Projectgroep PA6 Kosteneffectiviteitsanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begroting 2013 Budget 2013 Synthese / Synthèse janvier 2014 / januari 2014 Ministre du Budget Olivier Chastel Minister van Begroting Olivier Chastel.
Advertisements

Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Habitatrichtlijn Wat wil ze bereiken?  Specifiek: habitats en soorten van Europees belang in een gunstige staat van instandhouding behouden of herstellen.
Effecten van mogelijke zoetwater strategieën deskundigensessies gebruiksfuncties februari 2012.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Kaderrichtlijn Water en Natura 2000:
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Powerpoint TemplatesPage 1Powerpoint Templates OMDAT WATER BELANGRIJK IS Europees Burgerinitiatief: Water en sanitaire voorzieningen zijn een mensenrecht.
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
SOCIETE BRUXELLOISE DE GESTION DE L’EAU BRUSSELSE MAATSCHAPPIJ VOOR WATERBEHEER De loop van het water in Brussel en het bezoek aan het waterzuiveringstation.
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Case Zeesluis Ijmuiden
Gemeentelijk RioleringsPlan Afdeling Weg en Water P.J. Lievense 22 augustus 2006.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
PA3 Kust- en overgangswateren in het ISGD van de Schelde.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Infrastructuur en verkeersveiligheid
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Doelafleiding Marcel van den Berg.
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
KRW-ervaringen met Niedersachsen en NordrheinWestfalen 3 e praktijkdag MEP/GEP 1 februari 2007 Wim Oosterloo Waterschap Velt en Vecht.
Significante Schade bij Zuiderzeeland - 3e Praktijkdag MEPGEP - 1 februari 2007 Rens Huisman (waterschap Zuiderzeeland)
12 september 2006P. Boers1 Dosis-effect relaties voor nutriënten Paul Boers RWS RIZA.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
Kavel overschrijdende investeringen voorbereid door Arjan Wijdeveld Onderwerpen: Milieu / energie investeringen IT investeringen.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
1 Project PA4: goede toestand/goed potentieel zoet oppervlaktewater Plenaire vergadering ISC 2007 Brussel Door trekker Eric Lacasse.
05/12/071 PA 7 Mandaat 2.2 Preventie droogte- effecten Kwantitatief waterbeheer.
Qualité des eaux de l ’Escaut en 2006 Réseau de Mesures Homogène Waterkwaliteit Schelde in 2006 Homogeen Meetnet.
1 Coordinatie van maatregelenprogramma’s PA6 Plenaire vergadering
© Prof.dr Jouke van Dijk TxU-4, 29 april 2004 Evaluatie - 4 Hoogeveen, 29 april 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Faculteit.
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Emissies ruimtelijk verdeeld
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Januari 2002 Handreiking voorlopige aanwijzing sterk veranderd waterlichaam PT1 dag 1 december 2003 Roel Knoben.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Discrepantie gemaal Stortemelk Dennis Brandwacht, teammanager Watertoezicht waterschap Zuiderzeeland.
Werk in uitvoering: aanpassing handreiking MEP/GEP
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Uitvraag 2019 Deel 2.
Transcript van de presentatie:

Projectgroep PA6 Kosteneffectiviteitsanalyse 4/2/2017 Projectgroep PA6 Kosteneffectiviteitsanalyse PA6 Analyse Coût Efficacité René Boeters

Presentatiestructuur 4/2/2017 Presentatiestructuur Mandaat Aanpak Resultaat na verloop van één jaar Vervolgactiviteiten

4/2/2017 Mandaat Het PA6-mandaat gaat vooral over de ”technische en economische analyse van de maatregelenprogramma’s ” met als uitgangspunt de kosteneffectiviteitsanalyse Il concerne également l’appui de l’analyse économique pour l’aménagement des objectifs (dérogations, masses d’eau artificielles ou fortement modifiées) ainsi que le niveau de récupération des coûts

