1 PERSOONLIJK LEIDERSCHAP, een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen Gent, 6 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Advertisements

Appreciative inquiry:
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Realisatie kindcentrum
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Methodisch begeleiden
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Lokaal woonbeleid, een multi-stakeholderaangelegenheid
Een startersgids voor innovatie
Iedereen heeft Talent! 3 vragen over talent in wereldwijd onderzoek Wat denk je dat je het meest helpt om succesvol te zijn in je leven: Voortbouwen.
Visie op ons loopbaanbeleid
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Presentation Of Learning
Welkom!.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
PLATO™-Intensief- Leadership
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Congres Appreciative Inquiry
Coachen Maandag 14 juni 2006.
18 november 2011.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Betrokkenheid op de werkvloer
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Versterk(t) mens en buurt [ talentoefening ] PERSOONLIJK LEIDERSCHAP een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen ontdekkingstocht.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
MANTELZORGGESPREK.
MANTELZORGCOACH.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Workshop Afspraken maken
Waarderende benadering
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

1 PERSOONLIJK LEIDERSCHAP, een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen Gent, 6 mei 2014

1 ontdekkingstocht naar de (kern)talenten van de medewerkers binnen de afdeling Wonen-vzw Stebo Matching tussen talenten en werkopdrachten De kracht van het team

67 financierings-contracten 1 wie is Stebo Buurtopbouwwerk partner tussen bewoners en beleid Projectorganisatie Genk 70 medewerkers 67 financierings-contracten Kansrijk Ondernemen ondernemen in buurten en door kansengroepen Werken begeleiding werkzoekenden en werkgevers Wonen kennis en praktijk voor een betere woonkwaliteit (IGS’en LWB) Energie slim investeren in mens en milieu (energiescans, FRGE, SDIP) “Academie” vormen en inspireren

1 werkdomein wonen Februari 2005: team van 7 personen en 3 projecten 2009 (ten tijde van de start van de talentoefening): team van 11 personen 5 projecten Mei 2014: team van 14 personen en 7 projecten multidisciplinair team met diverse achtergronden en verschillende functies premie-adviseurs technisch adviseurs (inhoudelijke medewerkers)

1 ambities voor elke medewerker een takenpakket met zo veel mogelijk taken die het meest aanleunen bij de eigen sterktes elke medewerker is ten volle verantwoordelijk voor het afgebakende takenpakket (= persoonlijk leiderschap) de coördinator/leidinggevende heeft taken gedelegeerd en kan zich daardoor meer toeleggen op de initiële taken die bij deze functie horen iedereen tevreden en met goesting in het werk coördinator neemt deel aan traject: begeleiding traject door derde

inspiratie: appreciative inquiry 1 inspiratie: appreciative inquiry ontdekken verwerkelijken verbeelden ontwerpen/concretiseren

1e dagdeel DISCOVER – ONTDEKKEN 1. Individueel stilstaan bij energiegevende activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten

1e dagdeel DISCOVER – ONTDEKKEN 2. Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten (Identificatie van sterke en zwakke punten in het dagelijks werk) Exploratie van de activiteiten door uitgebreide/gedetailleerde bevraging van mekaar (onderzoek)

1e dagdeel DISCOVER – ONTDEKKEN 2. Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten Op basis bespreking activiteiten, formuleren sterke (zwakke) punten statements

2e dagdeel DISCOVER – ONTDEKKEN 1 2e dagdeel DISCOVER – ONTDEKKEN Terugkoppeling naar volledige team van de duo-gesprekken Creatie ‘IK-per medewerker’ – vastleggen als portfolio Ontdekkingen over talenten van zichzelf Toevoegingen van anderen

2e dagdeel DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 1 2e dagdeel DREAM – DROMEN/VERBEELDEN Inbeelding ‘jij in je job – 3 jaar later’. Hoe ziet je werkcontext er dan uit? Wat heb je dan gedaan? Hoe ziet de afdeling er dan uit? Wat is er anders/beter dan vandaag? Waarop ben jij dan trots?

