Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
BattleBots The school battle.
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Redactioneel schrijven Les 1
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Media en creativiteit Identiteit
ICTB/NB Projectmanagement.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Onderzoeksvaardigheden
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Al doende leren training docenten
Sectorwerkstuk Den Bosch
Intersectoraal Klas 3.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Hoofdlijn Communicatie
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Concept examenprogramma
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
ROC-Dag Jort Meijer Klas BMMC4-1A Marketing. Inhoud Voorwoord Inleiding Voorbereiding De beleving van mijn ROC dag Conclusie Nawoord.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Als je nog geen idee hebt …
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Mijn visie op onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren

Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken > Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >

Projectmatig werken Taak afgebakend naar omvang, onderwerp en tijd In principe eenmalig Taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld Samenstelling team bepaald door de taak Strakke planning en organisatie

Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement

Zelfstandig leren Ieder voert zijn eigen taak uit Ieder voelt zich verantwoordelijk voor zijn taak Ieder is aanspreekbaar op zijn werk Ieder leert (bewust) van het werk en verbetert zijn werk Dit geldt ook voor de docenten

Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken Zelfstandig leren Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >

Resultaat en leerrendement Resultaat = geheel van behaalde leerdoelen Leerrendement = resultaat / inspanning

Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

Ervaringen van en met G2 Vanaf 2000: speciale projecten bij techniek van ca 10 weken = 20 lesuren Systematische opbouw van aspecten van samenwerkend leren Organisatie, taakverdeling en planning Gebruik van ICT Speciale vormen van huiswerk, werkregistratie en beoordelingen. Programma dit jaar…

Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin > Valkuilen om te vermijden >

Organisatie - start Opdracht aan de leerlingen omschrijven De taak van docenten gedetailleerd uitwerken De organisatie opzetten Wie - wat - waar Planning

Voorbereiding, een voorbeeld Projectleiding=coördinatie Uitwerking opdracht inhoudelijk + opdracht aan leerlingen Uitwerking werkvormen + presentatievorm(en) Beoordeling en evaluatie Planning en voorbereiding binnen school

Valkuilen bij samenwerkend leren Imago van ‘buitenschools’ project Samenstelling van groepen Docenten doceren in plaats van doseren Vakkenscheidingen Verkeerde werkvolgorde Onduidelijke of aanpasbare opdracht Werk overnemen van een ander Geen of onduidelijke kwaliteitseisen