Praten met kinderen over de wereld !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Doublet deel 1 – de basis.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Handelingsgericht werken en de IB
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Godsdienst 1.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Duidelijk schrijven voor iedereen
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Naar het Jaareinde toe
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Leer de namen van de noten 2
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ik ben Marie En dit is mijn oom Tom.
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
De tafel van:.
WELKOM OP TOV!.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
1. Levensbeschouwing en communicatie
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Rekenen groep 4.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DIGITALE COLLAGE ESTHER
JOUW WERELD MIJN WERELD
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Heidi van der Panne-Dirks
Met wie app jij? Mediabegrip week
Transcript van de presentatie:

Praten met kinderen over de wereld ! Ouderbijeenkomst 1 Praten met kinderen over de wereld ! Motto: school en ouders zijn partners. Samen staan we sterk

Wat gaan we doen! Welkom 5’ Ouderbetrokkenheid en school 10’ Gesprekken zijn belangrijk: Tien tips voor Ouders 15’ Koffie & thee + in groepjes de Tien Tips beoordelen! 20’ De uitkomst! 5’ Vooruitblik en afronding 5’ Welkom door lid management team (geeft belang aan!) Uit onderzoek komt duidelijk naar voren ouders en school moeten partners zijn: als dat het geval is, als zij samen werken dan is dat het beste voor het kind en de prestaties op school. We hebben een brochure ontwikkeld met de beste tips U kunt (nog ) een kopje koffie/ thee pakken en dan gaan we in groepjes de TIPS bespreken We bespreken plenair de uitkomst? Welke tips vonden wij het allerbelanghrijkst! Aankondiging tweede Ouderbijeenkomst en vrijwilligers vragen voor een video-opname

Gesprekken voeren met kinderen is belangrijk voor hun ontwikkeling Daarom hebben we aandacht voor het voeren van gesprekken op school….. en voor gesprekken thuis Samen staan we sterk

Gesprekken thuis & schoolsucces Later schoolsucces (= veel woorden kennen en teksten kunnen lezen en schrijven) begint bij gesprekken thuis ! (Hart & Risley 1995; Dickinson & Tabors 2001) Een taalrijk milieu zorgt ervoor dat kinderen drie x zoveel woorden leren: 3000 woorden per jaar. School én ouders zijn de leveranciers!

Een videovoorbeeld: Tom Tom (net 4 jaar) zit met ouders en zusje (2 jaar) aan tafel voor het avondeten Situatie: Moeder heeft die dag gewerkt. Vader heeft met Tom en zijn zusje gefietst. Ze hebben een brandweerauto gezien en daar heeft Thom wel wat over te vertellen. Kijkvragen: Wat vertelt Tom? Wat vertellen de ouder(s)?

Conclusie? Een héél gewoon gesprek is tegelijk een héél belangrijke activiteit voor latere schoolprestaties Zijn er TIPS te geven voor gesprekken thuis?

Geven antwoord op de kernpunten van communiceren met kinderen Tien Tips voor Ouders Geven antwoord op de kernpunten van communiceren met kinderen Hoe vaak is goed? Wat is het beste moment van de dag? Wat doe je met lastige vragen? Wanneer is een onderwerp te moeilijk? Hoe krijg ik ze aan de praat? Brochures worden uitgedeeld

1. Kies een goed moment! Vraag: Wat vindt u als ouders nu het beste moment van de dag om met uw kind van gedachte te wisselen? Wat vindt u nou het beste moment om met uw kind eens wat uitgebreider te praten over wat hem / haar bezig houdt?

1. Kies een goed moment! Antwoord: Uit onderzoek komt naar voren, dat het gesprek aan tafel heel belangrijk is: . Verschillende generaties zitten bijeen . Komt elke dag terug . Geldt voor alle culturen Hoe is dat bij u thuis? Reacties vragen, niet te lang-

2. Wat boeit ze?! Vraag: Weet u wat uw kind op dit moment het aller- allermeeste boeit?! “Niet alle kinderen praten even graag. Maar er is een ding dat alle kinderen graag doen. PRATEN OVER WAT ZE BOEIT. Ga eens even voor u zelf na: wat boeit uw kind op dit moment het allermeeste?! Weet u dat?” Ik geef u even gelegenheid om na te denken!” Reacties vragen: Tenslotte het belang onderstrepen als ouders het niet weten van hun eigen kind hier vanaf nu achter te komen!

