in gesprek over agressie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Plaatje vrienden op een bank
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uitslag enquête over online pesten
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Bijbeltekst: 1 Samuël 20: 1-17
De Geest wil je met kracht vervullen! Philip Nunn November Nunspeet.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Opkomen voor jezelf.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Woorden en tijd.....
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Technieken 3: de-escaleren
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Reflecties van de waarheid
Loverboys.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Voor een lieve vriend of vriendin
EEN VERRASSING KRIJGEN
Aan een buitengewoon persoon!
WELKOM OP TOV!.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Mijn verjaardag..
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
© Wilma de Hond 2015.
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Om soms eens dieper over na te denken
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
Onze doelen en visie in beeld
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Methodiek: Plancyclus
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Beter omgaan met ruzies
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Transcript van de presentatie:

in gesprek over agressie zondag 2 april 2017 Over de norm in gesprek over agressie donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

‘de norm’ Tijdens deze workshop bespreken we ‘de norm’ aan de hand van een casus én gaan we ‘spelenderwijs’ in gesprek over agressie. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de grens Waar ligt jouw grens tussen acceptabel en onacceptabel, als het gaat om agressie? donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

óver de norm Hoe ga ik er zelf mee om, wanneer de norm / mijn grens overschreden wordt? donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

agressie preventie geweld nazorg risico inventarisatie de-escaleren emoties norm donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de praktijk casus geïnspireerd door praktijksituatie van Blijf Groep Amsterdam geen goed / fout geen welles / nietes leef je in en vertaal naar je eigen situatie donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de opdracht noteer tijdens het doornemen van de casus: signalen kenmerken alarmbellen risico’s … donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de situatie De situatie speelt zich af in Het Oranje Huis, een opvanglocatie voor cliënten (met hun eventuele kinderen) die te maken hebben gehad met huiselijk geweld. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de locatie De locatie van het Oranje Huis is een bekend adres. Voorheen was een soortgelijk huis op een geheime plek. Er wordt een beroep gedaan op de organisatie om te zorgen voor de veiligheid. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

een systeemgesprek Systeemgesprek in Het Oranje Huis. aanwezigen: gezinshulpverlener, cliënt, (ex)partner van cliënt In de wachtruimte: steunfiguur van cliënt doel: de (ex)partner zo snel mogelijk betrekken bij de gesprekken, zodat het doel van de hulpverlening kan worden bepaald. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

de afspraken We geven elkaar de ruimte om te praten. We luisteren naar elkaar. Indien iemand spanning of een gevoel van onveiligheid ervaart, wordt er een time out ingezet. Degene die hier behoefte aan heeft verlaat de ruimte voor 5 minuten en komt daarna weer terug. Beiden gaan akkoord. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

het gesprek 1/5 We starten het gesprek Ik geef mevrouw de ruimte om aan te geven, wat voor haar de reden is geweest om weg te gaan. Mevrouw laat weten, dat het teveel voor haar werd, het huiselijk geweld. En dat ze daarom is weggegaan. De heer is het hier niet mee eens en zegt dat hij weg gaat. Binnen 10 minuten verlaat de heer boos de gespreksruimte en roept tegen mevrouw dat zij hun kind niet zal krijgen, of woorden van gelijke strekking. Mevrouw verlaat ook de ruimte en gaat naar haar vriendin in de wachtruimte. De heer komt weer terug. We spreken over de gemaakte afspraken en het grensoverschrijdende gedrag (schreeuwen, dreigen en met de deuren slaan). donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

het gesprek 2/5 Ik heb aangegeven dat ik op deze manier het gesprek niet zal voortzetten, omdat ik me daar niet veilig bij voel. En dat ik het ook als onveilig ervaar voor mevrouw, medewerkers en bewoners. De heer herhaalt meerdere malen de vraag, of ik het gek vind dat hij boos reageert. Volgens hem speelt mevrouw een toneelspel. Ik heb hem gewezen op zijn eigen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. En besproken dat we zojuist hebben afgesproken, dat ieder de gelegenheid krijgt zijn of haar verhaal te vertellen. En dat het belangrijk is, dat dit op een veilige manier gebeurt. De heer zegt dat hij tot tien zal tellen en dat hij zijn mond zal houden. Ik heb gezegd, dat ik mijn twijfels heb of dit gesprek op een veilige manier voortgezet kan worden, omdat de heer in zijn spanning in één keer omhoog schiet. Ik heb mezelf hardop afgevraagd, of hij zichzelf onder controle kan houden. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

