Middeleeuwen Willibrord Germaanse goden stop.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Advertisements

Haar moeder, de Koningin, noemde men Ze woonde in een klein landje en haar vader was Er was eens een wondermooie prinses en ze noemden haar... Ze woonden.
Feodalisme en het hofstelsel
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Gewetensvrijheid.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Oorspronkelijk werd dit reeds rondgestuurd als een Word document.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Romeinse tijd De Romeinen.
DE MAYA'S Hallo wij zijn KELLY en SELINA!
Beelden storm.
Karel en grote problemen
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Een nieuw geloof Grieken en Romeinen
Macbeth Door: Mike Testroote.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Deze presentatie is van :
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De middeleeuwen 1 De Germanen.
Hoofdstuk 3.
De oorlog van vroeger en nu
De opkomst van het christendom
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Machtige heren, halfvrije boeren
Romeinen, Germanen en Kelten
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 2: Karel de Grote
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
tot Romeinen jaar voor Christus
Europa wordt christelijk
Door : Lucas Van Der Haven
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Wanneer er echter een onschuldig meisje te dicht bij haar kasteel kwam, veranderde de heks haar in een vogel en sloot haar op in een kooitje.
De kerkvader Augustinus over
Tien basishoudingen om vertrouwvol in te groeien.
De Jicarilla Apachen.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
De klassieke godenwereld
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Wat is de zin van het leven?
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Herinneringskamp Westerbork
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 7 februari 2015 De huidige Oakwood University werd gerealiseerd doordat kerkleden maaltijden oversloegen om zodoende.
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Twaalf maanden van het jaar met weerspreuken.
Romeinen, Germanen en Kelten
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
UITSTAP GENT HET KINDERRECHTENPLEIN Klik op de foto a.u.b.
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Wat heeft onze tijd te maken met de zon, de maan, de aarde?
Van tijd tot tijd Woordenschat.
Hoofdstuk 7 Een sterk kasteel. Luister naar een verhaal over de jongen die geen ridder wilde worden.
De humor van ( ) Zijn echte naam is Samuel Clemens. Hij werd geboren in 1835 in Missouri en gestorven in 1910 na carrière als schrijver en humorist.
De Bedstee… In de 16e en 17e eeuw waren de bedsteden te kort om in te liggen. Liggen werd met de dood geassocieerd en men sliep half zittend, half liggend,
Monniken en ridders 5.1 Leenheren en leenmannen
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Onze geschiedenis.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Transcript van de presentatie:

Middeleeuwen Willibrord Germaanse goden stop

Middeleeuwen kastelen gracht buitenplaats binnenplaats woontoren poorthuis gracht ophaalbrug terug

Middeleeuwen kastelen gracht Een gracht was een grote greppel rondom het kasteel en kon zowel droog zijn of gevuld met water. De gracht was een belangrijk onderdeel van de fortificaties van een kasteel. ophaalbrug buitenplaats poorthuis binnenplaats woontoren

Middeleeuwen kastelen ophaalbrug De ophaalbrug was de hoofd ingang van het kasteel. En gewoonlijk geplaatst over een gracht. De ophaalbrug kon op en neer gelaten worden. Als deze werd opgehaald was het voor eventuele aanvallers onmogelijk het kasteel binnen te komen. Gracht buitenplaats poorthuis binnenplaats woontoren

Middeleeuwen kastelen buitenplaats De buitenplaats was de ruimte tussen de buitenmuren en de binnen muren van het kasteel. Vijanden die een bres hadden geslagen in de buitenmuur konden gestopt worden in de buitenplaats. Van beide kanten konden deze van bovenaf beschoten worden. Gracht ophaalbrug poorthuis binnenplaats woontoren terug

Middeleeuwen kastelen poorthuis In het poorthuis waren de woonvertrekken van de wachters van de hoofdpoort van het kasteel. Toegang tot de binnenplaats was alleen mogelijk door dit poorthuis. Gracht ophaalbrug buitenplaats binnenplaats woontoren

Middeleeuwen kastelen binnenplaats De binnenplaats werd binnen gegaan door het poorthuis. Het was op deze manier beschermd door zowel de buiten- als de binnenmuren. Gracht ophaalbrug buitenplaats poorthuis woontoren

Middeleeuwen kastelen woontoren In de woontoren (Engels: keep) woonde gewoonlijk de edelen zelf met hun familie. De woontoren was het meest versterkte gedeelte van het kasteel. Soms waren ze vierkant, met mooie kamers. Soms waren ze rond en beter verdedigbaar. In de woontoren was een grote hal, het hart van het kasteel. Gracht ophaalbrug buitenplaats poorthuis binnenplaats

Middeleeuwen kastelen buitenplaats Buitenmuur

Middeleeuwen kastelen poorthuis De hoofdpoort was vaak voorzien van een “portcullis”, een valhek. Het was gemaakt van hout en ijzer en was erg zwaar. Dit valhek werd neergelaten om het poorthuis af te sluiten.

