Aan de slag met schoolfeedbackrapporten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
een didactiek voor opleiden op school
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Aanvang eerste leerjaar
Presentatie Procedure naar het VO
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Laatste Scriptieseminarie
Met groep 8 op weg naar de brugklas
stempel met bingel.be op werkschriften
VSO Het Mozaïek Almelo.
10 november 2014 klas go1b Welkom! Welkom in lokaal GN02.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Francis Heunks Jaarteamleider klas 3.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Verschillen tussen scholen en klassen
WELKOM. OUDERAVOND T2 T2a: Stella Hugens T2b: Tanja Visser T2c: Anneke Bakker T2d: Ronald Griepsma T2e: Wencke Boon Conrector VMBO: Alinka Spijkers Mentoren.
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Op de informatieavond van de groepen 5
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Examens leerjaar 4.
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
SOM, Facebook, Mail, IdealNet PTA en examenreglement
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Keuzemoment 2e klas BWI (Bouwen, Wonen & Interieur)
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met schoolfeedbackrapporten Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 13 maart 2014, Mechelen

Wat is schoolfeedback ? scholen ontvangen van een onderzoeksteam / koepel / overheid een individueel rapport met vertrouwelijke gegevens over de resultaten van hun leerlingen in vergelijking met andere scholen met een gelijkaardig leerlingenpubliek 13 maart 2014

Waarom schoolfeedback ? de school een spiegel voorhouden dynamiek van kritische zelfreflectie hulp bij interne kwaliteitszorg 13 maart 2014 3

De Vlaamse situatie Geen centrale examens Geen “league tables” Groeiende behoefte bij scholen aan informatie over eigen effectiviteit Meer en meer datageletterdheid bij scholen

Wat is het criterium ? Resultaten van leerlingen Toegevoegde waarde (rekening houdend met leerlingenpubliek) Één meetmoment  leerwinst Toetsen met verschillende moeilijkheidsgraden => vaardigheidsscores

Feedback over 1 meetmoment Wiskunde – begin 1e leerjaar Vlaams gemiddelde Verwachte gemiddelde Uw feitelijk schoolgemiddelde rupsgrafiek

Feedback over 1 meetmoment Toegevoegde waarde TW van uw school betrouwbaarheidsinterval= 1.96 SE

Feedback over 1 meetmoment Feitelijk gemiddelde Verwachte gemiddelde TW Vlaan-deren 107,9 0,0 Uw school 101,4 105,2 -3.8

De plaats van cijfers … Wees kritisch Wat meet de toets ? Toetsafname correct verlopen? Uitzonderlijke gebeurtenissen in voorbije jaar? Passen onze modellen voor uw leerlingen? Natuurlijke schommelingen Als dat allemaal OK is, dan zegt de feedback u iets over … De effectiviteit van uw school …voor een bepaald leergebied

Ontvangen feedback Lezen en bespreken Evaluatie Interpretatie Implementatie Diagnose Planning 10

Feedback voor niet-LiSO-leerlingen / niet-LiSO-scholen Nederlands begrijpend lezen 1e & 2e graad, verschillende niveaus 3e graad in voorbereiding Wiskunde Algemeen Deelgebieden Getallenleer & algebra, Meetkunde Functies Data- & informatieverwerking / statistiek Zie www.schoolfeedback.be

Vragen Schoolfeedback over niet-cognitieve resultaten (welbevinden, academisch zelfconcept, betrokkenheid, mindset, …) ? Feedback over school, vestigingsplaats, klas, studierichting, …?

Opmerkingen, suggesties en vragen? Opmerkingen & vragen Opmerkingen, suggesties en vragen? www.lisoproject.be www.schoolfeedback.be