Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpprojecten In de praktijk
4. uitvoeren, monitoren en testen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Examinering Conferentie BTG HTVF
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Het belang van een stage
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Het belang van een stage
De kubus van CSPE succesfactoren!
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Gespreksvaardig-heden
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
gespreksvaardigheden
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Studieloopbaanbegeleiding
Begeleiding bij Werkplekleren
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Gepersonaliseerd leren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen

Denk eens terug aan uw middelbare schooltijd…. Hoe heeft u beoordelen op school ervaren? Benoem deze ervaring in twee à drie woorden.

docent

Wat zijn (in de wandelgangen) de meest gehoorde uitspraken van studenten en docenten over de huidige manieren van beoordelen?

Student

Een aantal aannames • Studenten leren voor de toets, de toets stuurt het leren • Het is belangrijk dat de kennis en kunde die studenten leren beklijft • Het is belangrijk dat studenten transfer kunnen maken van het leren op school naar de praktijk en vice versa • Het is belangrijk dat studenten (ook ná hun opleiding) zich voortdurend kunnen blijven ontwikkelen afgestemd op nieuwe eisen aan het beroep

Wat betekenen deze aannames voor de wijze van toetsen?

Duurzaam beoordelen Functies : -Studenten ondersteunen in het beklijven van kennis en kunde -Studenten leren om een leven lang te leren, dus gericht op de toekomst

Hoe kan duurzaam beoordelen worden gerealiseerd op een manier dat het duurzaam leren ondersteunt?

1.Het ontwerpen van leeromgevingen waarin duurzaam beoordelen centraal staat

• plaatje

leeractiviteitentoetsen leeractiviteiten Leerproces:beslissing

Aanbeveling -Zorg voor een leeromgeving waarin toetsen een natuurlijk onderdeel van het leerproces is: toetsen verschaffen informatie op basis waarvan het leerproces verder ingericht kan worden - Gebruik de verschillende “natuurlijke” toetsmomenten met het oog op de uiteindelijk te nemen beslissing -De beoordelingsnormen/-criteria zijn haalbaar en betekenisvol voor de student

2. Communiceren over beoordelen

Aanbeveling Zorg voor een rijke communicatie over het beoordelingsproces en de -resultaten. -Waar gaat de student naar toe? (feed-up) -Hoe heeft de student de taak uitgevoerd? (feed-back) -Hoe gaat de student verder? (feed-forward)

3. Zelfsturen bij beoordelen

Aanbeveling Zorg voor een omgeving waarin studenten zichzelf leren beoordelen, door: - Het betrekken van de student bij het beoordelen (vooraf én achteraf) -Leren centraal te stellen, i.p.v. ‘afrekenen’ -Aandacht te hebben voor de ontwikkeling van beroepsbeeld en zelfbeeld

cognitieve complexiteit betekenis DOEL herhaalbaarheid transparantie acceptatie vergelijkbaarheid eerlijkheid zelfsturing authenticiteit tijd & kosten onderwijsgevolgen Een duurzaam beoordelingsprogramma

Wat is nodig om duurzaam te beoordelen op je eigen opleiding? Wat vraagt duurzame (en dus succesvolle!) implementatie?

Docenten over toetsen Docent ROC 1: “Toch is het niet verkeerd om op dit niveau toch gebruik te maken van een, eenvoudige, schriftelijke toets want daarmee geef je de deelnemer wel het gevoel van niveau van de opleiding. Mensen hechten vaak veel waarde aan het ouderwets toetsen. In deze opleiding zie ik het meer als een extra meetmoment”

Docenten over toetsen Docent ROC 2: “Zolang we op de oude traditionele manier tentamens afnemen, voorzie ik geen betere ontwikkeling van het kennisniveau. De validiteit van een toets kan prima voldoen aan de gestelde leerdoelen, maar doordat het een momentopname is die geen ontwikkeling of herhaalbaar resultaat oplevert, zegt dit niets over de daadwerkelijke “betrouwbaarheid” van het behaalde cijfer. Het maken van een toets die de beoogde leerdoelen van die periode controleert is te doen, gaat steeds beter. Maar het verkrijgen van een echt betrouwbaar en nauwkeurig beeld van de ontwikkeling van de student in het beheersen van kennis en vaardigheden vergt een andere benadering. En niet alleen van mij, maar van ons hele team.”

Beelden over beoordelen -Succesvolle implementatie van duurzaam beoordelen vraagt om beelden over ‘goed’ beoordelen die passen bij dit concept -Dit vraagt om het communiceren over (de functie van) beoordelen met docenten én studenten -Dit vraagt om het denken over de organiseerbaarheid van beoordelen passend bij de beoogde functie -Dit vraagt om evaluatiecriteria die aansluiten bij de beoogde functie

Voor vragen of andere reacties kunt u mij altijd mailen: