Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Advertisements

10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Interventies RALFI.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Vandenbussche Jürgen1 Opleiding lasser-monteerder BuSO St. Idesbald De Zilten Roeselare.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Debatgroep 4 Beleidsaanbevelingen op vlak van de subsidiëring of financiering van de centra.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Opleiden van medewerkers
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Voorlichting Kellebeek College
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Workshop Open Leercentrum
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Kunstonderwijs op maat
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatie zorgkundige
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Visie ontwikkeling
De zorgboerderij.
Competentie gericht onderwijs
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
Doorstroom naar (echt) werk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen moet deelnemen aan levenslang leren  Sterke ondervertegenwoordiging van laaggeletterden en ouderen aan LLL

Het decreet VO en laaggeletterden Missie volwassenenonderwijs:  Algemeen vormend  Kwalificatiegericht  Tweedekansfunctie  Transparante modulaire structuur

Het decreet VO en laaggeletterden Opdrachten VO:  Aanbod gericht op maatschappelijk, educatief en professioneel functioneren  leertrajectbegeleiding organiseren op het niveau van de individuele cursist;  de educatieve behoeften detecteren die aanwezig zijn bij de eigen doelgroep;

Het decreet VO en laaggeletterden Opdrachten VO:  het aanbod aan volwassenenonderwijs van de centra op elkaar afstemmen;  streven naar samenwerking en afstemming tussen de centra en andere publieke verstrekkers van opleidingen voor volwassenen;  reeds verworven competenties beoordelen of certificeren.

Het decreet VO en laaggeletterden Algemeen :  Activerings- en keuzebegeleidingsactiviteiten  Kwaliteitszorg (o.a. leertraject- begeleiding op het niveau van de individuele cursist)

Het decreet VO en laaggeletterden Voor de basiseducatie: - Opdracht: Het algemene geletterdheidsniveau verhogen - Mogelijkheid tot “maatwerk”

Het decreet VO en laaggeletterden Voor de basiseducatie: - Evolutie: flexibilisering vande OP’s  Wiskunde, NT1, … - Rendementstudie

Rendementstudie BE P roces Wat zeggen de cursisten over de BE? • Gesproken met 113 cursisten verspreid over de 7 LG’en • Tevreden over inhoud en intensiteit; voor een aantal mocht het meer zijn • Voelen zich veilig • Les aangepast aan hun tempo • Leerkrachten lief en geduldig

Rendementstudie BE P roces Hoe bij BE terecht gekomen? • Boekje van de senioren • Folders • Via familie of vrienden • Vakbondsblad • HvN • VDAB • “Ik dacht dat het alleen voor migranten was”

Rendementstudie BE P roces Motivatie: - Terug ‘mee’ zijn - Voor de kleinkinderen - Engels is een wereldtaal - Persoonlijke interesse - Handleidingen lezen - Omdat ik hier woon, voor alles - …

Rendementstudie BE P roces Wat betekent de BE voor de cursisten? • Smaakt naar meer! (veel cursisten volgen nog een ander aanbod binnen BE en vinden het spijtig als het hier gedaan is) • Voelen zich zekerder in het dagelijks leven • Vlottere omgang met anderen • Job gevonden