Approche du PA6 selon le plan de travail, l’année écoulée 4/2/2017 Approche du PA6 selon le plan de travail, l’année écoulée Echange d’informations sur les méthodes d’analyse CE de chaque partie Comparaison des résultats des analyses Cout-Efficacité pour les mesures individuelles de chaque partie Exécuté pour les mesures que les parties prévoient afin de réaliser une réduction, efficace du point de vue des coûts, des nitrates provenant de l’agriculture et des eaux usées domestiques Ces mesures ont été présentées au PA6 par chaque représentant directement à partir de sa propre région

Stappen in een Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA): Doeldefinitie 4/2/2017 Kosteneffectief wil zeggen: de manier waarop een bepaald doel, zoals de KRW doelen, tegen de laagst mogelijke kosten wordt bereikt Stappen in een Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA): Doeldefinitie ‘Gap’ analyse (analyse van de doelafstand) Identificatie mogelijke maatregelen Beoordeling effecten en effectiviteit van maatregelen Schatting kosten van maatregelen ------------------------------------------------------ Rangordening van maatregelen op basis van kosteneffectiviteit Schatting totale kosten

Conclusies na één jaar: kosteneffectiviteitsanalyse 4/2/2017 Conclusies na één jaar: kosteneffectiviteitsanalyse Veel informatie over maatregelen verzameld en ondergebracht in EXCEL-bestand (ongeveer 150 maatregelen) Veel overeenkomsten in het type maatregelen Doelafstand in veel gevallen nog niet kwantificeerbaar Effectiviteit van maatregelen veelal uitgedrukt in emissie- of vrachtreductie, nog niet voor waterkwaliteit bekend Kosten per soorten van maatregelen ingeschat via verschillende eenheidsprijzen (per hectare, per stuk, per inwoner equivalent) Nog meer aandacht nodig voor de ruimtelijke schaal waarop maatregelen effectief kunnen zijn

Conclusies na één jaar: kostenterugwinning voor de economische sectoren ‘industrie’ en ‘landbouw’ moeten berekeningen verder verfijnd worden overige door de Richtlijn geïdentificeerde diensten zoals bevloeiing, scheepvaart, e.a., dienen nog verder bestudeerd te worden evaluatie van milieu- en watervoorraadkosten is tot op heden weinig aan bod gekomen; aanbevolen wordt dit alsnog te doen (zelfs zonder concrete methoden van Europese ECO 2-groep)

Vervolgactiviteiten I 4/2/2017 Vervolgactiviteiten I Identificeren van soorten maatregelen met een effect op districtsniveau Voorbereidingen zijn gestart voor opstellen van identificatiecriteria Voortzetting synthese en vergelijking resultaten regionale KEA’s, met speciale aandacht voor oplossingen met een effect op districtsniveau Gegevens aanvullen over basis- en aanvullende maatregelen van de partijen Met behulp van criteria oplossingen met effect op districtsniveau proberen te identificeren

Vervolgactiviteiten II: 4/2/2017 Vervolgactiviteiten II: Uitwisselen van informatie over methoden van partijen voor de aanwijzing van Sterk Veranderde Waterlichamen, en over de berekeningswijzen voor kosten van mogelijke herstelmaatregelen en over methoden van economische analyse van de vormen van gebruik die worden beïnvloed door mogelijke herstelmaatregelen Vragenlijst is in concept beschikbaar over de betreffende waterlichamen, gebruiksfuncties en kosten/baten van mogelijke herstelmaatregelen als richtsnoer voor de analyse

Vervolgactiviteiten III 4/2/2017 Vervolgactiviteiten III EXCEL-bestand met verzamelde maatregelen wordt verder bewerkt en uitgebreid Dit bestand kan dienen als basis voor de catalogus van kosten en effecten van maatregelen, die in het kader van de voortzetting van Scaldit wordt opgesteld

4/2/2017 Oproep De vertegenwoordigers van de regio’s in PA6 kunnen niet zonder de inbreng van hun inhoudelijk deskundige collega’s om over de benodigde informatie over doelen, maatregelen, hun kosten en effecten te beschikken Daarom aan hen de oproep om deze inbreng op actieve en coöperatieve wijze te leveren!

