Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren leuk -ook voor leraren
Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden
Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken > Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >
Projectmatig werken Taak afgebakend naar omvang, onderwerp en tijd In principe eenmalig Taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld Samenstelling team bepaald door de taak Strakke planning en organisatie
Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement
Zelfstandig leren Ieder voert zijn eigen taak uit Ieder voelt zich verantwoordelijk voor zijn taak Ieder is aanspreekbaar op zijn werk Ieder leert (bewust) van het werk en verbetert zijn werk Dit geldt ook voor de docenten
Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken Zelfstandig leren Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >
Resultaat en leerrendement Resultaat = geheel van behaalde leerdoelen Leerrendement = resultaat / inspanning
Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden
Ervaringen van en met G2 Vanaf 2000: speciale projecten bij techniek van ca 10 weken = 20 lesuren Systematische opbouw van aspecten van samenwerkend leren Organisatie, taakverdeling en planning Gebruik van ICT Speciale vormen van huiswerk, werkregistratie en beoordelingen. Programma dit jaar…
Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden
Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden
Programma Begrippen – waar hebben we het over? Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin > Valkuilen om te vermijden >
Organisatie - start Opdracht aan de leerlingen omschrijven De taak van docenten gedetailleerd uitwerken De organisatie opzetten Wie - wat - waar Planning
Voorbereiding, een voorbeeld Projectleiding=coördinatie Uitwerking opdracht inhoudelijk + opdracht aan leerlingen Uitwerking werkvormen + presentatievorm(en) Beoordeling en evaluatie Planning en voorbereiding binnen school
Valkuilen bij samenwerkend leren Imago van ‘buitenschools’ project Samenstelling van groepen Docenten doceren in plaats van doseren Vakkenscheidingen Verkeerde werkvolgorde Onduidelijke of aanpasbare opdracht Werk overnemen van een ander Geen of onduidelijke kwaliteitseisen