Middeleeuwen kastelen woontoren Voorbeelden van woontorens

Middeleeuwen Mode in de 15de eeuw wapens Kastelen terug harnas

Middeleeuwen wapentuig schietgaten De Blijde stormram hordeisen evenhoge terug

Middeleeuwen wapentuig schietgaten Schietgaten zijn openingen in de kasteelmuur. Verdedigers konden hier vanachter onder dekking pijlen op de aanvallers schieten.

Middeleeuwen wapentuig evenhoge De evenhoge is een belegeringstoren die even hoog is als de muur van het kasteel. Dit gevaarte wordt tegen de vijandelijke veste gerold, waarna de belegeraars op de muur springen. Om het in brand schieten van een evenhoge te voorkomen wordt deze dikwijls aan de buitenkant nog bekleed met huiden, die nat gehouden worden.

Middeleeuwen wapentuig De Blijde De bekendste werpmachine is de blijde. Aan een uiteinde was een zwaar gewicht en aan de andere kant de zogenaamde schoen. De blijde werpt het meest nauwkeurig, omdat het gewicht steeds gelijkmatig werkt. Met deze machine kan de schutter, zoals een middeleeuwse bron ons meldt, een naald raken.

Middeleeuwen wapentuig hordeisen Hordeisen zijn houten overkappingen met aan de onderzijde werpgaten. Aanvallers konden van hieruit bekogeld worden of met hete vloeistoffen overgoten worden.

Middeleeuwen wapentuig stormram Voor het maken van een bres in de muur of het rammen van de poort dienden stormrammen. De stormram werd opgehangen in een verrijdbaar “huisje”, dat de rammeiers moest beschermen tegen de projectielen van de verdedigers. Ook de stormram was bedekt met natte huiden.

Zeker op het gebied van hoeden. In de 15de eeuw zijn er op kleding gebied waarschijnlijk de meest bizare dingen ontworpen en gemaakt. Zeker op het gebied van hoeden. Klik hier voor een impressie. verder

verder

verder

verder

verder

terug

Wodan - de woedende - Donar - de donderaar - Fro - de vruchtbare - is de vader van alle goden. Deze 'oppergod' is een grote kerel met een lange baard en één oog. Hij gaat vaak gekleed in een lange mantel en heeft een slappe hoed. Hij is alwetend. Deze alwetendheid dankt hij aan een slok uit Mimirs bron, waarvoor hij als tegenprestatie zijn oog moest afstaan. Wodan wordt ook wel de beschermheer der krijgers en de zegeschenker genoemd. Onze woensdag is naar hem vernoemd. Donar - de donderaar - is de beschermheer van de boeren. Hij wordt door boeren vooral vereerd als krijgsgod en vruchtbaarheidsgod. Als dondergod heeft hij natuurlijk direct met wind en regen te maken, beide zijn van grote invloed op de landbouw. De donderdag is naar hem vernoemd. Een goede dag om te trouwen. Fro - de vruchtbare - Als vruchtbaarheidsgod heeft Fro zeggenschap over regen en zonneschijn, en daarmee over de vruchtbaarheid van de aarde. Het loont dus hem aan te roepen voor een goede oogst en voor vrede. Het zwijn wordt aan Fro geofferd. verder

Ziu - de rechtgeschapen krijgsheer - is de Germaanse hemel- en krijgsgod en hoeder van de volksvergadering. Ziu was vroeger de belangrijkste god. Een Germaanse volksverzameling heet een Ding / Thing. Een van de bijnamen van Ziu is dan ook Thingsaz (Dinggod), en in onze weekdag 'dins-dag' zit ook het woord Ding. Loki - de verstoorder - is de meest negatieve figuur uit het Germaanse godenhuis.Zoon van een reus en bloedbroeder van Wodan. Na een eedbreuk naaide de dwerg Brokk Loki's lippen aan elkaar. In het begin is Loki nog een vervelende grappenmaker met positieve trekken, later wordt hij echter een veel duisterder en destructief wezen. Dit kleine en sluwe heerschap helpt de goden aan hun kostbaarste bezittingen, zoals de onverwoestbare Asgaardburcht en het achtbenige paard van Wodan. Balder - de stralende - is een van de belangrijkste goden uit het pantheon, door de rol die hij in de mythen speelt.. Hij is niets dan goeds en van zo'n uitzonderlijke schoonheid en zo licht van tint dat het lijkt alsof hij straalt. Hij woont in Breidablik waar niets onrein is. verder

