Welke mogelijkheden biedt het Mobiliteitspanel Nederland voor verbetering van ons modelleninstrumentarium Sascha Hoogendoorn-Lanser Kennisinstituut voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Auditen op succes waarderend auditen
Jeugd- en jongerenwerk
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Wat zijn goede peilingen?
Asymmentrische informatie
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
WMO Praat mee!.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
De Werkkostenregeling Workshopdag november Waarom WKR Oude (bestaande) systeem: –Diverse vrije vergoedingen –Diverse vrije verstrekkingen Kerstpakket,
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Veranderingen in de zorg
Welkom 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Uitvoeringsplan november 2012.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
VTB Technasium Vakcollege
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Projectweek.
Jong geleerd, fout gedaan?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Tweedegraadsfuncties
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Enquête.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Is de vereniging auti-proof?
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
Informatie avond groep 8A
Branche analyse Boekhandels 2014
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Uitvoeringsplan september 2012.
Spelen met een bak getallen
Mobiliteit in Nederland onder de loep
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Onderzoek Verplaatsingen in Nederland 2015 t/m 2017
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel.
Transcript van de presentatie:

Welke mogelijkheden biedt het Mobiliteitspanel Nederland voor verbetering van ons modelleninstrumentarium Sascha Hoogendoorn-Lanser Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid 6 maart 2014 Foto: Marcel Hoogeveen

Animatie

Wat is het Mobiliteitspanel Nederland (MPN)? MPN is gericht op verkrijgen van inzicht in: dynamiek in verplaatsingsgedrag personen én huishoudens in tijd verbanden tussen wijzigingen verplaatsingsgedrag personen en huishoudens, persoons- en huishoudkenmerken en andere mobiliteitsbeïnvloedende factoren Dit inzicht verkrijgen we door: groot aantal kernmerken van huishoudens en van personen in deze huishoudens te verzamelen verplaatsingspatroon van deze personen over meerdere dagen in kaart te brengen bekijken huishoudens (12+); niet alleen individuele personen onderzoek periodiek te herhalen met dezelfde groep personen en huishoudens

Behoefte aan nieuw mobiliteitsonderzoek? JA! Nederland kent verschillende langjarige onderzoeken waarin mobiliteitsgegevens worden verzameld Tijdsbestedingsonderzoek (TBO): iedere 5 jaar; laatste keer in 2011; uitgevoerd door SCP/CBS; ± 2000 huishoudens; verse steekproef (cross-sectie); week elke 10min activiteit noteren; uitgebreide achtergrondkenmerken; beperkte mobiliteitsinfo Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OVG/MON/OViN): doorlopend; ± 40000 personen; uitgevoerd door CBS; verse steekproef (cross-sectie); dag verplaatsingen/ritten noteren; beperkte achtergrondkenmerken; uitgebreidere mobiliteitsinfo Longitudinaal Verplaatsingsonderzoek (LVO): gelopen in jaren ’80; erg kostbaar; 1.500 huishoudens; zelfde groep respondenten (panelonderzoek); week verplaatsingen/ritten noteren; uitgebreide achtergrondkenmerken; uitgebreide mobiliteitsinfo

Hoofdonderzoeksvragen MPN Wat is invloed van veranderingen in leven van mensen op mobiliteit? Hoe verandert aankoopgedrag, bezit en gebruik auto, door tijd heen? Wat is invloed van voorkeuren van mensen op mobiliteit? Wat is relatie tussen ruimtelijke dynamiek en veranderingen in mobiliteitsgedrag?

Voorbeeldvragen MPN In welke mate verandert mobiliteitsgedrag wanneer iemand van baan verandert? Gaat iemand per auto reizen ipv per OV of wordt tweede of derde auto aangeschaft? Wat verandert er qua mobiliteit in gezin als kind geboren wordt? Gaan ouders minder werken? Als kind naar crèche gaat, wie haalt/brengt er? Wordt er een (grotere) auto aangeschaft? Verandert mobiliteit ouderen? Verplaatsen ouderen zich meer nu ze langer moeten doorwerken? Welke veranderingen treden op in mobiliteit als iemand met pensioen gaat? Wat betekenen sociale media (Facebook en Twitter) voor mobiliteit? Gaan jongeren daardoor minder reizen (er is veel contact via sociale media)? Of gaan jongeren juist meer reizen (ze weten immers altijd waar hun vrienden zijn)?

Omvang en samenstelling MPN 2000 huishoudens en in totaal ongeveer 4400 respondenten Representatieve steekproef uit online panel van TNS Nipo Voorlopige looptijd 4 jaar (2013-2016) Gehele huishoudens Leeftijd van 12 jaar en ouder Huishoud- en persoonsvragenlijst in te vullen (online) Gedurende 3 dagen dagboekje bij te houden (online) 1 wave per jaar Data-inwinning gespreid over periode van september t/m november (niet in de herfstvakantie) Mogelijkheid tot stellen extra vragen (maatwerk) of afnemen zelfde vragenlijsten/dagboekje bij extra respondenten (meerwerk) Gemiddelde huishoudensgrootte in 2010 is 2,20. Schatting is dat gemiddeld aantal leden van 16 jaar en ouder 2,00 is.

