Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Keuzetraject in ons VMBO
Differentiatie in de klas
Presentatie Praktijkscholen
Realisatie kindcentrum
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Industriële Chemie VWO 6
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
Welkom bij deel 2.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
VTB Technasium Vakcollege
Lesgeven en begeleiden
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Chantal Joore Mandy Maes Marc van Aa Roxy Dammers Tooske ten Klooster
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Hoofdlijn Communicatie
Nieuw Nederlands 4e editie
Ouderavond klas 3M Donderdag 12 september Keuzebegeleiding klas 3  Praktische opdrachten 18 & 19 nov 2013  Bezoek aan Rijn IJssel 6 februari 2014.
23 januari 2014Moderne Media Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat? Door Ilse Jager en Gerjan Petter.
De gezonde school en genotmiddelen
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Leren in nieuwe contexten
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Hands On: leren binnen handbereik
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Instroom klas 3 vmbo.
Werken met de Stercollecties
Scholen in Zuid-Afrika
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Customize!.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Doelen realiseren met media
TopOndernemers op de Springplank
Stappenplan film project-4H/V
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Kunst kijken.
Transcript van de presentatie:

Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat? Door Ilse Jager en Gerjan Petter Moderne Media 23 januari 2014

Inhoud Informatie over de school. Hoe ziet de leerlijn eruit en hoe doen wij dat? Welke keuzes zijn er gemaakt? Welke middelen zijn daarvoor nodig? de totstandkoming van de leerlijn MM: financien, materialen, scholing docenten, keuzes in leerdoelen/domeinen. Moderne Media 23 januari 2014

Informatie over de school Trajecten school Moderne media is een traject Moderne Media 23 januari 2014

Hoe ziet de leerlijn eruit 5 uur in de week! 2 uur praktijk 1 uur mediatechniek 1/2 uur Mediakunst 1/2 uur Mediawijsheid(theorie) 1 uur Journalistiek/communicatie Moderne Media 23 januari 2014

Hoe ziet de leerlijn eruit 3 leerjaren Overzicht per leerjaar Moderne Media 23 januari 2014

Klas 1 Vakonderdeel: Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 COMMUNICATIE/ JOURNALISTIEK 1 lesuur: Inleiding: media communicatie journalistiek Journalistiek : tijdschrift voorleestechnieken blog/twitteraccount vergadertechniek Journalistiek: scenario / script / storyboard informatie- vaardigheden Journalistieke vaardigheden: presenteren interview- technieken MEDIAWIJSHEID ½ lesuur: 5 reflectievragen imago/identiteit waarden/normen Beelden: inhoud, vorm, functie feit/fictie, stereotypen Rolmodellen. reclame (10 manieren) MEDIATECHNIEKEN 1 lesuur Basiscursus: fotocamera- techniek termen-/begrippenlijst filmcameratechniek montagetechniek Combinatie: beeld en geluid betekenisgeving MEDIAKUNST ¾ lesuur Flipboekje Compositie Vormgeving Filmposter Prentenboek “in motion” Slapstick Posters Typografie Kleur Materialen PRAKTISCHE OPDRACHT 2 lesuren: Digitaal fotostripverhaal Videoverhaal Masteropdracht: “Verkoop je idee!”

Klas 2 Vakonderdeel: Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 MEDIATECHNIEKEN 1 lesuur: Cursus greenscreen Studiotechnieken: cameratechniek schakeltechniek beeldtechniek geluidstechniek autocue Vervolg kwartiel 3 + montage videoproductie Grote Avond TSG MEDIAWIJSHEID ½ lesuur: Scenario soap + diverse mediawijsheid- thema’s Filmanalyse MEDIAKUNST ¾ lesuur Zie Praktische opdracht ▼ Licht en belichting MEDIABEDRIJFS- KUNDE ¼ lesuur Media- bedrijfskunde COMMUNICATIE Formats tv-programma’s Nieuwswijsheid: nieuwsitem maken Voorbereiden praatprogramma PRAKTISCHE OPDRACHT koppeling aan reflectievragen 2 lesuren: Animatie- technieken Productie bedrijfsfilm Productie instartfilms Masteropdracht: Praatprogramma

Klas 3HA Vakonderdeel: Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 MEDIATECHNIEKEN (BEELD- / GELUIDS - / MONTAGETECHNIEK) werken met checklists technische vaardigheden 0 lesuur MEDIAWIJSHEID ½ lesuur: Voorbereiden/presenteren mediawijsheidthema’s + externe opdrachten Webwijsheid: betrouwbaarheid van internetbronnen MEDIAKUNST ½ lesuur Beeldtaal Decor Video-installatie Comic design: animatie met cartoonpersonage COMMUNICATIE ½ lesuur: Redactiewerk Werken met autocue Voorbereiden quiz Documentaires PRAKTISCHE OPDRACHT koppeling aan reflectievragen 2 lesuren Korte speelfilm: CSI Photoshoptechnieken Masteropdracht: Quiz

Hoe doen wij dat? Gebruik maken van bestaand materiaal. http://mediawijsheid-vo.wikiwijs.nl/ Zelf materiaal en opdrachten ontwikkelen. Opdrachten worden gecombineerd met andere vakonderdelen. Moderne Media 23 januari 2014

Welke keuzes zijn er gemaakt? Veel praktijk Verschillende soorten opdrachten Theorie en praktijk op elkaar aansluiten Wat ligt binnen ons bereik Moderne Media 23 januari 2014

Keuzes in leerdoelen Leerdoelen in verschillende kwartielen. Opbouw door verschillende leerjaren Kerndoelen mediawijsheid Externe opdrachten Wat wij belangrijk vinden Moderne Media 23 januari 2014

Welke Middelen zijn daarvoor nodig? Fototoestellen Filmcamera’s Statieven TOA Lokaal Computers Licht en geluid Moderne Media 23 januari 2014

De totstandkoming Het begon eens… Moderne Media 23 januari 2014

Financiën Ouderbijdrage van 175,- Per kind Per schooljaar 120 leerlingen Incl uitstapjes Subsidies Moderne Media 23 januari 2014

Scholing docenten Cursus bij open studio Amsterdam Techniekcursus Online Cursussen bijv.: http://www.kennisnet.nl/themas/mediawijsheid/ Moderne Media 23 januari 2014

Focus op beeldtaal Van wie is het beeld? Voor wie is het beeld bedoeld? Hoe is het gemaakt? Wat is de boodschap? Wat is het doel van het beeld? Moderne Media 23 januari 2014

Vragen? Moderne Media 23 januari 2014