting tot doel heeft de multimodale bereikbaarheid te verbeteren en daarbij rekening wordt gehouden met het STOP- beginsel;. 3° de aan te leggen infrastructuur zal worden beheerd door de gemeente Voor de subsidiëring van de projecten, vermeld in het eerste lid, komt de zone in aanmerking die bestemd is of bestemd zal worden voor de vestiging van: 1° bedrijventerreinen met een significante mobiliteitsimpact; 2° wetenschapsparken, namelijk zones, bestemd voor de vestiging van onderzoeksintensieve ondernemingen die een band hebben met een universiteit of hogeschool; 3° activiteiten van bovenlokaal belang die veel verkeersstromen genereren zoals campussen voor hoger onderwijs, ziekenhuizen, grootwinkelbedrijven, sportstadions, recreatieparken, evenementenhallen, congres- en tentoonstellingsruimte en penitentiaire instellingen.

2.Informatie en communicatie Handreikingen vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid

Actielijn 1: Multimodale informatie en diensten aanbieden •Samen met andere overheden maken we werk van de ontwikkeling van open datasystemen die als basis kunnen dienen voor de ontwikkeling van end-to-end services. •Voor het wegverkeer gebruiken we het ITS-actieplan en de bijhorende EU-richtsnoeren als raamwerk om intelligente en interoperabele basisdiensten voor de weggebruikers aan te bieden. We maken daarom verder werk van het aanbieden en verfijnen van real-time verkeersinformatie (zowel pré-trip als on-trip). •Apps bieden dergelijke diensten, maar de hiervoor noodzakelijke info kan ook tot privacy-inbreuken leiden, of tot andere maatschappelijke gevoeligheden •In overleg met de private sector zorgen we ervoor dat deze info ook direct in de voertuigen wordt aangeboden. We maken hierover de nodige afspraken zodat naast flexibiliteit en comfort (vb. verkeersinformatie) ook verkeersveiligheids- en verkeersleefbaarheidsoverwegingen worden meegenomen in de productontwikkeling. •Zo zijn er bijvoorbeeld objectief gezien weinig belemmeringen om het potentieel van thuis- en plaatsonafhankelijk werken, elektronisch winkelen en elektronisch vergaderen te realiseren. Wel is hiervoor een mentaliteitsverandering vereist op vlak van de bedrijfscultuur (in het geval van thuiswerken, elektronisch vergaderen enz.) of een aanpassing aan de veranderende wensen van de consument in het geval van elektronisch winkelen. •

Informatie en communicatie in het Vlaamse ontwerp- mobiliteitsplan •Op het wegennet spelen we maximaal in op de mogelijkheden die technologische systemen (roodlicht- en snelheidscamera’s, trajectcontrole, weigh-in-motion, toegangscontroles, het bewaken van tussen-afstanden, vrachtwagensluizen enz.) bieden. •We ondersteunen de lokale overheden bij de uitrol van een ANPR-netwerk (automatic numberplate recognition) dat op lokaal niveau voor verschillende verkeershandhavingsdoeleinden kan dienen. •De via het ANPR-netwerk verzamelde data (zowel op wegen in beheer van de Vlaamse overheid als op lokale wegen) zijn niet alleen belangrijk voor het uitvoeren van diverse verkeersanalyses (die kunnen leiden tot het bijsturen van het verkeersbeleid) maar ook voor een verbeterde informatieverstrekking naar de gebruikers van deze netwerken. •We maken werk van een verdere integratie van en met de verschillende deelsystemen van openbaar vervoer, fiets en auto en van de integratie tussen het collectieve en het individuele vervoer. De ontwikkeling van de informatietechnologie en de communicatietechnologie brengt nieuwe innovatieve oplossingen technisch binnen bereik. •Ook de private actoren zullen sterker moeten inspelen op de mogelijkheden geboden door ICT (informatie- en communicatietechnologie) zodat het aantal verplaatsingen of het aantal spitsverplaatsingen vermindert •Voor het onderliggend wegennet maken we, via informatiedoorstroming, bewegwijzering, sturing maar ook inrichting en uitrusting, werk van de realisatie van het regionaal vrachtroutenetwerk dat op basis van een uniforme methodiek werd uitgetekend. Bij de inrichting en uitrusting faciliteren we het vrachtverkeer op dit netwerk en vermijden we, zoveel als mogelijk, conflicten tussen de verschillende verkeersdeelnemers

Informatie en communicatie in het Ontwerp- Mobiliteitsplan Vlaanderen Het realiseren van de missie vraagt ook om een sterkere betrokkenheid en medewerking van zowel de verschillende middenveldorganisaties, de burgers als het bedrijfsleven. Voor het verduurzamen van de mobiliteit zijn immers zowel gedragswijzigingen als creatieve oplossingen en innovatieve systemen nodig. Zo zijn er bijvoorbeeld objectief gezien weinig belemmeringen om het potentieel van thuis- en plaatsonafhankelijk werken, elektronisch winkelen en elektronisch vergaderen te realiseren. Wel is hiervoor een mentaliteitsverandering vereist op vlak van de bedrijfscultuur (in het geval van thuiswerken, elektronisch vergaderen enz.) of een aanpassing aan de veranderende wensen van de consument in het geval van elektronisch winkelen. Maar ook door sterker in te zetten op innovatie, onderzoek en ontwikkeling kan de efficiëntie van het transport, de overslag en de lashing & securing tussen de verschillende transportmodi verbeterd worden. Apps zorgen voor nieuwe diensten, maar de hiervoor noodzakelijke info kan ook tot privacy-inbreuken leiden,

3. Structureel overleg tussen gemeente en Vlaams gewest over mobiliteitsbeleid Handreikingen vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid

Structureel overleg tussen gemeente en Vlaams gewest over mobiliteitsbeleid Titel III/1 Organisatorische omkadering van het duurzame lokale mobiliteitsbeleid (ing. decr.10 februari 2012, art. 12, I: 1 maart 2013) Hoofdstuk I Organisatiestructuur en taakverdeling (ing. decr. 10 februari 2012, art. 13, I: 1 maart 2013) Afdeling I Gemeentelijke en intergemeentelijke begeleidingscommissie (ing. decr. 10 februari 2012, art. 14, I: 1 maart 2013) Art. 26/1. § 1. Op initiatief van de gemeente wordt in elke gemeente een GBC ingesteld. De GBC is een multidisciplinair en beleidsdomeinoverschrijdend overlegforum. De GBC is verantwoordelijk voor : •1° de voorbereiding, de opmaak, de opvolging, de evaluatie en, in voorkomend geval, de herziening van het gemeentelijk of intergemeentelijk mobiliteitsplan; •2° de begeleiding van de voorbereiding, de opmaak, de opvolging en de evaluatie van projecten die aansluiten bij het duurzame lokale mobiliteitsbeleid. § 2. De GBC is ten minste samengesteld uit : •1° de initiatiefnemer, als die niet de hoedanigheid, vermeld in punt 2° tot en met 5, heeft; •2° een vertegenwoordiger van de gemeente; •3° een vertegenwoordiger van het departement; •4° een vertegenwoordiger van de Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn; •5° een vertegenwoordiger van de betrokken wegbeheerder, als die niet de hoedanigheid, vermeld in punt 1° tot en met 3, heeft •De samenstelling van de GBC kan worden uitgebreid met andere relevante actoren overeenkomstig de bepalingen die zijn vastgesteld door de Vlaamse Regering. •Als daartoe wordt besloten door de gemeenteraad in het kader van participatie, kunnen de vergaderingen van de GBC worden opengesteld voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking.