Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Wat willen we vandaag doen?
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Succesfactoren voor Top Teams
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
De kracht van mensen en teams
Gespreksvaardigheden
Dossier Empowerment.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
C. Molmans SOD-Opleidingen
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
REFLECTEREN Wat is dat?.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie

Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Mondzorg - persoonsgericht
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkeling, wij als EBS
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc Bouwend Nederland regio Randstad Noord Heerhugowaard, 22november 2013

Mijn fascinatie: leren(d) veranderen op het snijvlak tussen ‘techniek’ en ‘intermenselijk’.

Mijn motto STRATEGISCH Concrete activiteiten en gedragingen xxxxxxxxxxxxxxx 4/2/2017 Mijn motto Ambities, strategische opgaven Klant centraal Betere (keten)samenwerking Kwaliteitsverbetering Vertrouwen, openheid STRATEGISCH Concrete activiteiten en gedragingen Wat betekent dit voor uw onderlinge samenwerking? En, voor u persoonlijk? OPERATIONEEL xxxxxxxxxxxxx

Factoren die samenwerking beïnvloeden De waan van de dag Leergedragingen ‘Unfinished business’, ‘oud zeer’ Gespreksniveaus Gespreksonderwerpen Kwaliteit gespreksvaardigheden Ingesleten routines Paradigma’s Effectieve gedragspatronen Erkenning/miskenning Tijdstructurering Onuitgesproken gedachten en het daadwerkelijke gesprek

Gespreksniveaus en -onderwerpen Vakinhoudelijke zaken Procedure, proces Interactie, communicatie Persoon, team

De kracht van gespreksvaardigheden, de kunst van het verbinding maken

Gespreksvaardigheden Optimaal afgestemd op de gesprekspartner. Actief luisteren. Open vragen. Elkaar feedbacken. Concretiseren. Samenvatten. Hummen.

Effectieve gedragspatronen en persoonseigenschappen

Samenwerken = concreet handelen (1) Geeft anderen ruimte om een mening of idee in te brengen. Laat de ander uitspreken. Vraagt anderen om feedback over het eigen functioneren. Toont begrip voor afwijkende visies, ideeën, omgangsvormen en gewoonten. Past zijn gedrag aan op dat van de gesprekspartner.

Samenwerken = concreet handelen (2) Verandert van gedragslijn als het gewenste effect in gevaar is. Gebruikt waar nodig verschillende communicatiestijlen. Accepteert suggesties ter verbetering. Zet zich in voor bereiken voor win-winoplossingen. Benadert anderen op een ontspannen en vriendelijke manier.

Onuitgesproken gedachten en gevoelens in het gesprek

De invloed van normen, gespreks-vaardigheden, gespreksniveaus, miskenning Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Paradigma/zienswijze Paradigma/zienswijze Emoties en gemoedstoestanden hebben een informatieve functie.

Leren

Leren: actie en reflectie Reflectie op proces en prestatie. Elkaar feedback geven. Experimenteren. Informatiedeling. Communicatie van fouten. Gezamenlijke analyse van fouten. Gezamenlijk betekenis geven. Onderliggende dynamiek: kwaliteit van dialoog, deling, gespreksvaardigheden, openheid, reflectieve instelling, informatievariëteit.

Wat stimuleert en belemmert leergedrag? Waan van de dag regeert. Bestaande routines diep verankerd. De technische inhoud bindt. Weinig reflectie op interactie. Onveiligheid in onderlinge samenwerking. Kritiek ontvangen is lastig. Kennisdeling leidt tot meer innovatieve technische oplossingen. Kwaliteit gespreksvaardigheden varieert sterk. ‘Wij hebben gelijk en daar zul je het mee moeten doen’. ‘Dingen zijn niet uitgewerkt dus hoef ik niks te doen’.

Miskenning Miskenning: het onbewust negeren van informatie die relevant is voor de oplossing van een probleem. Miskennig van eigen en andermans mogelijkheden, oplossing van een probleem, het bestaan van de ander.

Vragen aan jullie over samenwerking Vraag 1: Welke opdrachtgever/opdrachtnemer vertrouw je volledig? En welke niet? Waar ervaar je de verbinding? Waar niet? Vraag 2: Noem een concrete situatie waaruit blijkt dat sprake is van wederzijds vertrouwen. En benoem een situatie waarin sprake was van het nodige wantrouwen ? Vraag 3: Hoe beïnvloedde je de situatie? Wat zei je, wat deed je, wat dacht je, welk gespreksniveau koos je? Vraag 4: Welke stap is nodig om de samenwerking verder te verbeteren?