OP OF OVER DE GRENS Analyse van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij NAH Egbert Kruijver – MW-VO / seksuoloog NVVS 28-11-2011 HAARLEM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Hoe maken we seksualiteit bespreekbaar in de zorg/hulpverlening?
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Een haperend geheugen.
Seksualiteit Een babylonische spraakverwarring. Seksualiteit ja/nee Zorg voor de liefde Gewenst Intimiteit Erkenning Gezien zijn Helend Ja Seksuele intimidatie.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Syncope hulpverlening.
Met handen en voeten geloven 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Het sollicitatiegesprek
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
5 manieren van praten over de dood
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Om soms eens dieper over na te denken
Rouw & Verlies Les 3.
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Beroepshouding en beroepscode
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dagdeel 3 conflicthantering
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talent in Ontwikkeling
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

OP OF OVER DE GRENS Analyse van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij NAH Egbert Kruijver – MW-VO / seksuoloog NVVS 28-11-2011 HAARLEM - JANSZALEN

Op of over de grens Seksueel grensoverschrijdend gedrag Analyse van gedrag Hyperseksualiteit & Seksuele ontremming Omgaan met gedrag Bespreekbaar maken van seksualiteit Wat verder aan de orde komt Inventarisatie vragen / wensen / hete hangijzers

Hyperseksualiteit Opvallend en belastend gedrag… echter: Het komt veel minder vaak voor dan hyposeksualiteit… Vraag: Is het (een vorm van) seksualiteit? of is het (een vorm van) ontremming?

Seksuele ontremming Feitelijk een vorm van verstoorde seksuele impulsbeheersing, meestal in verband gebracht met frontaal letsel Impulsdoorbraken, vergelijkbaar met: Voedsel zien = moeten eten Sigaretten zien = moeten roken

Analyse van seksueel gedrag Matrix Bender/Nieuwstraten

Matrix Seksualiteit en NAH (Bender en Nieuwstraten, 2006) ontregeling bedreigd decompenserend gedecompenseerd seksuele vormgeving intieme relatie(s) sociaal seksuele ontwikkeling professionele en mantelzorg context

Omgaan met grensoverschrijdend gedrag

Typen gedrag Agitatie / Onrust Schreeuwen / Vloeken / Aanhoudend Stalken Stelen Agressie Verzet Slaapproblemen Niet stoppen Hyperseksualiteit

Wat maakt het een probleem? Veiligheid patiënt(en) Veiligheid medewerkers De context waarbinnen het gedrag plaatsvindt bepaalt meestal het probleem

Gedragsanalyse Wat is het gedrag en wat is de context? Welk gedrag? Wanneer en waar komt het voor? Bij wie, bij wie niet? Wie deed wat precies? Wie heeft wat waargenomen? Wat ging er aan vooraf? Wat was het resultaat van het gedrag? Wordt er een patroon zichtbaar?

Bekend of nieuw gedrag? Bij acute gedragsverandering letten op invloed van medicatie Bekend gedrag dwingt ons om aan te passen Helder krijgen of het gaat om: Een omgevingstrigger Een onvervulde behoefte Een psychiatrisch beeld Een medisch/iatrogeen probleem

Behoefte of Trigger Onvervulde behoefte Omgevingstriggers Honger/dorst, beweging, eenzaamheid, pijn, verveling, etc. Omgevingstriggers Overstimulatie of onderstimulatie Specifieke personen Licht, geluid, geur, drukte, indrukken, etc. Veranderingen

Meer psychiatrisch beeld? Stemmingswisselingen Depressie Angst Psychose

Gedragsprobleem? Heeft de patiënt voldoende cognitieve capaciteiten om zijn/haar gedrag te kunnen zien als een gemotiveerde actie? Of is er zo weinig cognitieve capaciteit dat het gedrag meer reflexmatig of routinematig is?

Daarom Doen ze expres langer over hun ADL? Vergeten ze expres taken en spullen? Angstige mensen zonder inzicht in hun situatie zijn alleen bezig zichzelf te beschermen.

Interventies Niet alle interventies werken bij alle patiënten Niet elke interventie werkt elke keer De sleutel = flexibiliteit Vaak is de omgeving de trigger = verander de omgeving!

