Gedragsverandering: Doen en blijven doen, Over motivatie en weerstand.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Over consumenten, gedrag en marketing
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Talenten boven water krijgen
Interventie en implementatie
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Gedragsverandering: Doen en blijven doen, Over motivatie en weerstand.
Hogescholen in Dialoog
Motivational Interviewing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De theorie van de dramadriehoek
Motiverend gesprek.
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Active ageing.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
Wat maakt het leven zo waardevol
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Spreuken: De nederige wijze.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
motiverende gespreksvoering
In een jeugdgevangenis
Motiverende gespreksvoering
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Zelfmanagement Longpunt
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Communicatievaardigheden Geneeskunde Ons team:
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Proeven van motiverende gespreksvoering
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 5.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Gedragsverandering: Doen en blijven doen, Over motivatie en weerstand.

Theoretische achtergrond: - Miller en Rollnick De motivering van cliënten en het verminderen van weerstand zijn centrale thema's. Motivering en weerstand zien Miller en Rollnick niet zozeer als eigenschappen van de cliënt, maar als een afgeleide van de interactie tussen cliënt en hulpverlener. - DiClementi en Procheska Cirkel van verandering

Mijnheer Verbeke is een nierdialyse patiënt. Omwille van zijn schommelend gewicht wordt hij telkens lager geplaatst op de transplantatielijst. Probeer hem te motiveren om op zijn dieet, vooral vochtinname, te letten.

Vroegere modellen om motivatie te beïnvloeden: Het tijdbom model: er is een lineaire relatie tussen angst en gedragsverandering. Het lege vaten model: kennis leidt tot verandering Het Goliath model: men volgt een advies op als de zender genoeg macht heeft over de ontvanger. Deze premissen zijn onjuist, deze modellen werken niet!

Casus: Mevrouw Peters heeft een BMI van 31. Ze is gestuurd door de huisarts omdat bij haar Diabetes type 2 is vastgesteld. Ze moet dringend vermageren. Op het verwijsbriefje van de huisarts staat dat ze niet echt veel motivatie heeft. Hoe zou je dit aanpakken?

Motivatie = het ervaren van eigen of externe invloed op het gewenste doel. Motivatie is het hoogst als de persoon een subjectief gevoel van innerlijke controle heeft.

Waarom veranderen mensen? Soms spontaan zonder hulp Soms met heel korte interventies (professioneel of niet)

Hoop en vertrouwen, self efficacy Wat zegt de patiënt over de verandering? Indien patiënt positief dan goede kans op verandering De ‘self efficacy’ van de hulpverlener Wat ‘gelooft’ de hulpverlener over de behandeling? Indien positief goede indicatie voor verandering Empathie is van het grootste belang voor een positieve uitkomst Confrontatie hangt samen met een negatieve uitkomst

Oefening. Probeer iemand te overtuigen dat iets wat hij/zij goed vindt ook negatieve kanten heeft. Probeer iemand te overtuigen van om iets te doen wat hij/zij niet leuk vindt.

De cirkel van verandering: Diclementi en Procheska

Start Voorbeschouwing Beschouwing Beslissing Actieve verandering Consolidatie Terugval Start

Spiral of change (Prochaska, DiClemente & Norcross, 1992)

Stadia in het veranderingsproces van DiClementi en Procheska. Preparatie fase: is de patiënt aan de gedragsverandering toe? Actie fase: welke acties zal de patiënt ondernemen om de verandering te bewerkstellingen? Relapse preventie: hoe kan herval vermeden worden?

Fasetypische uitspraken: -Voorbeschouwing: ‘ik zie niet in waarom’, ‘men zegt zoveel’, ‘ik ken niemand die een probleem had’, ‘mijn grootvader deed het zijn hele leven en hij werd 98’… -Beschouwing: ‘ik zou moeten, maar…’, ‘ooit doe ik het’, ‘ik weet het, het is nodig’… -Voorbereiding: ‘morgen begin ik eraan’ -Actie: ‘ik zal… doen’ -Consolidatie: ‘ik hou vol’ -Herval: ‘…of niet’

Opdracht. Neem in gedachten een slechte gewoonte, namelijk iets dat je regelmatig doet en waarvan je denkt dat het moeilijk zou zijn om het te laten of te veranderen. Het moet wel degelijk gaan om een ‘ongezonde of slechte levensgewoonte’, bijv teveel werken, te weinig lezen, te weinig sporten, roken, snoepen, te weinig slapen... Als je iets gekozen hebt denk dan na over dat gedrag aan de hand van volgende vragen: Toemen T, Ackerman J Universiteit Maastricht.

