Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc Bouwend Nederland regio Randstad Noord Heerhugowaard, 22november 2013
Mijn fascinatie: leren(d) veranderen op het snijvlak tussen ‘techniek’ en ‘intermenselijk’.
Mijn motto STRATEGISCH Concrete activiteiten en gedragingen xxxxxxxxxxxxxxx 4/2/2017 Mijn motto Ambities, strategische opgaven Klant centraal Betere (keten)samenwerking Kwaliteitsverbetering Vertrouwen, openheid STRATEGISCH Concrete activiteiten en gedragingen Wat betekent dit voor uw onderlinge samenwerking? En, voor u persoonlijk? OPERATIONEEL xxxxxxxxxxxxx
Factoren die samenwerking beïnvloeden De waan van de dag Leergedragingen ‘Unfinished business’, ‘oud zeer’ Gespreksniveaus Gespreksonderwerpen Kwaliteit gespreksvaardigheden Ingesleten routines Paradigma’s Effectieve gedragspatronen Erkenning/miskenning Tijdstructurering Onuitgesproken gedachten en het daadwerkelijke gesprek
Gespreksniveaus en -onderwerpen Vakinhoudelijke zaken Procedure, proces Interactie, communicatie Persoon, team
De kracht van gespreksvaardigheden, de kunst van het verbinding maken
Gespreksvaardigheden Optimaal afgestemd op de gesprekspartner. Actief luisteren. Open vragen. Elkaar feedbacken. Concretiseren. Samenvatten. Hummen.
Effectieve gedragspatronen en persoonseigenschappen
Samenwerken = concreet handelen (1) Geeft anderen ruimte om een mening of idee in te brengen. Laat de ander uitspreken. Vraagt anderen om feedback over het eigen functioneren. Toont begrip voor afwijkende visies, ideeën, omgangsvormen en gewoonten. Past zijn gedrag aan op dat van de gesprekspartner.
Samenwerken = concreet handelen (2) Verandert van gedragslijn als het gewenste effect in gevaar is. Gebruikt waar nodig verschillende communicatiestijlen. Accepteert suggesties ter verbetering. Zet zich in voor bereiken voor win-winoplossingen. Benadert anderen op een ontspannen en vriendelijke manier.
Onuitgesproken gedachten en gevoelens in het gesprek
De invloed van normen, gespreks-vaardigheden, gespreksniveaus, miskenning Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Paradigma/zienswijze Paradigma/zienswijze Emoties en gemoedstoestanden hebben een informatieve functie.
Leren
Leren: actie en reflectie Reflectie op proces en prestatie. Elkaar feedback geven. Experimenteren. Informatiedeling. Communicatie van fouten. Gezamenlijke analyse van fouten. Gezamenlijk betekenis geven. Onderliggende dynamiek: kwaliteit van dialoog, deling, gespreksvaardigheden, openheid, reflectieve instelling, informatievariëteit.
Wat stimuleert en belemmert leergedrag? Waan van de dag regeert. Bestaande routines diep verankerd. De technische inhoud bindt. Weinig reflectie op interactie. Onveiligheid in onderlinge samenwerking. Kritiek ontvangen is lastig. Kennisdeling leidt tot meer innovatieve technische oplossingen. Kwaliteit gespreksvaardigheden varieert sterk. ‘Wij hebben gelijk en daar zul je het mee moeten doen’. ‘Dingen zijn niet uitgewerkt dus hoef ik niks te doen’.
Miskenning Miskenning: het onbewust negeren van informatie die relevant is voor de oplossing van een probleem. Miskennig van eigen en andermans mogelijkheden, oplossing van een probleem, het bestaan van de ander.
Vragen aan jullie over samenwerking Vraag 1: Welke opdrachtgever/opdrachtnemer vertrouw je volledig? En welke niet? Waar ervaar je de verbinding? Waar niet? Vraag 2: Noem een concrete situatie waaruit blijkt dat sprake is van wederzijds vertrouwen. En benoem een situatie waarin sprake was van het nodige wantrouwen ? Vraag 3: Hoe beïnvloedde je de situatie? Wat zei je, wat deed je, wat dacht je, welk gespreksniveau koos je? Vraag 4: Welke stap is nodig om de samenwerking verder te verbeteren?