Afasie Gebruik visuele cues Geef langzame, korte, heldere instructies Bejegening: spreek af of kondig aan hoe je gaat helpen B.v. d.m.v. gesloten ja/nee vragen Opschrijven Wachten en luisteren

Proactieve benadering Benader in het zicht / niet van achter of vanaf de neglect kant Zeg wie je bent Zeg wat je gaat doen voordat je het doet Besef dat de reactietijd langer kan zijn (5 secondenregel) Deel een taak op in kleinere delen Geef 1 instructie per keer, niet meer

Interveniëren Weet wat iemand kalmeert Wees je bewust van je stem, lichaamshouding, bewegingen, positie in de ruimte, etc Maak een concreet stappenplan voor eenduidige team brede interventies

Seksuele intimidatie Grensoverschrijdend gedrag (GOG) Verbale agressie Fysieke agressie Ongewenste intimiteiten Traumatische ervaringen = Bejegeningsvraagstukken

Seksuele intimidatie is… Ongewenste Seksueel getinte Aandacht De ontvanger bepaalt of het ongewenst is Het gaat altijd om persoonlijke beleving: Pluis of Niet Pluis-gevoel

Seksuele intimidatie Waar kan je last van hebben? Wat roept het op? Schuld en schaamtegevoelens Je voelt je klein gemaakt en bekeken Patiënt staat centraal en is afhankelijk Assertieve mensen worden minder assertief => Negeren en vermijden

Seksuele intimidatie is… …Dus altijd subjectief Het maakt niet uit of de dader toerekeningsvatbaar is Het maakt niet uit of er ‘verzachtende omstandigheden’ zijn Hetzelfde gedrag kan per situatie anders worden ervaren

Seksuele intimidatie is: Dus altijd subjectief Ergo… De een is gevoeliger / vatbaarder voor seksuele intimidatie dan de ander.

Gevoeligheid bepaald door: Seksuele intimidatie Gevoeligheid bepaald door: Grenzeloos in het zorgen? Niemand mogen afwijzen? Niemand willen kwetsen? De sfeer niet willen verpesten? Twijfel of het iets uithaalt? Bang voor reactie collega’s/patiënten?

Bespreek met je collega: – Hoe denk je te zullen reageren wanneer iemand je lastig valt? – Ga eens na hoe je werkelijk reageert als iemand je lastig valt. Neem hierbij situaties in gedachten die je hebt meegemaakt. – Wanneer er tussen de twee bovenstaande punten een verschil is, hoe is dat verschil in jou geval te verklaren? – Reageer je op het werk hetzelfde als daarbuiten? – Neem voorbeelden in gedachten waarbij je je lastig gevallen voelde en ervoor koos om de ander te negeren of te vermijden. – Wat heeft deze strategie je gekost/opgeleverd op korte termijn? En gekost/opgeleverd op lange termijn?

Veel voorkomende reacties Gevoelens: Schrik, schaamte, schuld, bevriezing, irritatie, beklemming, gekwetstheid, frustratie, angst, onmacht, teleurstelling, onveiligheid, walging, boosheid, wrok, verlegenheid, verdriet en vernedering. Schaamte en schuld komen het meest voor. Gedachten: ‘had ik maar (niet)….’, ‘zo zijn mannen nu eenmaal’, ‘hij kan er ook niets aan doen’ ‘dit moet ik kunnen hanteren’

Functie van schuldgevoel en irrationele gedachten: Seksuele intimidatie Functie van schuldgevoel en irrationele gedachten: Geeft gevoel van controle (het is mijn schuld) Geeft gevoel van invloed (het ligt aan mij)

Leren agressie/intimidatie hanteren Herkennen van eigen automatismen (reactiepatronen) en onderliggende ervaringen, overtuigingen, emoties, fysieke aspecten. Leren duiden van gedrag van de ander.

Leren agressie/intimidatie hanteren Regie behouden door: Afstand nemen en positie kiezen Indien nodig eigen gedrag veranderen Dit zeker bij doelgroepen waarbij specifieke grensoverschrijdingen te verwachten zijn

Hulpmiddelen bij gerichte seksuele stimulatie Voor mannen en vrouwen Glijmiddel (ondersteuning) Vibrator (gerichte seksuele prikkeling) Bijvoorbeeld van Emotional Bliss

Seks bespreken?

Hoe maak je seks bespreekbaar? Mag je erover praten? Ben je gelegitimeerd vanuit beleid/visie? Wil je erover praten? Wat is je persoonlijke houding? Wat is jouw mate van (on)gemakkelijkheid? Kan je erover praten? Beschik je over kennis & vaardigheden?