het gesprek 3/5 De heer vraagt of ik alsjeblieft het gesprek wil voortzetten. De heer zegt dat hij gespannen is en dat hij zich onder controle zal houden. Ik heb nogmaals de afspraken benoemd en de gevolgen als de heer zich niet aan de afspraken kan houden. Het besprek wordt afgebroken en niet verder voortgezet. Ik informeer bij mevrouw in de gespreksruimte hoe het met haar gaat en of zij voldoende veiligheid ervaart om het gesprek verder af te maken. Mevrouw vertelt dat het altijd zo gaat met de heer. Mevrouw zegt dat zij bereid is, om weer in gesprek te gaan. Ik heb mevrouw geadviseerd om gebruik te maken van de time-out-methode. Het gesprek wordt voortgezet. De heer weet zich rustig te houden. Hij corrigeert zichzelf, als ik opmerk dat de spanning weer bij hem stijgt en dit naar hem toe benoem. Dit accepteert hij. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

het gesprek 4/5 Mevrouw neemt op eigen initiatief drie keer een time-out. Dit wordt door alle partijen geaccepteerd en de heer maakt één keer excuses naar mevrouw. Op het moment dat mevrouw aan de heer vertelt, dat zij de relatie niet wil voortzetten, wordt de heer opnieuw boos. Mevrouw zegt een time-out te nemen en verlaat de ruimte. Hierop laat de heer weten klaar met het gesprek te zijn en geeft mij een hand. De heer begon onderweg naar de uitgang nog tegen mevrouw te schreeuwen, dat ze een slechte moeder is. Op mijn verzoek om naar buiten te gaan, is de heer weggegaan. Ik heb de receptie doorgegeven dat de heer niet meer naar binnen mag. En hierop liet de receptie weten, dat de heer de parkeerkaart nog moest geven. En ik verwachtte, dat als de heer de kans zou krijgen, hij tegen mij zou spuien of direct tegen mevrouw te keer zou gaan. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

het gesprek 5/5 Ik heb hierop aan een collega gevraagd, of zij de parkeerkaart wil aannemen. Dit heeft zij gedaan en dit is in de nabespreking volgens haar goed verlopen. Ze is nadat de heer vertrokken was de gespreksruimte ingekomen om te vragen of ik nog iets nodig had. Ik heb aangegeven, dat dat op dat moment niet nodig was en ik nog even in gesprek zou gaan met mevrouw. Mevrouw was emotioneel. Ik heb met haar kort nagezeten en met haar de resultaten van het gesprek besproken. Ik heb haar gecomplimenteerd voor haar doorzettingsvermogen en het goed aangeven van haar persoonlijke grenzen. Mevrouw is uiteindelijk rustig vertrokken. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

dit zou ik gedaan hebben… In deze situatie op basis van de geldende norm op basis van mijn eigen grenzen donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

dit zou ik in het vervolg doen… in een soortgelijke situatie in het vervolg met deze cliënt en (ex)partner op basis van de geldende norm op basis van mijn eigen grenzen donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

‘spelenderwijs’ in gesprek www.fcb.nl/welzijn/agressiespel donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

startopdracht Wie in de branche W&MD werkt, kan te maken krijgen met agressie op het werk. Hoe vaak heb jij te maken met agressie op het werk op een schaal van 0 (helemaal nooit) tot 10 (meerdere keren per dag) In welke mate heb jij last van agressie op het werk op een schaal van 0 (geen last) tot 10 (heel veel last) Bewaar je antwoorden tot het eind van het spel en laat ze niet zien of horen aan je medespelers. donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

evaluatie Dit heb ik over mezelf ontdekt: Dit ga ik vanaf morgen anders doen: Dit heb ik nog nodig om dat voor elkaar te krijgen: donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

dit wil ik graag delen… tip over agressiebeleid: voornemen: donderdag 10 oktober 2013 Saskia van Beers

Meer informatie www.fcb.nl/overfcb/gezond-en-veilig-werken/ E: gezondwerken@fcb.nl T. 030-2985350 donderdag 7 februari 2013

donderdag 7 februari 2013