Precontemplatie en contemplatie Waarom doet u het? Wat is het plezier of het voordeel? Hoe moeilijk zou het zijn om dit gedrag te veranderen? Wat is juist moeilijk om te veranderen? Welke problemen zou u ondervinden als uw gedrag verandert, welk gevoel? In welke situatie zou veranderen het moeilijkst zijn? Heeft u ooit al een poging gedaan? Wat gebeurde toen?

Wat zou u doen veranderen? Hoe zou u willen dat iemand die van u verlangt dat u dit gedrag verandert, u zou benaderen? Wat zou u helpen om het vol te houden? Hoe zouden uw vrienden of familie reageren als u dit zou willen veranderen? Zouden ze u stimuleren of juist hinderen? Hoe? Hoeveel trekt u zich van hun mening aan? Welke negatieve consequenties zou deze verandering voor u hebben?

Pas deze inzichten nu toe op de casus van Mevrouw Peters, de dame met de BMI van 31 en de beginnende diabetes.

Precontemplatie en contemplatie fase Bespreek de voordelen van het negatieve gedrag Bespreek de nadelen van het goede gedrag Leef je in Geef een empathische reactie Verwoord wat je gehoord hebt Afhankelijk van de reactie: Stop het gesprek (met afspraak om erop terug te komen) Ga over naar de volgende fase

Probleem oplossend gedrag verhogen: Actiefase Probleem oplossend gedrag verhogen: Definitie van het probleem Mogelijke oplossingen Afwegen van voor- en nadelen Keuze maken Uitvoering

Alle oplossingen zijn potentiëel goed Laat de patiënt zelf werken, hij/zij is deskundig over het probleem Geef geen waardeoordeel op dit ogenblik Stop het zoeken naar alternatieven pas als er een aantal zijn Geef slechts in laatste instantie eigen oplossingen

Mevrouw Peters is ondertussen bereid om haar voedingsgewoontes te veranderen, maar weet nog niet goed op welke manier ze dit zal aanpakken. Doe met haar een problem solving

Consolidatie fase -verwacht niet dat verandering duurzaam is! -geef regelmatig positieve opmerkingen -blijf dit doen, ook al lijkt het overbodig -zorg ervoor dat de persoon voordelen haalt uit de gedragsverandering -zorg ervoor dat de persoon zichzelf kan belonen

Relapse fase -Voorspel terugval als de persoon overgaat naar de actiefase. voordeel: wat het ook gebeurt het is OK lokt positieve reactantie uit - Kom de cirkel terug binnen op de plaats die de persoon aangeeft

Randvoorwaarden voor duurzame verandering Persoon heeft voldoende kennis van de problemen Persoon heeft voldoende lijdensdruk Persoon heeft voldoende zelfwaardegevoel Persoon heeft voldoende competentie Persoon voelt voldoende vrijheid om zelf te beslissen Persoon heeft voldoende gevoel van interne attributie en effectiviteit

Stappen voor de hulpverlener: Verkrijgen van een mandaat Bespreek voordelen van het slechte gedrag en nadelen van het goede gedrag Bespreken van voor- en nadelen, maken van een beslissingsbalans Bespreken van de coping strategieën van de patiënt Bespreken van de mogelijke veranderingsmethoden Steun en begeleiding tijdens het veranderingsproces / effectmeting Relapsepreventie

Gedragsverandering is een dynamisch proces dat in fasen verloopt én tijd vraagt Hulpverlening is procesbegeleiding: de overgang naar een volgende fase gemakkelijker maken Stem de interventies af op de (motivatie) fase Zorg voor terugvalpreventie Monitor de vooruitgang

People do not resist change. They resist being changed.