4. Beoordeling effecten en effectiviteit van maatregelen 4/2/2017 4. Beoordeling effecten en effectiviteit van maatregelen Regio Beoordelingscriteria Toelichting Artois-Picardië Toepassingsschaal; direct of indirect effect; effectiviteit (1 – 3); moeilijkheidsgraad (0 –3); uitvoerder; financieringsbron Voornamelijk kwalitatief; Effecten in termen van emissie- of vrachtreductie, niet op waterkwaliteit Wallonië Kans dat doelstelling wordt gehaald; ecologische efficiëntie; tijd benodigd voordat maatregelen efficiënt worden beoordeling effect uitgekozen maatregelen op de waterkwaliteit via PEGASE Vlaanderen Schaal; minimum - gemiddeld – maximum effect; huidige implementatie, min-max implementatiegraad, Voornamelijk kwantitatief; Effecten in termen van emissie- of vrachtreductie, niet op waterkwaliteit Brussel Inschatting op basis van het doel dat de Richtlijn in kwestie voor ogen staat Voornamelijk kwalitatief Nederland Uitvoerder maatregel, doelgroep, implementatietijd, tijd voordat maatregel effectief is, risico’s (kans en slaagfactoren implementatie), onzekerheden

4/2/2017 Quelques résultats: convergences et divergences entre les méthodes appliquées par les parties : 1. Définition de l’objectif Regio Huidige Nitraatnorm (NO3/l); * = 90 percentielwaarde Oppervlaktewater Grondwater Artois-Picardië 50 mg * (grens matig/goed) - 10 mg * (grens goed/zeer goed) 50 mg * (grens matig/goed) Wallonië 25 mg * (ondergrens goede toestand) Gem. 50 mg (ondergrens goede toestand) Vlaanderen 44 mg * (10 mg N/l is voorlopige norm voor goede toestand) 50 mg * Brussel Geen bestaande norm (ammoniakgehalte geeft basisnorm: 2mg N/l) 50 mg Nederland 9,74 mg * (grens matig/goed)

3. Identificatie van mogelijke maatregelen, voorbeeld Huishoudens 4/2/2017 3. Identificatie van mogelijke maatregelen, voorbeeld Huishoudens Bron Huishoudens Belasting Nitraat Ingreep Uitbreiding afvalwaterbehandelingscapciteit rwzi’s Beschrijving ingreep Verdere uitbreiding huidige capciteit rwzi’s met ± 50% Schaalniveau Implementatie Hele deelstroomgebied/regio Maatregel/instrument Maatregel Basis/aanvullende maatregel Aanvullende maatregel Kosteninschating ongeveer €45 per inwoner equivalent per jaar (in 2006) Methode kosteninschatting Via kengetallen aangevuld met expert judgement; Effectinschatting tot 10 mg N-tot/l bij uitbreiding actief slibproces; Methode effectinschatting expert judgement inschatting effluentconcentraties Kosteneffectiviteitsinschatting Gemiddeld rond €45 per i.e. per jaar Schaalniveau kosteneffectiviteitsinschatting Voornamelijk op niveau waterlichaam, ook enig effect op heel deelstroomgebied Overige opmerkingen Betreft globale raming; exacte raming o.a. afhankelijk van: schaalgrootte, reservecapaciteit, mogelijkheid afkoppeling regenwater, stofconcentraties influent, beschikbare uitbouwruimte