2. Wat boeit ze?!

3. Samen zoeken naar antwoorden! Weet u wat dit is? Maakt u het wel eens mee dat uw kind u iets vraagt wat je zelf ook niet weet? Hoe reageert u dan? Reacties vragen! Dan ingaan op het belang van samen-op-zoek-gaan. Dat het daar om gaat. Niet om het antwoord op zich. Meer om het zoeken.

4. Waarom doen mensen zo? Grote mensen en andere kinderen, doen soms onbegrijpelijk! Hoe ga je daarmee om? Behalve dat kinderen ‘de dingen in de wereld’ vaak nog niet begrijpen, komt het ook veel voor dat ze (re)acties van andere kinderen en grote mensen niet begrijpen. Het is belangrijk in te gaan en samen met je kind te zoeken naar ‘motieven van mensen’

5. Geen één- maar twee richtingsverkeer! Gaat u eens na hoe vaak we ’1 kant uitpraten’: doe dat niet/ kom zitten/ hup uw naar school. Okay onvermijdelijk soms….. Maar let er eens op of het toch niet wat vaker twee richtingen op kan

6. Wees niet bang voor te moeilijk! Kan een onderwerp te moeilijk zijn? Nee eigenlijk niet! Het schitterende voordeel van mondelinge communicatie is dat je dingen kunt herformuleren. Als je in een gesprek iets niet begrijpt kun je vragen: wat bedoel je? En dan zal de ander dat uitleggen. Dat heb je ook met de gesprekken met je kind. Die geeft echt wel aan wat hij/zij wel en niet begrijpt! DUS EEN ONDERWERP KAN NIET ECHT GAUW TE MOEILIJK ZIJN. MENSEN HEBBEN DE CAPACITEIT DINGEN EENVOUDIGER TE VERTELLEN

7. Wat ik nou toch heb meegemaakt! Vertelt u aan tafel wel eens wat u hebt meegemaakt? Tip………………………

Vertel het boeiend! [ deze tip samen behandelen met 8 , anders duurt het te lang]

8. En wat heb jij beleefd? Als jij als ouder het goede voorbeeld geeft, en je regelmatig thuis vertelt wat je voor leuks/ bijzonders etc meegemaakt hebt, dan leert je kind dat ook! Want goed voorbeeld doet……..goed volgen

9. Hun eigen verhaal Niet ieder kind is gelijk (gelukkig) Niet alle kinderen praten even gemakkelijk, heb daar oog en oor voor

10. Morgen, overmorgen en de rest van het leven Praat niet alleen over nu maar ook over wat er komen gaat! De laatste TIP gaat over hoe belangrijk het is om ook te praten over wat er in de toekomst gaat gebeuren: de nabije toekomst, dus ‘binnenkort’, maar ook wat er over ene paar weken zal gebeuren ‘met de vakantie’ of nog verder weg: ‘volgend jaar’. Later.

Stickers plakken U krijgt nu allemaal 3 stickers Ga met elkaar in gesprek over de TIPS. Vindt u ze allemaal even belangrijk? Welke steekt er boven uit? Geef in de komende 10 minuten aan met een sticker welke Tip jullie als ouders heel belangrijk vinden! Zorg dat er bij de opgehangen TIPS (uitvergroot op A3) een leerkracht of een pedagogisch medewerker staat die in gesprek kan gaan!

De uitslag: Wat vindt u als ouders belangrijk? Welke TIPS hebben de meeste stippen gekregen?

Afronding De Tien Tips neemt u mee naar huis Reacties van Ouders op de bijeenkomst (vond u het zinvol?) Hoe zou u hiermee verder willen?