Prof. dr. Chia Longman UGent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
“Studeren is voor mietjes”
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Iedereen gelijke kansen op school
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Omgaan met goed gedrag / pbs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Samenwerken in burgerschap
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Personeelsvergadering
Homofobe agressie Regenbooghuis Brussel. Overzicht 1.Definities en perceptie homofobe agressie 2.Ondernomen initiatieven 3.Aanbevelingen preventiebeleid.
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Welkom bij onze PBS reis
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Kinderrechten als brug
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Diversiteit & Discriminatie
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Geïntegreerde schoolverbetering
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Gelijke kansen op school: het kan!
Alliantie GenderDiversiteit
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
het katholiek basisonderwijs
Waarom leerlingenparticipatie?
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Onze school is een KiVa-school!.
Drie richtinggevende vragen: 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Chia Longman UGent Gender en seksuele diversiteit op school: Aanknopingspunten voor het genderbeleid voor onderwijs in Vlaanderen 31 mei 2013 Brussel Prof. dr. Chia Longman UGent

overzicht gender en seksuele diversiteit op school, waar gaat het over? wat doen we reeds op vlak van praktijk en beleid? wat kan er beter?

gender en seksuele diversiteit op school, waar gaat het over? gender, diversiteit en ongelijkheid: gendertheorieën in een notendop waarom is aandacht voor gender en seksuele diversiteit op school nodig? wat weten we over gender en seksuele diversiteit en ongelijkheid op school in Vlaanderen?

a. gender, diversiteit en ongelijkheid gender als rol en identiteit gender als maatschappelijke ordeningsprincipe gender en ongelijkheid gender doorkruist andere vormen van diversiteit de school en gendersocialisatie

b. waarom aandacht voor gender en seksuele diversiteit op school? veiligheid/geborgenheid gezondheid en welzijn leerprocessen en leerresultaten curriculum/leerinhouden schoolklimaat ontleend aan: E.J. Meyer, Gender and Sexual Diversity in Schools, 2011

c. gender en seksuele diversiteit op school in Vlaanderen, wat weten we? leer-/studieprestaties studiekeuzes en schoolloopbaan feminisering lerarenberoep gegenderde interacties leraren en leerlingen curriculum/leerinhouden veiligheid & welzijn kruispuntanalyses? Omgaan met verschillen? In vraag stellen van gendernormen en heteronormativiteit!!!

2. wat doen we op vlak van beleid en praktijk? eindtermen? de gender’klik’ maken en genderbewustzijn cultiveren bestaande good practices en instrumenten

3. wat kan beter? onderwijsproject 2012-2013 gemeenschappelijke verklaring over een beleid m.b.t. gender en seksuele geaardheid in het onderwijs (Vl. Min. Van Onderwijs & Onderwijssector), okt. 2012

Gemeenschappelijke verklaring over een beleid m. b. t Gemeenschappelijke verklaring over een beleid m.b.t. gender en seksuele geaardheid in het onderwijs een klimaat bewerkstelligen van verdraagzaamheid, openheid en respect ten aanzien van diversiteit in zowel seksuele geaardheid als genderidentiteit; de holebi- en genderthematiek bespreekbaar maken en er genuanceerde informatie over verstrekken; alle personen, ongeacht hun seksuele geaardheid of genderidentiteit, respectvol en evenwaardig behandelen en elke discriminatie ter zake bestrijden en verwerpen; leerlingen, studenten, personeelsleden die om hun seksuele geaardheid of genderidentiteit worden gepest en/of gediscrimineerd, beschermen en opvangen vanuit een visie op ‘preventie en aanpak van pesten’;

Vervolg gemeenschappelijke verklaring een genderbewustzijn ontwikkelen bij leerlingen, studenten en personeelsleden zodat alle betrokkenen zien hoe genderverwachtingen persoonlijke beslissingen beïnvloeden en maatschappelijke ongelijkheden in stand houden; actief inzetten op het wegwerken van genderstereotypen en -mechanismen met het oog op een dubbel resultaat: jongeren kunnen studie- en andere (levensloop)keuzes maken, zonder beperkt te worden door genderverwachtingen en daaraan gelieerde normen; de weerstanden tegen holebi’s en transgenders verdwijnen; veel van die weerstanden worden immers ingegeven door genderverwachtingen.

3. wat kan beter? opnemen verantwoordelijkheid: gender en seksuele diversiteit is een centrale, geen marginale thema op school streven naar een integrale ‘genderbeleid’ informeren onderzoek aandacht voor meerdere vormen van diversiteit gendertraining en genderstudies in onderwijs integreren

Literatuur Jos van Thienen (red.) “Meisjes zus, jongens zo” Hoe omgaan met gender op school, Lannoo, 2013 (ter perse) Elizabeth J. Meyer, Gender and Sexual Diversity in Schools, Springer, 2011 De Eerste Lijn: "Meisjes zijn anders. En jongens ook." In: Klasse voor leerkrachten, januari 2011 Bollen, S. & Van Looy, L. (2011a). Gezocht: M/V in de les. Een uitgewerkt lessenpakket gendereducatie voor leerkrachten. Brussel: VUBPress.