Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Verantwoordelijke Leni.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Opvoeden in de puberteit
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Adaptief onderwijs.
MBO passend onderwijs
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
ICT in een dynamische context
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
TOM keurmerk Marius Berendse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Kinderen en hun sociale talenten
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Basisschool De Driesprong
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Pedagogische theorieën
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Groepsdynamiek 1.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Hoe pedagogisch handelen?
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Online communiceren in hulpverlenende beroepen
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem jaap@petegem.nl De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem jaap@petegem.nl

Jaap van Petegem Onderwijzer Orthopedagoog 20 jaar ZMOK-onderwijs 23 jaar adviseur jeugdbeleid en onderwijs Sparringpartner Gedragswerk en Passend Onderwijs Een frisse kijk op de jeugd

interactief Wat gaan we doen? wat houdt ons bezig? de gouden driehoek. over afstand en nabijheid 3-dimensionaal ontwikkelen samenwerken vaardigheden en communicatie interactief

Wat houdt ons bezig? Ontwikkelingen “zorg om jeugd”: Focus op integraal kindcentrum Passend Onderwijs Transitie van de Jeugdzorg Samenwerken in de keten

KIND ontwikkelen opvoeden interactie ouder Pedagogisch medewerker

Waarom De Gouden Driehoek? pedagoog Waarom De Gouden Driehoek? ouder kind Ouder(s) en pedagogisch medewerkers hebben een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het kind. (opvoeden en ontwikkelen) Maar niet dezelfde ! De pedagogisch medewerker heeft een rol als manager van de processen. Bewaakt rollen en posities!

over afstand en nabijheid De gouden driehoek gaat over psychologische afstand en is idealiter dan ook gelijkzijdig: pedagoog ouder kind

over afstand en nabijheid de beleving van de afstand kan verschillend zijn? ouder pedagoog kind

Over afstand en nabijheid Wat is hier aan de hand? pedagoog ouder kind

Over afstand en nabijheid En hier? ouder kind pedagoog

Over afstand en nabijheid Psychologische afstand gaat over beleving! Er kunnen meerdere driehoeken in elkaar grijpen. > verschillende ouderrollen (klant, collega) > verschillende pedag. medewerkers > verschillende interacties

3-dimensies KIND klimaat en organisatie ouder pedagoog

3-dimensies KIND veiligheid welbevinden autonomie regels en ruimte pedagoog ouder

3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek ouder pedagoog

3-dimensies KIND ouder pedagoog spelen en vrije tijd ontwikkelen en leren groepsactiviteiten ouder pedagoog

3-dimensies KIND Individuele Ontwikkelingsplanning ouder pedagoog

3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog

3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog

3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek i.o.p ouder pedagoog

3-dimensies KIND methodiek I.O.P. ouder pedagoog

3-dimensies KIND klimaat en organisatie methodiek ouder pedagoog

3-dimensies KIND emotionele veiligheid persoonlijke competentie waarden en normen Sociale competentie ouder pedagoog

samenwerking: Succes boek je niet alleen Resultaat moet je organiseren Competenties kun je ontwikkelen Invloed moet je uitoefenen Groeien door samen sterk Identiteit geeft positie Delen leidt tot vermenigvuldigen

Vaardigheden en communicatie De kunst van: Het stellen van goede vragen Het luisteren Het werken vanuit gedeelde belangen Het vermijden van struikelblokken Het omgaan met eigen en andermans emoties Het leren omgaan met weerstanden PROFESSIONEEL HANDELEN

Vaardigheden en communicatie De kunst van: Het stellen van goede vragen Het luisteren Het werken vanuit gedeelde belangen Het vermijden van struikelblokken Het omgaan met eigen en andermans emoties Het leren omgaan met weerstanden

Vraag Neem een situatie rond een kind in gedachten. Hoe ziet de gouden driehoek er uit? - is er gelijkzijdigheid? - zijn de dimensies in evenwicht? - wat vraagt het van jouw professionaliteit? PROFESSIONEEL HANDELEN