Onderzoeksinstrumenten MPN Screeningsvragenlijst Huishoudvragenlijst Persoonsvragenlijst (inclusief bijzonder onderwerp) Dagboekje met papieren memory jogger (presentatie Nina Schaap)

Screeningsvragenlijst Screeningsvragenlijst is eerste kennismaking met MPN en wordt ingevuld door contactpersoon binnen huishouden Uitleg over MPN, belang deelname en wat het respondent oplevert Doel screeningsvragenlijst is het werven van gehele huishoudens die gedurende 4 jaar willen deelnemen aan MPN Verzamelen enkele mobiliteitskenmerken voor non-responsanalyse Huishouden: aantal auto`s en motoren in huishouden, totaal aantal kilometers per jaar gereden met deze vervoermiddelen Contactpersoon: frequentie gebruik auto, fiets/e-bike, trein en BTM

Huishoudvragenlijst Ingevuld door volwassene binnen huishouden Vragen over: Huishoudsamenstelling Hoofdkostwinner Positie in huishouden Jaarlijks huishoudinkomen Aanwezigheid ICT-middelen (pc’s, laptops, tablets en smartphones) Vervoermiddelenbezit huishouden Autokenmerken (merk, model, bouwjaar, brandstofsoort, bijtelling, jaarkilometrage, hoofdgebruiker) Parkeermogelijkheden rondom woning

Persoonsvragenlijst Ingevuld door iedereen in het huishouden van 12 jaar en ouder Vragen over: Leeftijd, geslacht, persoonlijk maandinkomen Geboorteland respondent, vader en moeder Rijbewijs-, kaartsoorten en vervoermiddelenbezit Gebruik vervoermiddelen woon-werkverplaatsing Reiskostenvergoedingen werkgever (auto, OV, fiets) Voorkeur gebruik vervoermiddelen Waardering verkeer en vervoer in woonomgeving Aantal arbeidsuren (totaal, thuis, vaste werklocaties, seats2meet / stationsrestauratie /…, onderweg) Gebeurtenissen in persoonlijke levenssfeer en wijzigingen in mobiliteitsgedrag (retrospectief 2 jaar terug in de tijd) Mate van gebruik van Internet voor verschillende doeleinden

Wat doen we op Internet? sociale media werken winkelen

Wat doen we op Internet? sociale media werken winkelen

Bijzonder onderwerp Gesteld aan iedereen in het huishouden van 12 jaar en ouder (onderdeel persoonsvragenlijst) Het zijn maatschappelijke of beleidsmatige ontwikkelingen die aanleiding kunnen zijn tot verandering in mobiliteit Om veranderingen te kunnen meten, worden vragen over bijzondere onderwerp gesteld in 2013/2015 en 2014/2016 1e bijzonder onderwerp: invloed van toenemende gebruik van ICT voor werken, winkelen en vrijetijdsbesteding op mobiliteit 2e bijzonder onderwerp: oorzaken van dynamiek (afname) van autogebruik met in het bijzonder aandacht voor: attitudes ten aanzien van autogebruik/–bezit relatie inkomen en mobiliteit (irt economische crisis) invloed schaalvergroting in gezondheidszorg, scholen, … op mobiliteit

Wat kopen we online?

Verdieping online winkelen Gevraagd naar meest recent bestelling/aankoop Verdiepende vragen over meest recent bestelling: Typen product(en)? Aantal producten(en) in bestelling? Nieuw/tweedehands? Winkel/particulier? Ook aangeschaft als je daar fysiek voor naar winkel had gemoeten? Hoe product opgehaald/ontvangen? Ophalen: wie, met welk(e) vervoermiddel(len), extra afgelegde afstand? Product(en) geretourneerd? Retourneren: wie, met welk(e) vervoermiddel(len)? Stellingen over kijken, kiezen en kopen

Voordat producten gekocht via Internet …

Voordat producten gekocht in winkel …

Verdieping online winkelen Verdiepen vragen over meest recent bestelling: Type product(en) Aantal producten(en) in bestelling Nieuw/tweedehands Winkel/particulier Ook aangeschaft zonder online winkelen? Hoe product opgehaald/ontvangen? Ophalen: wie, met welk(e) vervoermiddel(len), extra afgelegde afstand Product(en) geretourneerd? Retourneren: wie, met welk(e) vervoermiddel(len) Stellingen over kijken, kiezen en kopen Stellingen over voor-/nadelen online winkelen Stelling over verandering winkelgedrag door Internet

Verandering in winkelgedrag door Internet

Producten en gebruik MPN-data MPN levert jaarlijks databestand op met gegevens uit huishoudvragenlijsten, persoonsvragenlijsten en dagboekjes inclusief bijbehorende veldwerkverantwoordingsrapportage Jaarlijks publicatie basisanalyses bestaande uit beschrijvende (statistiek) en verklarende analyse Basisanalyses bestaan uit analyses op cross-sectie data van laatst ingewonnen jaar en uit trendanalyses over meerdere jaren Data wordt telkens 1 jaar nadat data door stuurgroep van MPN zijn goedgekeurd vrijgegeven voor gebruik door derden Data uit MPN wordt via Data Archiving and Networked Services (DANS) van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW) (www.dans.knaw.nl) aan derden beschikbaar gesteld vragenlijsten, dagboekje, invulinstructie en geheugensteuntje; beschrijving van steekproefdesign en steekproeftrekking; beschrijving van totstandkoming en onderhoud panelbestand; beschrijving van non-responsonderzoek en resultaten daarvan; beschrijving van methode(-n) van dataverzameling; verantwoording uitgevoerde bewerkingsslagen.

Laatste stand van zaken Dagboek is volledig ingevuld door 4193 personen 2118 volledige huishoudens waarbij iedereen dagboek volledig heeft ingevuld 4659 personen hebben voor minimaal 1 dag dagboek ingevuld, dus aantal personen met slechts deels ingevuld dagboek is beperkt (minder dan 500) Respons op dagboek in waves 3-5 (75%) is aanzienlijk beter dan in waves 1-2 (50%) Respons screeningsvragenlijst 70% Respons huishoudvragenlijst 90% Respons persoonsvragenlijst 85%

www.kimnet.nl/mobiliteitspanel-nederland