Fosite - de voorzitter- Frîja - de geliefde - is de hoofdgodin. Ze is de vrouw van Wodan, moeder van Balder. Naast haar functie als liefdesgodin, beschermt ze het vrouwenvolk. Uit haar promiscue gedrag, ze gaat bijvoorbeeld vreemd met de broers van Wodan, Villi en Ve, blijkt haar functie als liefdes- en vruchtbaarheidsgodin. De vrijdag is naar haar vernoemd. Fosite - de voorzitter- Fosite is voorzitter van het ding/thing (een vergadering van vrije mannen die recht mag spreken en wetten op mag stellen) waar hij bij twisten recht spreekt. In de Nederlanden is Fosite is een van de weinige goden die in historische bronnen bij naam genoemd wordt. Hel - de verbergende- Door Wodan is ze naar het rijk dat haar naam draagt verbannen, en hier zwaait alleen zij de scepter. De overledenen in haar rijk waren mensen die eerloos dod gingen door ziekte of ouderdom. In de Hel lijden zij een roemloos en vergeten bestaan na de dood. Hel weerspiegelt de manier waarop overledenen in de gedachte van nabestaanden voortleven. Hel is geen kwade godin zij symboliseert de vastheid van het oordeel over de doden. verder

Zondag - vernoemd naar de zon. Maandag - vernoemd naar de maan. De dagen van de week: Zondag - vernoemd naar de zon. Maandag - vernoemd naar de maan. Dinsdag - vernoemd naar, de Germaanse god van de oorlog, Ziu. Woensdag - vernoemd naar Wodan. Donderdag - vernoemd naar, de donder god, Donar. Vrijdag - vernoemd naar, de godin van de liefde, Frîja. Zaterdag - vernoemd naar, de Romeinse god van de vruchtbaarheid, Saturnus. verder

De maanden van het jaar: Januari - komt van de Romeinse god Janus, de god met twee aangezichten (kijkend naar verleden en toekomst); beschermer van poorten en deuren. Februari - komt van Februus, de god van de reiniging Maart - is vernoemd naar Mars, de Romeinse god van de oorlog. April - is ontleend aan Aphrodite, de Griekse godin van de liefde, schoonheid en vruchtbaarheid. Mei - genoemd naar de godin Maja, van het ontwaken. Juni - komt van Juno, godin van de geboorte en de vrouwen. verder

De maanden van het jaar: Juli - is vernoemd naar de Romeinse keizer Julius Caesar. Augustus - genoemd naar de Romeinse keizer Augustus. September- in de Romeinse kalender was dit de zevende maand, misschien ontleent deze maand haar naam aan de Latijnse naam voor zeven. Oktober - komt van het Latijnse getal acht, het was bij de Romeinen de achtste maand. November - komt van novem ( Latijns voor negen), het was bij de Romeinen de negende maand. December - komt van decem (Latijns voor tien), het was bij de Romeinen de tiende maand. verder

terug

Willibrord Men reisde in zekere zin incognito. Het enige dat Willibrord onder- scheidde van de monniken was het borstkruis of pectorale, waarin de hostie onder een edelsteen gedragen werd. De mantel die Willibrord boven zijn habijt draagt, werd casula genoemd, omdat hij als een “casa” (hut) de gehele persoon omsloot.

Het ordekleed der Benedictijnen was toen nog niet aan strenge regels onderworpen. “..Men moet ze maar nemen, zoals zij in de streek voorhanden zijn of goedkoop te verkrijgen.” De kledingstukken zijn: de tuniek, de riem en het scapulier met kap dat over het tuniek werd gedragen. De monnik draagt een schoudertas, waarin kleine relieken mee gevoerd werden.

Grote relieken, die zeldzaam waren, werden in kisten op een paard meegevoerd. Een kostbaar weefsel, van Byzantijns maaksel, bedekt de kisten als teken van de hoog geschatte betekenis van de inhoud.

Waar Willibrord kwam en rust vond voor zijn prediking, zette hij een kruis op. Van dat symbool ging zijn zendingswerk uit. Dáár kwam de kerk, die het werk bewaarde.

Frankische ruiters sluiten de stoet af Frankische ruiters sluiten de stoet af. Zij beschermde de predikers tijdens hun zendingswerk. Achter de groep staan de monniken, die na de afscheidsplechtigheid, de stoet nakijken.

“De kathedraal” Sint Salvator “De kathedraal” Sint Salvator. De turfsteenblokken zijn zeer ongelijk van grootte, naar Romeins voorbeeld. Vaak werden die stenen losgebeiteld uit Romeinse ruines. Bij gebrek aan dakpannen gebruikte men dakbedekking met houtspanen.

Een ossewagen met een laadbak van vlechtwerk Een ossewagen met een laadbak van vlechtwerk. Een monnik heeft het ossenspan geleid. De masten en zeilen van schepen, die uit de Rijn gekomen in de gracht liggen, zijn boven de wal zichtbaar.

1270 Teutoonse Duitse ridder 1066 Normandier 1158 Normandier 1250 1270 Teutoonse Duitse ridder terug

1306 1325 1400 Italiaanse ridder terug

1420 Italiaanse ridder 1475 Duitse ridder 1530 Duitse ridder terug