3. Identificatie van mogelijke maatregelen, voorbeeld Landbouw 4/2/2017 3. Identificatie van mogelijke maatregelen, voorbeeld Landbouw Bron Akkerbouw - Melkveehouderij - Tuinbouw Belasting Nutriënten Ingreep Bemestingsvrije zone Beschrijving ingreep 5 meter brede akker- en weiderand langs sloot/kanaal wordt niet bemest en bespoten met pesticiden Schaalniveau Implementatie Hele deelstroomgebied Maatregel/instrument Maatregel Basis/aanvullende maatregel Aanvullende maatregel Kosteninschating €822/ha grasland; €466/ha bouwland Methode kosteninschatting Expert judgement en kostenindicatoren LEI Effectinschatting korte termijn: 0 lange termijn: 10-25% vrachtreductie Methode effectinschatting Expert judgement (emissiereductie in % van totale vracht) Kosteneffectiviteitsinschatting 33-82 Euro/ha/procent vrachtreductie grasland en 19-47 Euro/ha/procent vrachtreductie bouwland Schaalniveau kosteneffectiviteitsinschatting Voornamelijk op niveau waterlichaam, ook enig effect op heel deelstroomgebied Overige opmerkingen Succes van maatregel o.a. afhankelijk van financieel-institutionele inbedding (=compensatie aan boeren)

5. Schatting van kosten van maatregelen 4/2/2017 5. Schatting van kosten van maatregelen alle regio’s nemen in principe zowel directe investeringskosten als jaarlijks terugkerende exploitatie-, beheers- en onderhoudskosten van maatregelen mee eenheidskosten van maatregelen kunnen afhankelijk zijn van de schaal waarop maatregelen worden ingezet eenheidskosten worden uitgedrukt in verschillende eenheden (per hectare, per stuks vee, per inwoner equivalent etc.; dit bemoeilijkt de vergelijkbaarheid van maatregelen en de totaaltelling van kosten

4/2/2017 Ander onderwerp: Kostenterugwinning van waterdiensten (vervolg op Scaldit P07) Volgens KRW geen volledige kostenterugwinning vereist, maar wel dat lidstaten hiermee rekening houden Kostenterugwinning is analyse-instrument voor identificatie van de belangrijkste uitdagingen voor het waterbeheer op districtsniveau Kostenterugwinning is instrument (sturende tarifering), onderdeel van maatregelenprogramma Mogelijke diensten om voor te betalen hangen samen met de drukken en impacts op de waterlichamen Kostenterugwinning in Schelderegio voor watervoorziening en waterzuivering Gebruiksvormen: huishoudens, industrie en landbouw

Kostenterugwinning van waterdiensten: (drink)watervoorziening 4/2/2017 Kostenterugwinning van waterdiensten: (drink)watervoorziening Huishoudens Industrie Landbouw Franse regio* 1,07 euro/m3 (2000) Zelfde als bij huishoudens, uitgezonderd industrieën die zelf water winnen en daarover heffing betalen Geen gegevens Waalse regio 1,60 euro/m3 (2001) % terugwinning: 93 1,38 euro/m3 (2001) % terugwinning: 82 Zelfde als bij huishoudens Vlaamse regio 1,33 euro/m3 (2003) 1,29 euro/m3 % terugwinning: 99 - 127 Brussels Gewest 1,44 euro/m3 n.v.t. Nederlandse regio 1,32 euro/m3 (2000) % terugwinning: 100 tarieven zijn vertrouwelijk; kosten voor bedrijven in 2000: 305 mln. euro; kosten voor landbouw in NL: 35,4 mln. euro (2000) 100 % tw

4/2/2017 Kostenterugwinning van waterdiensten: Verzamelen en behandelen van afvalwater Huishoudens Industrie Landbouw Franse regio* 1,23 euro/m3 (2000) plus heffingen van Agence de l’eau (0,54) en water-wegentaks (0,01) Als bij huishoudens, uitgezonderd industrieën die rechtstreeks heffing betalen aan Agence Geen gegevens Waalse regio 0,65 euro/m3 (2001) % terugwinning: 108 Tarieven plus lozingstaks per vervuilingseenheid (vve) % terugwinning: 82 Als bij huis-houdens + taks per vve Vlaamse regio Gemiddelde prijs is 0,68 euro/m3, kostenterugwinningspercentage is 58,9 (2003) Brussels Gewest 0,3471 (verzamelen) + 0,25 (zuiveren) euro/m3 Zelfde als bij huishoudens n.v.t. Nederlandse regio inzameling 77% via rioolrecht; afvalwaterbehandeling 98% via verontreinigingsheffing; eigen dienstverlening 100%