Thuis leren en studeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Huiswerktips.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Vera Turpyn Dinsdag, 3 juni 2008
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
Thuis leren en studeren. Tip Ouders Tip Leerling © Have.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Geïntegreerd onderwijs
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Ouderavond Schooljaar
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leren studeren met plezier
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Een herfstboekje maken
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Op de informatieavond van de groepen 5
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
GROEP 8.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Methodiek: Plancyclus
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Leren leren: een stappenplan Als iets geen moeite kost, is het dan wel de moeite?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
NSCCT Instructie groep 5
MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI.
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom 3 september 2018.
NSCCT Instructie groep 5
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Thuis leren en studeren. Gesubsidieerde Vrije Gemengde Lagere School VZW COVI Thuis leren en studeren. Tip Oktober Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April Tip Mei Tip Juni © Have

OKTOBERTIP – leerling MIJN BOEKENTAS MAKEN. Boekentas leegmaken. Materiaal voor huiswerk en lessen leg je links op je bureau. Maak je huiswerk netjes. Leer je toets(en).  Wat klaar is, leg je rechts op je bureau. Stop alles in je boekentas. Tip Ouders © Have

OKTOBERTIP – ouders MIJN BOEKENTAS MAKEN. Geef twee pennenzakken: één voor al het schrijfmateriaal één voor al het kleurmateriaal Zorg voor een handige heen-en-weer map. Daarin moet alles zitten, wat je als ouder moet ondertekenen. Haal die elke avond leeg. Zorg voor een lijstje van telefoonnummers van leerlingen die wel in orde zijn. Handig voor als je zoon of dochter toch iets moest vergeten. Tip Leerling © Have

NOVEMBERTIP – leerling Hoe overzicht houden?. Gebruik een manier om te ordenen op basis van kleuren. Hang een ingekleurde lessenrooster op je bureau. Elk vak krijgt zijn eigen kleurtje. Stop tijdens de lessen alle losse bladen in één klasseermap. Maak die ‘ s avonds thuis leeg. Tip Ouders © Have

NOVEMBERTIP – ouders Hoe overzicht houden?. Orden samen met je zoon of dochter éénmaal per week al het schoolmateriaal. Laat je zoon of dochter voorsorteren. Zeur niet, maak geen negatieve opmer-kingen. Als die zouden helpen, zou je zoon of dochter al lang hebben leren opruimen. Maak goede afspraken. Beloon wat goed gaat met extra aandacht. Tip Leerling © Have

DECEMBERTIP – leerling EEN RUSTIGE STUDEERPLAATS Wat leid je af? Hoe oplossen? Muziek  Geen muziek opzetten. TV  Tv – uren afspreken Computer  Pas opzetten na een bepaald uur. Keukengeluiden  Een andere werkplaats zoeken. Je spelend broertje  Je ouders verwittigen. of zusje GSM van je vrienden  Uren afspreken Tip Ouders © Have

DECEMBERTIP – ouders EEN RUSTIGE STUDEERPLAATS Denk samen na over een goede, rustige studeerplaats. Maak duidelijke afspraken over TV- en computertijd, tijd om te spelen en te studeren, gebruik van telefoon en GSM. Tip Leerling © Have

JANUARITIP – ouders STUDIETIJD THUIS Laat alle kinderen gelijktijdig met hun werk en lessen bezig zijn. Laat jonge kinderen zich rustig bezig houden terwijl broer of zus studeert. Zorg voor regelmaat ‘s avonds. Eet op vaste momenten, maak duidelijke afspraken over werk en vrije tijd. Tip Leerling © Have

JANUARITIP – leerling STUDIETIJD THUIS Vraag om op regelmatige tijdstippen te eten in de week. Maak al een deel van je werk voor het avondeten. Plan je vrije tijd en sport in evenwicht met de studietijd. Plan de studeertijd in het weekend. Spreek af met je ouders wanneer je best kan werken en vraag hen je daarbij te helpen. Tip Ouders © Have

FEBRUARITIP – leerling Zelfstandig en nauwkeurig studeren Leg alles zelf klaar. Duid precies aan waarbij je hulp nodig hebt (bijvoorbeeld: dicteren van woordjes.) Laat je pas ondervragen als je jezelf luidop of schriftelijk hebt ondervraagd. Doe zelf eerst iets actief: woordjes overschrijven, prenten bekijken,… Tip Ouders © Have