2e dagdeel DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 1 2e dagdeel DREAM – DROMEN/VERBEELDEN In duo vorm proberen te geven aan de realisatie van de droom Vertrekkende vanuit een ‘carte blanche-principe’ Huiswerkoefening (cf Marcus Buckingham) F(ocus), R(esultaat), E(ducatie), E(xpansie) S(top), T(eamwerk), O(pofferen), P(erspectief)

3e dagdeel VERBINDING MAKEN MET WERKDAG 1 EN VERDER In trio’s uitwisseling ervaringen FREE-en STOP-oefening Ontwikkeling mindmap rond afdelings-opdrachten tot op zeer concreet uitvoeringsniveau

1 3e dagdeel

1 3e dagdeel 3. CONCRETISERING DROMEN MEDEWERKERS A.H.V. TAKENKADER MINDMAP - DESIGN Individuele reflectie, uitgaand van situatie waarin onze dromen zijn gerealiseerd. Aangeven taken en thema’s waartoe men zich aangetrokken voelt Eigen taken: realisatie, eigen bijdragen, hulpmiddelen In trio’s: ideaal toekomstbeeld verder vorm geven en verfijnen

1 3e dagdeel 4. GEDROOMDE TAKENPAKKET DELEN MET COLLEGA’S One minute commercial over de gedroomde werkinhouden Aanzet voor individuele gesprekken medewerker-coördinator: concretisering van de droom-job-inhouden naar concrete op ‘talent’-gebaseerde werkinhouden (a.h.v. gespreksleidraad en mindmap)

individuele gesprekken 1 individuele gesprekken Droomomschrijving + verder exploreren activiteiten aanduiden op mindmap Activiteit die zeker in takenpakket moet zitten Pad van concretisering belangrijkste competenties om opdracht met voldoening uit te kunnen voeren gewenste hulp, ondersteuning of context concreet maken te bewandelen weg realistisch? haalbaar? 3. Afspraken

1 4e dagdeel Na de individuele gesprekken, concreet worden naar de collega’s Deze taken wil ik in de toekomst graag doen… Deze taken maken de hoofdmoot uit van mijn toekomstig takenpakket…

1 4e dagdeel Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten – wie doet wat momenteel?

4e dagdeel Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten 1 4e dagdeel Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten Mijn en ons toekomstpalet… De puzzel leggen… Alle opdrachten verdeeld?! Nog wat wikken en wegen, verfijnen… Een leemte: een aanwerving

5e dagdeel In trio’s: uitwisseling rond de werkinhouden 1 5e dagdeel In trio’s: uitwisseling rond de werkinhouden Wat heb ik nodig om me verder te specialiseren/focussen? Wat heeft onze afdeling nodig? Welke expertise kan ik inbrengen in de groep? Welke communicatievormen hebben we nodig? Ieders persoonlijke bijdrage hierin. Om alles waar te maken en te laten functioneren: wat dient er dan op afdelingsniveau te gebeuren? hoe communicatie stroomlijnen: intern en extern?

5e dagdeel Uitwisseling in teamverband 1 5e dagdeel Uitwisseling in teamverband Delen van individuele expertise die kan worden ingebracht Delen van verwachting naar ondersteuning, hulpmiddelen enz Hoe gaan we ons hierop organiseren: intern en extern?

Het resultaat van de gedroomde werkinhouden 1 5e dagdeel Het resultaat van de gedroomde werkinhouden

5e dagdeel The finish! DESTINY – de nieuwe praktijk verwerkelijken 1 5e dagdeel The finish! DESTINY – de nieuwe praktijk verwerkelijken Met vernieuwde energie en bezieling samen een ‘getalenteerde’ toekomst tegemoet

Verder verloop Al doende Uitrollen van talentoefening 1 Verder verloop Al doende Uitrollen van talentoefening Verdere taakinvulling op basis van talentoefening 1e stap: mei 2009 Maart 2011: quasi volledige personeelsinzet rekeninghoudend met talentoefening (20 – 80%) Bij elk nieuw project en elke aanwerving: talentreflex in relatie tot gewenste competenties

Resultaten op de werkvloer 1 Resultaten op de werkvloer Mekaar sneller om hulp vragen rond ‘energievretende’ onderdelen takenpakket – elkaars talenten en competenties opzoeken Vlottere taakverdeling – weg met de Chinese vrijwilliger In sollicitatieprocedures: andere gesprekken Werkresultaten en realisaties = teamresultaten Meer innovatie en verdieping Verantwoordelijkheid en mede-verantwoordelijkheid

1 Ter info www.talent-bezieling.be www.vuurwerkt.be

coördinator afdeling Wonen hilde.vanransbeke@stebo.be 1 Hilde Van Ransbeke coördinator afdeling Wonen hilde.vanransbeke@stebo.be