Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Advertisements

Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Taal en rekenen in het mbo
Taal en rekenen in het mbo
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Wijzigingen overgang PO-VO
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Informatie voor ouders groep 8 over:
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

drempels

Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010

Opdracht Adviseren over de referentieniveaus voor taal en rekenen op cruciale momenten in de schoolloopbaan Adviseren over de invoering van dergelijke niveaus Adviseren over de consequenties voor de lerarenopleiding

Werkwijze 14 onafhankelijke leden Installatie in mei 2007 Vier sub-werkgroepen (taal, rekenen, lerarenopleiding, implementatie) SLO levert secretarissen en ondersteuning Rapporteren in december 2007

Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek Media, columnisten Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Onderzoek

Onderzoek (1) PPON 1997-2005 Zowel bij rekenen als bij taal vrij weinig verschillen (Metriek stelsel e.d. wel minder) Maar: volgens deskundigen en docenten is het vaardigheidsniveau te laag!

Onderzoek (2) VOCL (cohortonderzoek VO) In 10 jaar is tekstbegrip constant Wiskunde is enigszins wisselend (leerwegondersteuning +, mavo -) PISA (internationaal, Cito) Dec. 2007: algemeen niveau rekenen/wiskunde is in orde Maar: negatieve trend En: betere leerlingen -, meisjes – Leesvaardigheid: negatieve trend En: zwakke leerlingen -, laagste niveau groeit (11 >> 15%)

Onderzoek (3) Negatieve trend wordt ondersteund door ander internationaal onderzoek: PIRLS (reading) 10-jarigen lezen minder TIMMS (mathematics) problemen bij de betere leerling Onderwijsraad 2006: MBO: ruimt de helft van de leerlingen schiet tekort in taalvaardigheid Inspectie 2006: Kwart van de 12-jarigen heeft twee jaar achterstand met lezen Probleem ontstaat reeds in groep 4 (niet door milieu etc.)

Onderzoek (4) Conclusie: er treedt een daling op in de leesvaardigheid en de rekenvaardigheid bij leerlingen in de leerplichtige leeftijd

Resultaat: niveaubeschrijvingen Voor taal 4 niveaus die het totale programma voor Nederlands beslaan Voor rekenen 3 niveaus die alleen het domein rekenen van de wiskunde beslaan. De F-niveaus zijn meer op functioneel gebruik gericht, de S-niveaus op formaliseren en abstraheren

Aanbevelingen Stel de referentieniveaus vast in sectoroverstijgende regelgeving Geef prioriteit aan basiskennis en –vaardigheden (inoefenen en onderhouden) Investeer in voorwaarden om niveauverhoging te bereiken (scholing, tijd, middelen, stimulerende projectorganisatie) Bewaak de doorlopende leerlijn o.a. door toetsing en examinering: Een verplichte eindtoets basisonderwijs Onderdelen opnemen in centrale examinering VO en ook MBO In- en uitstroomeis voor lerarenopleiding Laat scholen zich verantwoorden voor hun toegevoegde waarde

veldraadplegingen Door alle sectoren in najaar 2008 In ‘t algemeen positief over noodzaak, inhoud en niveaus Twijfel aan kwaliteit van de instroom (en dus de haalbaarheid) Vragen over enkele onderdelen (taalbeschouwing 2f, lezen en rekenen 3f)

Nadere beschouwing Niveaus gebaseerd op reële resultaten Enkele aanvullende studies Conclusie: hanteerbaar én haalbaar, mits: Niveaus verwerkt worden in leermiddelen, programma’s en examens Maatwerk voor leerlingen die niveaus niet halen Gerichte extra inspanningen binnen en tussen sectoren

Extra inspanningen Met flinke didactische inspanning kan 75% 1f omhoog, ook als instroom vmbo-bb Discontinuïteit bij rekenen: in vmbo en havo geen wiskunde voor 20% leerlingen Overal: meer onderhoud In mbo moet leerplan basisvaardigheden ontwikkeld. Specifieke problemen voor rekenen (Z&W), voor taal (lezen fictie)

Invoering referentiekader Gefaseerd traject tot 2014 Leermiddelen, diagnostische toetsen Nascholing en ondersteuning Pilots, projecten en onderzoek Zorgvuldige monitoring resultaten Verbetering overgang PO – VO Balans tussen ambitie en haalbaarheid