FEBRUARITIP – ouders Zelfstandig en nauwkeurig studeren. Spreek duidelijk af wat je zoon of dochter zelfstandig kan doen. Overloop samen de agenda. Duid samen aan wat je kind alleen kan en bij welke taken hij of zij hulp nodig heeft. Kies een goed moment om samen te werken. Zet uw kind aan het werk in uw buurt. Kijk niet de hele tijd mee over de schouder. Tip Leerling © Have

MAARTTIP – leerling Hoe studeer ik woordenschat vreemde talen? Overhoor jezelf mondeling van Frans naar Nederlands. Overhoor jezelf mondeling van Nederlands naar Frans. Onderzoek welke woorden problemen geven. Oefen opnieuw de foutieve woordjes. Tip Ouders © Have

MAARTTIP – ouders Hoe studeer ik woordenschat vreemde talen? Laat je zoon of dochter de woordenschat eerst schriftelijk studeren. Ondervraag niet alles, wel enkele woorden als steekproef. Vermijd negatieve commentaar, als je kind te veel fouten maakt, moedig aan om de woordenschat nog eens te leren. Stimuleer het gebruik van overhoorprogramma’s op de computer. Tip Leerling © Have

APRILTIP – leerling Hoe leer ik een dictee? Lees de zin Leer de zin uit het hoofd. Stop! Bij welk(e) woord(en) zou ik een fout kunnen maken? Markeer. Neem er een foto van in je hoofd. Schrijf op. Controleer en duid je fouten aan. Oefen extra op de woorden die je fout had. Laat je door iemand dicteren. Controleer en verbeter. Tip Ouders © Have

APRILTIP – ouders Hoe leer ik een dictee? Leer het stappenplan aan. Zie apriltip – leerling. Dicteer en zoek daarna samen welke fouten hij/zij het meest maakt. Leer kinderen met ernstige lees- of spellingsproblemen typen en leer hen de spellingscontrole gebruiken. Tip Leerling © Have

MEITIP – leerling Hoe leer ik een dictee? Leer de woorden of de zin uit het hoofd. Stop! Bij welk woord zou je een fout kunnen maken? Markeer. Neem er een foto van (in je hoofd). Schrijf op. Voor het verbeteren nog even nakijken. Kijk na en duid je fouten aan. Zoek spellingtips voor de woorden die je fout had. Schrijf deze tips op een kaartje. Oefen extra op de woorden die je fout had. Lees de woorden of de zin. Laat je door iemand dicteren. Controleer en verbeter. Tip Ouders © Have

MEITIP – ouders Hoe leer ik een dictee? Leer het stappenplan aan je kind aan. Dicteer en zoek daarna samen wat voor fouten je kind het meeste maakt. Leer je kind met ernstige lees- of spellingproblemen, als het iets ouder is, typen en leer hen spellingcontrole gebruiken. Tip Leerling © Have

Junitip – leerling. Hoe zie ik de structuur van een tekst? TITELS EN ONDERTITELS.  Stel de W-vragen bij elke titel.  Wie?  Wat?  Waar?  Waarom?  Wanneer?  Leer de titel uit het hoofd.  Vorm je een beeld van wat onder die titel thuis hoort. Woordenschat en tekeningen.  Kernwoorden zijn vaak vet gedrukt, schuin of staan in een kader. De uitleg van die woorden is in de buurt ervan te vinden.  Lees de uitleg die bij de tekening of figuur hoort.  Lees de samenvatting of het besluit en probeer het te begrijpen. Zo krijg je op korte tijd een goed zicht op de inhoud en de hoofdzaak van de tekst. Tip Ouders © Have

Junitip – ouders Hoe zie ik de structuur van een tekst? Moedig je zoon of dochter aan de aandacht vooral op het belangrijkste te richten en zich niet te verliezen in details. Een computerprogramma ‘tekst naar spraak’ leest teksten voor. Dergelijke programma’s maken ook samenvattingen als je kernwoorden en kernzinnen markeert. De computer leest dan ook de samenvattingen door. Op die manier is je kind niet steeds afhankelijk van jouw hulp. Een overzicht van dergelijke programma’s vind je op www.letop.be . Tip Leerling