Mag je erover praten? Heeft jouw instelling / heb je zelf een visie op seksualiteit, als thema binnen jouw werkveld? Weet jij wat jouw afdeling / team vindt? Waar komen je patiënten of cliënten mee? Elke chronische aandoening heeft impact op de seksualiteit: dit legitimeert proactieve en structurele aandacht voor seksualiteit

Wil je erover praten? Cultuurwaarde: Seks is privé Ergo: vragen naar seks = nieuwsgierigheid Geen professionele legitimatie = nieuwsgierigheid Thema raakt eigen persoon Eigen opvattingen en ervaringen Misvattingen over de patiënt/cliënt Ben je bereid jezelf vertrouwd te maken met het thema, door je grenzen een beetje te verleggen?

Kan je erover praten? Ja, door legitimeren (want het mag van jezelf, team of instelling) Ja, door te experimenteren (je wilt het proberen) Vertrouw op je eigen kennis en vaardigheden Je hoeft niet alles te weten of op te lossen! Kies taal die bij jou past en die de patient begrijpt Als je respectvol bent en goed luistert, kan er niets mis gaan

Ja maar HOE dan? 3 wegen: Maak een bruggetje vanuit je taak of discipline naar relaties, intimiteit en seksualiteit Vraag naar veranderingen Check behoefte aan informatie

1. Het “Bruggetje” Je begint nooit abrupt of totaal onverwacht over seksualiteit. Dit vraagt om een inleiding die zowel jezelf als de patiënt gerust kan stellen Een bruggetje is niets anders dan een kort inleidend praatje tot het onderwerp seksualiteit Het zijn de paar zinnen waarin je jezelf legitimeert en waarin je checkt of de patiënt open staat voor het onderwerp Stel je eigen bruggetje(s) samen en maak ze eigen

Recept voor een “bruggetje” Vooraf: wat werkt = wat bij jou past Formuleer het “bruggetje” zoals dat bij jou past en bij je functie past als Arts/-assistent, Psycholoog, Verpleegkundige, Fysiotherapeut, Etc Hoe vaker je je eigen bruggetje gebruikt, hoe makkelijker het wordt (ook om met de minder leuke patiënten seksualiteit te bespreken)

Recept voor een “bruggetje” 1. Inleidende zin: B.v. We komen nu bij een onderwerp dat voor de meeste mensen nogal privé is…namelijk seksualiteit 2. Benoem de mogelijke weerstand B.v. Soms vinden mensen dat wat vreemd… 3. Geef een korte, heldere ‘waarom’ B.v. …maar ik vind het als … belangrijk om ook de invloed van uw ziekte op de seksualiteit aandacht te geven (als u daar behoefte aan heeft). 4. Vraag toestemming van de patiënt B.v. Vindt u het goed om hier over te spreken?

2. Vragen naar veranderingen Vraag naar veranderingen i.p.v. problemen Is er voor u iets veranderd in de relatie / seksualiteit door de ziekte? Of: Wat is er voor u (en/of uw partner) veranderd in de relatie / in de intimiteit / seksualiteit? Zijn er veranderingen waar u zich zorgen om maakt? Wilt u hier iets mee? Waar denkt u aan?

3. Behoefte aan informatie Inleiden met algemene informatie, b.v.: Veel medicijnen (met name antidepressiva) hebben invloed op seksuele gevoelens. Heeft u behoefte aan meer informatie hierover? Er bestaan folders over verschillende ziekten en de invloed daarvan op de seksualiteit. Zo ook over uw aandoening. Heeft u belangstelling voor zo’n folder? Veel patiëntenorganisaties hebben folders ontwikkeld, te vinden op het internet.

Communicatie over cultuurgrenzen In de meeste niet-westerse culturen wordt minder rechtstreeks over seksualiteit gesproken Men ervaart de Hollandse nuchterheid vaak als onbeleefd / onbehouwen Tip: spreek eerst in algemene zin over ‘het huwelijk’ en tast af waar men zich zorgen over maakt. Pas wanneer de patiënt een probleem aangeeft, vraag je toestemming om de klacht precies uit te vragen. Wees dan wél specifiek! Stel concrete, eenduidige vragen en wacht af

Hulpmiddelen bij erectieproblemen Penisring (om erectie vast te houden) Vacuümpomp (om erectie te krijgen) Orale medicatie om erectie te ondersteunen (Viagra, Cialis, Levitra) Injecties in de penis (Androskat, Caverject)

Dank voor je aandacht!